Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afLone Michelsen Redigeret for ca. et år siden
1
”Sammenhængskraft som dynamo i klasserummet” August 2010 – September 2012
2
Bevilling fra Region Syddanmarks Uddannelsespulje 2010 Samlet budget kr. 12.084.720 Heraf egenfinansiering 18 %, svarende til kr. 2.194.140
3
Projektdeltagere Projektet omfatter følgende uddannelses- institutioner (tilfældig rækkefølge): Social- og Sundhedsskolen Fyn Social- og Sundhedsskolen Esbjerg VUC FYN & FYNs HF-kursus EUC Vest Social- og Sundhedsskolen Syd
4
Syddansk Erhvervsskole University College Syddanmark Emmerske Efterskole EUC Lillebælt Sønderskov-Skolen
5
Projektets formål At understøtte sårbare unges mulighed for at blive en del af det sociale fællesskab i klassen Højne trivsel og motivation – med henblik på at fastholde unge i fare for at droppe ud At inspirere til at gå nye veje i en fælles indsats på tværs af skoleformer At udvikle, gennemføre og evaluere et undervisningsforløb, der styrker deltagernes personlige og sociale kompetencer
6
Projektets målgruppe Sårbare, frafaldstruede unge, som – ud over at være fremmede for uddannelse – slås med sociale og personlige problemer Elever og undervisere på ungdomsuddannelser (og enkelte grundskoler) i Region Syddanmark
7
Fokus på relationskompetance Relationskompetence et nyt begreb i undervisning Forskning viser, at såfremt undervisere og deltagere er i stand til at knytte relationer til hinanden indbyrdes, er der langt større sandsynlighed for læring Og for fastholdelse af deltageren i den givne uddannelse Underviser bevæger sig mod en stærkere rolle som mentor
8
Relationsskabelse Projektet tager udgangspunkt i relationsskabelse i klasserummet Som grundlag for inkluderende undervisning og Som et ”værktøj” i forhold til at sikre fastholdelse og inkludering i det sociale fællesskab
9
Projektets leverancer Projektets deltagere udvikler tilsammen 30 ”værktøjer” Der sigtes på et gennemsnit med 3 værktøjer pr. skole Værktøjerne skal være fremmende for trivsel, motivation, sociale relationer og for Inkluderende undervisning Værktøjerne udgives på CD-ROM Og som download på Syddansk Uddannelsesaftales hjemmeside
10
Det er målet, at processer og resultater bliver afsæt for fortløbende, pædagogiske netværk i Region Syddanmark – på tværs af skoleformer
11
Projektets organisering Projektet ledes af en styregruppe, der består af følgende: Karen Marie Madsen, EUD-forstander, International Business College, Fredericia Jytte Hansen, Videncenterleder, University College Syddanmark, Haderslev Lisbeth Simonsen, Forstander, VUC FYN & FYNs HF- kursus
12
Der tilknyttes et Advisory Board til projektet Et ambassadørkorps etableres med henblik på udbredelse af projektet
13
Koordinering af de samlede aktiviteter i projektet – i tæt samarbejde med styregruppen: Projektkoordinator, VUC FYN & FYNs HF-kursus, Odense Regnskabsansvarlig for projektet, IBC Fredericia
14
Hver deltagende uddannelsesinstitution bidrager til projektgruppen med: 1 leder 1 tovholder til projektgruppen Rammen for skolerne er, at der nedsættes et team på 4 undervisere, som har ansvaret for at udvikle 3 undervisningsværktøjer
15
Projektets fire faser: Fase 1: Indledende fase (Efterår 2010) Fase 2: Udviklingsfasen (Januar – Juli 2011) Fase 3: Videreudvikling/nye værktøjer (August – December 2011) Fase 4: Udvælgelse og formidling af 30 værktøjer i værktøjskassen (Januar – August 2012)
16
Projektets afslutning Undervisere fra de deltagende skoler vurderer egen kompetenceudvikling og værktøjskassens anvendelighed Projektet inviterer til et afsluttende regionsseminar og ”Værktøjskassen” præsenteres for en større kreds af uddannelsesinstitutioner Værktøjerne kan downloades fra Syddansk Uddannelsesaftales hjemmeside Projektet evalueres med fokus på effektmål
Lignende præsentationer
© 2023 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.