Formativ evaluering Januar 2011- Juni 2012 Karen Marie Hedegaard og Birgitte Lund Nielsen Oplæg til diskussion d. 1 juni, 2011, ved styregruppedag i Ry.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Om nærhed og distance mellem uddannelsesinstitution og praksisfelt
Advertisements

Partnerskabsdag: Skolereform Tirsdag d. 10
Lablæring Uddannelsesforum 2011 Projekt i Sosuuddannelsen
Professionsuddannelserne - De studerendes vurdering af studiemiljø, studieformer og motivation for at gennemføre oplæg med fokus på bioanalytikeruddannelsen.
Forsøgsskoleprojekt – med inspiration fra John Dewey
Aalborg Handelsgymnasium på vej imod Det Digitale Handelsgymnasium.
Censorformandskabets møde 25. oktober 2012
At gøre projektbeskrivelsen til et nyttigt værktøj
Hvad skal vores forsøgsskole?
Qualifying In-service Education of Science Teachers Silkeborg
Skolereformen Trivsel Faglighed Læring.
Slutkonferencen Vartov d ved Anders Bech Thøgersen, UC Syd
”Sammenhængskraft som dynamo i klasserummet” August 2010 – September 2012.
Kommunal rehabilitering – hvordan lykkes vi med den
Evaluering af forsøgsskoleprojektet Læreruddannelsen i Aarhus
KOMpetenceMål i PraksIS
Kollegavejledning Læringscentrene Roskilde. Program • Velkommen igen! Vejledningsværktøjer i teori og praksis – kort oplæg Praksisrefleksioner fra igangværende.
For vejledere i opgaver og projekter i 2g og 2hf Dynamokursus d
Klasseledelse og cooperativ learning
Den lille Skoles vision 6. Skolens medarbejdere. 6. Skolens medarbejdere (bestyrelsens formulering) ”Medarbejderne agerer i overensstemmelse med skolens.
Projekt læring i praktik
Brug af progressionstræ i fagteam og netværk Martin K. Sillasen
LP-modellens Landskonference 2014 i Horsens
Inspiration til reformarbejdet
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Lærermiddelkultur(er)?
At inddrage studerende i udviklingsarbejde
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra lærernes selvevaluering af tema 1.
Præsentation til opstartsmøde for projektledere 12. oktober 2010.
Kanondag på Skovvangskolen i Hammel
aktionslæring En metode til arbejdet med og i praktikfaget Helen Nyboe
Uddannelse mellem skole og praktik -Et aktionsforskningsprojekt på Social- og Sundhedsskolen Fyn Kvalitet i praktikken – så godt det kan være i EUD Workshop.
Ekspert i undervisning Efteruddannelse af læreruddannelsens lærere.
Narrativitet i specialpædagogisk skolepraksis
Digitale biblioteker og web 2.0
Indsæt billeder Klik på ikonet og indsæt et billede Billedbanken findes her: f60c93adc/ Vælg layout 1.
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
Et regionalt perspektiv på Strategi for Velfærdsuddannelserne 1. næstformand i regionsrådet Bente Nielsen Temadag og workshop:
Faglig udviklingsskole Videncenter Læremiddel.dk og faglige udviklingsskoler Oplæg skoleledermøde Odense Kommune d. 17. januar 2008 Thomas Illum Hansen.
Forudsætninger for en god samtale
Univeristy College Syddanmark, 23. marts 2015 – set fra evaluators perspektiv Dorthe Carlsen. Odense,
Uddannelsespolitik set i et kommunalt perspektiv
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Læremiddel.dk Nationalt videncenter for læremidler Læremiddel.dk – Nationalt videncenter for læremidler.
Velkommen Første seminardag om RKV Den 23. februar 2010 i Silkeborg.
Læreres vilkår for at udvikle en lokal naturfaglig kultur omkring natur/teknik - Resultater fra en spørgeskemaundersøgelse.
Anden information Delprojekt III: IT-fagdidaktik og lærerkompetencer i et organisatorisk perspektiv Alice Nissen, VIA Birgitte Lund Nielsen, VIA & AU.
Reform til Kærbyskolen Overordnede mål - Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige de kan. -Folkeskolen skal mindske betydningen af.
Dagsorden Alle ”kender” Hattie
Alt er på hjemmesiden nyfolkeskole.wordpress.com.
LÆRING, DER SES!.
At gøre virksomhedens ambitioner synlige
Vejlederportfolio – en arbejdsform til udvikling af vejlederpraksis. Nu med praksiseksempler Efterskolernes vejledertræf 2011 Olav Nielsen, Margrethe Brunsbjerg,
Genrepædagogik på Sølystskolen - hvorfor, hvad og hvordan? 7. møde for SFL i professionerne Sprogbaseret pædagogik i praksis 4.
Tværinstitutionelt samar- bejde om børn og voksnes læring Partnerskabsaftale mellem Museum Vestsjælland og Pædagoguddannelsen UCSJ 1. Marts 2016 Children’s.
Uddannelsesplaner Praktiklærerforeningens forårskursus 2016.
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser Kontor for Videregående Uddannelse Konference om rapport fra følgegruppen for ny læreruddannelse.
OPLÆG TIL PRAKTIKVEJLEDERTRÆF SOSU NORD, EFTERÅR 2016.
Præsentation af Praktikvejlederuddannelsen. Praktikvejlederuddannelsen En basisuddannelse med muligheder!
Projekt X – Udvikling af undervisning i et krydsfelt
Didaktisk kompetence Temadag 23. november 2016.
Dorthe Mølgaard & Karen Paaske - Program Vejledning og mentoring
UNIVERSITY OF COPENHAGEN
Video club – med fokus på autonomi Motivation i praksis And
Pædagogiske intentioner ved inspirationsforløb i erhvervsøkonomi
Oplæg fra Evalueringsudvalget
Praktik. Censorformand: Niels Tange Lokaler: Århus: D2.02 Kbh: K5.18
Julie Dalgaard Guldager
Præsentationens transcript:

Formativ evaluering Januar Juni 2012 Karen Marie Hedegaard og Birgitte Lund Nielsen Oplæg til diskussion d. 1 juni, 2011, ved styregruppedag i Ry

Afsæt i evaluerings-design: Forsøgsskole som både fysisk sted og en idé (Mule, 2006) En forsøgsskole er et fysisk sted: ramme om et samarbejde mellem lærere og ledelse ved skolerne, lærerstuderende, og undervisere ved læreruddannelsen. Det er også en idé. En ide om at alle aktørernes læring ideelt set kan kvalificeres gennem samarbejde om undersøgelse og udvikling af praksis

Fokus i den formative evaluering Fokus på fremmende og hæmmende faktorer ift.: kontakt, samarbejde og etablering af netværk mellem aktørerne undersøgelse og udvikling af praksis de lærerstuderendes mulighed for at udvikle udviklingskompetence gennem deltagelse i samarbejdsprojekter og praksisundersøgelser udviklingsprojekter på skolerne/lærernes læring udvikling af læreruddannelsens undervisning klasserumsniveau: elevernes læring

Evalueringsdesign: Cases og aktører AktørerCase 1Case 2Case 3osv Lærer- studerende XXX Lærer på skolen XX Mentor på skolen X Leder på skolen X Elever på skolen XX UC- underviser

Matrix anvendt i de første interviews (skoleleder, mentor, lærer, lærerstuderende) Fremadrettet vision Lærings-perspektiv Strukturelt-perspektiv Retrospektiv evaluering

Aktører Naturfags- didaktisk (BP + KI) – Elsted Skole (og Tranbjerg skole) Gedved Skole (skoleovertag else efterår 2011) Danskfaglige undersøgel- ser: Arbejdet med kanon (Bente -Hammel) + Peter Fregerslevs hold Skoleover- tagelse Mørke skole (Perspektiver på pauser Jellebakkeskol en (Helle Vilain) Design af undervisnings miljø mm (Ella) (+studerendes deltagelse i udviklings- arbejde) Lærer- studerende XXXXX Lærer på skolen X Mentor på skolen X Leder på skolen XX Elever på skolen X(X) UC- underviser XXXXX

Forskellige typer af projekter og perspektiver Både hold af lærerstuderende og mindre grupper (enkeltstuderende) Både fag-didaktisk/fagligt og almendidaktisk fokus Et longitudinalt perspektiv – følge et holds projekter over flere år På tværs: forskellige typer af dansk-projekter – flere skoleovertagelser Både enkeltarrangementer og forløb OBS: Initiativtager: mest UC kolleger dog Tranbjerg skole lokalt og Jellebakkeskolen studerende

Det formative aspekt i evalueringen Deltagelse i styregruppen og under en hel række arrangementer/projekter Deltagelse i praktikledelsens internat Men: Hvordan bidrager vi bedst? Fremadrettet mod næste år.

Problemstillinger og dilemmaer: Organisering Rammesætning Netværk Styrke: energi og autonomi Dilemma: synergi? Aktionslæring Styrke: det iterative Svaghed hvis handlingerne kommer i fokus, ikke det man lærer af handlingerne

Fokusgruppeinterview - temaer Egentlige projekter (afsæt i problemstilling) Prøve vilde ideer, eksperimentere, prøve sig selv af Samarbejde med lokale lærere Forsøgsskoleprojekter knyttet til aktuelt tema (praktik styres af flere faktorer, herunder lærernes årsplaner) Studerende i en UC-lærers udviklingsarbejde UC lærer som primus motor, ikke lærerne eller de lærerstuderende? Studerende, mindre to timers projekter, mindre logistik UC-lærer initierede projekter er spændende, 1-2 af den type (logistik og kompleks organisering i læreruddannelsen) Projekter i studieplanen

* Eksempler på succeser: ’ * lærerstuderendes læring– selvrapporteret og set fra andre aktører, men også eksempler på manglende ejerskab fra studerende *men -forsøgsskoleprojektet er ikke i så høj grad som man kunne ønske blevet ramme om udvikling på skolerne * UC lærere og lærerstuderende som deltagere i skolebaserede udviklingsprojekter og folkeskolelærere med i UC- udviklingsarbejder * praksisundersøgelser, både store og studerendes mindre undersøgelser * Mange forskellige personer om et hold – hvem koordiner – behov for struktur *Projekter der ikke blev til noget *Personbåret samarbejde – vigtigt i initiering men nu behov for en vis institutionalisering * Kvalitetsrapport (skolernes udviklingsområder) som omdrejnings-punkt * Integreret i studieplaner * Etablering af ’traditioner’ Fremadrettet vision Lærings-perspektiv Strukturelt-perspektiv Retrospektiv evaluering

Teoretiske perspektiver Fokuseret review fra forskningslitteraturen om professionelle udviklingsskoler/forsøgsskoler John Deweys uddannelsestænkning Udviklingsbasering (som en del af en professionsuddannelse), fire dimensioner Forskningssamarbejde Samarbejde med professionen Videncenter funktion Internationale kontakter og relationer (OBS: Norske kontakter)

Eksempler fra review Udfordringer og interessekonflikter Gensidighed og samtidig fornyelse Forskellige deltagere i partnerskab: forskelligt perspektiv på undervisning Udforskning af praksis (inquiry) Refleksiv praksis Kriterier til at sortere og evaluere partnerskaber PDS som ramme Induktion af nyuddannede Mentoring Praktik for lærerstuderende Dewey’s laboratoriemodel PDS - også når det gælder pædagog-professionen

Fremadrettet Retning/det iterative + afprøvning af bestemte perspektiver Eksempler Naturfagsholdet har prøvet projekter for hele holdet, næste år (Tranbjerg/KI) bliver få studerendes deltagelse – det samme gælder Ellas’s hold Skoleovertagelse afprøvet i Mørke og vi har rapport fra sundhedskursets – afprøvning i Gedved: fokus på studerendes konkrete undersøgelser Eksempler på områder der kunne belyses : Studerende/lærere som initiativtagere (obs: Jellebakkeskolen) Brug af forsøgsskole-ramme i ‘to-timers’ projekter Praksisundersøgelses (inquiry)-aspektet