Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afEmilie Mørk Redigeret for ca. et år siden
1
Læremiddel.dk Nationalt videncenter for læremidler Læremiddel.dk – Nationalt videncenter for læremidler
2
Læremiddel.dk Nationalt videncenter for læremidler Formål med Læremiddel.dk At udvikle og formidle professions- viden om læremidler og læremiddel- kulturer
3
Læremiddel.dk Nationalt videncenter for læremidler Formål Lære Middel Didaktik
4
Læremiddel.dk Nationalt videncenter for læremidler Læremidler i praktikken Formål At styrke samarbejdet mellem CFU og læreruddannelse At styrke samarbejdet mellem CFU og læreruddannelse At styrke praktiksamarbejdet via reflekteret brug af læremidler At styrke praktiksamarbejdet via reflekteret brug af læremidlerHypotese Læremidler er praksisrelevante analyseobjekter, der kan styrke forberedelse, gennemførelse og evaluering af praktikken
5
Læremiddel.dk Nationalt videncenter for læremidler Hvad er læremidler? Læremidler er materialer og værktøjer, Læremidler er materialer og værktøjer, der bliver anvendt som midler der bliver anvendt som midler med læring som mål med læring som mål
6
Læremiddel.dk Nationalt videncenter for læremidler Kridttavler, digitale tavler… Mobiltelefoner Hvad er læremidler? LærebøgerNetbaseret uv- materiale Værktøjs- programmer Læremidler Faglige læringsspil Andre tekster (film, web 2,0…) Anskuelses- genstande
7
Læremiddel.dk Nationalt videncenter for læremidler
8
Didaktiske læremidler Didaktisk design Lærer Indhold Elev
9
Læremiddel.dk Nationalt videncenter for læremidler Praksisorienteret vurdering DesignanalyseBrugsanalyse Fremadrettet planlægningBagudrettet evaluering LæreplansstyretRealitetsstyret Didaktisk intentionelPraktisk funktionel Didaktiske kriterier ogBrugbarhedskriterier ogevalueringsmodeller
10
Læremiddel.dk Nationalt videncenter for læremidler Didaktiske kriterier Viden Læring Undervisning Hvad skal eleven lære? Hvilket indhold og hvilke vidensformer? Hvordan organiseres og fremstilles indholdet? Hvordan er forholdet til basisfag, læseplan, fagets tradition og elevens livsverden? Hvordan er forholdet mellem erklæret fagsyn og læremidlets indholds- struktur Hvordan skal eleven lære? Hvilke aktiviteter og arbejdsformer? Hvordan organiseres og motiveres læreprocesserne? Hvordan er forholdet til elevens udvikling og livsverden? Hvordan er forholdet mellem erklæret læringssyn og læremidlets elevroller? Hvordan skal eleven undervises? Hvilke metoder og undervisningsformer? Hvordan organiseres og understøttes under- visningen? Hvordan er forholdet til det omgivende samfund? Hvordan er forholdet mellem erklæret under- visningssyn og læremidlets lærerroller?
11
1. Kontekst Hensigt Baggrund Forventning 2. Karakteristik Indtryk Overblik Tilgængelighed Udtryksanalyse Repræsentationsformer Teksttyper VirkelighedsforankringAktivitetsanalyse Rammesætning Arbejdsformer Undervisningsformer Indholdsanalyse Kategorier Struktur Vidensformer 3. Analyse Samlet vurdering af didaktisk potentiale 4. Fortolkning Redidaktisering i forhold til brug og brugere 5. Praksisperspektiv
12
1. Kontekst Hensigt Baggrund Forventning 2. Karakteristik Indtryk Overblik Tilgængelighed Udtryksanalyse Repræsentationsformer Teksttyper VirkelighedsforankringAktivitetsanalyse Rammesætning Arbejdsformer Undervisningsformer Indholdsanalyse Kategorier Struktur Vidensformer 3. Analyse Samlet vurdering af didaktisk potentiale 4. Fortolkning Redidaktisering i forhold til brug og brugere 5. Praksisperspektiv
13
Læremiddel.dk Nationalt videncenter for læremidler Fokus: Mål og progression Kognitiv og emotio- nel udvikling Elevens livsverdenSamfund og socio- kulturel kontekst Mål og progression BasisfagLæreplanFagets indhold
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.