Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Alt er på hjemmesiden nyfolkeskole.wordpress.com.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Alt er på hjemmesiden nyfolkeskole.wordpress.com."— Præsentationens transcript:

0 Onsdag den 22.oktober Vi starter kl. 9.15 efter kaffen
En NY Folkeskole - Esbjerg kommune Velkommen til kursusdag 2 for ressourcepersoner Onsdag den 22.oktober Vi starter kl efter kaffen

1 Alt er på hjemmesiden nyfolkeskole.wordpress.com

2 MÅL – LÆRING – EFFEKT Hvad er målet og hvor er vi i processen?
Målpil: uge 44-50 Elevbarometer: uge 2-6 Teamsamarb.: uge 10-15 Års-/elevplan: uge 18-24 Start 8.aug. Forbedret målstyret undervisning på alle skoler Kursusdag 10. okt. Kursusdag 22. okt. Midtvejsdag uge 9 Afslutning uge 25

3 Dagens målsætning Større afklaring om jeres rolle som ressourcepersoner Kendskab til forberedelsesmaterialet til nedslag 1 og 2 Kendskab til procesmanualen og procesforløbet Refleksion over hvordan forberedelsesmaterialet bliver relevant i jeres lokale kontekst og hvordan det bedst muligt bliver til gavn for elevernes læring Plads til at stille spørgsmål, kommentere og bidrage til den fortsatte udvikling af forberedelsesmaterialet

4 Dagens program – formiddag
9.15 Velkomst og præsentation af dagens program v. Kristen Glintborg 9.25 Tydeliggørelse af facilitator-rollen, ressourcepersonernes opgave - forankret lokalt og dermed forskellig. Herunder ramme for konsulenternes hjælp v. Jens Juulsgaard Larsen 9.55 Nedslag 1: Læringsmålstyret undervisning med Målpilen som værktøj v. Thomas Albrechtsen 10.40 Pause Nedslag 2: Læring og deltagelse med Elevbarometeret som værktøj v. Dorthe Carlsen Generel præsentation af hjemmeside, forberedelsesmateriale, og procesmanual v. Kristen Glintborg Tak for sidst! Håber ferien har været god! Vi har forsøgt at tage højde for de kommentarer, som I kom med som feedback ved sidste kursusdag – vi håber vi kan leve op til dem.

5 Dagens program – eftermiddag
Præsentation af eftermiddagens arbejde. v. Rikke Ebsen Afprøvning og gennemsyn af forberedelsesmateriale til nedslag 1 og/eller nedslag 2. Diskussion i skolegrupper. Eftermiddagskaffe 14.30 Præsentation af resultaterne af diskussioner i skolegrupper v. Rikke Ebsen 14.45 Fælles opsamling med plads kommentarer og spørgsmål. v. Thomas Albrechtsen 15.00 Tak for i dag

6

7 Generel præsentation af:
Hjemmeside Forberedelsesmaterialet i relation til Flipped Learning Procesmanualen og procesforløbet

8 Hjemmesiden nyfolkeskole.wordpress.com/

9 Hjemmesidens funktion
Forberedelsesmateriale Fælles vidensplatform for hele projektet MÅL – LÆRING – EFFEKT ”I er med til at kvalificere indholdet og gøre det til et spændende sted for jer selv og jeres kollegaer” Fx bliver jeres refleksioner fra i dag tilgængelige på hjemmesiden!

10 Forberedelsesmaterialet
Er bygget op efter Flipped Learning tankerne Mange modaliteter (repræsentationsformer) Undersøgende Reflekterende Struktur for materialet Introduktion Multimodale videnselementer Tidsafgrænsede refleksionsopgaver

11 Evaluering og didaktisk refleksion
Procesmanual Inspireret af demonstrationsskolernes vejledninger Struktur og ramme Valg af mødeleder og referent Siden sidste pædagogiske nedslag Erfaringsudveksling Erfaringsbevaring Nyt pædagogisk nedslag Problemstillinger og refleksionsspørgsmål fra forberedelsesmaterialet Andre problemstillinger, der er kommet frem i løbet af forberedelsen skrives også ned. Debat og diskussion om problemstillingerne Aftaler om handlinger Evaluering og didaktisk refleksion Didaktisk refleksion Planlægning

12 Procesmanual punkt for punkt
Valg af mødeleder og referent Siden sidste pædagogiske nedslag: Erfaringsudveksling: En ukommenteret lynrunde, hvor alle præsenterer en praksiserfaring eller problemstilling med udgangspunkt i sidste nedslagspunkt. (max 2 min./person) Målet er, at alle skal bidrage til en erfaringsudveksling og samtidig en pointering af, at alles praksiserfaringer er vigtige. Erfaringsbevaring: En fælles opsamling af de vigtigste erfaringer skrives til referat. Målet er, at referatet skal være så udførligt, at det kan bruges, som udgangspunkt for den afsluttende opsamling af hele forløbet i juni 2015. Forslag: Referaterne kan gemmes i et fælles drev på skoleintra.

13 Procesmanual punkt for punkt
Nyt pædagogisk nedslag Problemstillinger og refleksionsspørgsmål fra forberedelsesmaterialet De kan være nedskrevet af ressourcepersonen eller bliver skrevet ned i fællesskab til mødet – gerne på en tavle/flipover el.lign., så alle kan se punkterne. Andre problemstillinger, der er kommet frem i løbet af forberedelsen nedskrives Debat og diskussion om problemstillingerne Vigtig at strukturere debatten efter de opstillede punkter fra punkt 4 og 5. Mødelederen sætter tid på hvert punkt, så alle punkter kommes igennem. Det er mødelederens opgave at sikre, at diskussion bliver ved det specifikke punkt og ikke ’løber af sporet’. Aftaler om handlinger Hvordan vil vi inddrage det nye værktøj i vores undervisningspraksis? Hvilke konkrete tiltag vil vi sætte i gang? Hvilke deadlines aftaler vi? Og andet…

14 Proces-opbygning Nedslagsmøde Praksiserfaring Didaktisk refleksion
Individuel forberedelse ud fra forberedelsesmaterialet Nedslagsmøde Didaktisk refleksion Planlægning Didaktisk refleksion Evaluering Referat til den afsluttende opsamling Praksiserfaring

15 Procesforløb Forbedret målstyret undervisning på alle skoler
Målpil: uge 44-50 Elevbarometer: uge 2-6 Teamsamarb.: uge 10-15 Års-/elevplan: uge 18-24 Start 8.aug. Forbedret målstyret undervisning på alle skoler Afslutning uge 25 Opsamling med udgangspunkt i de nedskrevne refleksion og erfaringer fra de fire nedslag Kursusdag 10. okt. Kursusdag 22. okt. Midtvejsdag uge 9


Download ppt "Alt er på hjemmesiden nyfolkeskole.wordpress.com."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google