Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Projekt X – Udvikling af undervisning i et krydsfelt

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Projekt X – Udvikling af undervisning i et krydsfelt"— Præsentationens transcript:

1 Projekt X – Udvikling af undervisning i et krydsfelt
Formål: Skabe og styrke professionelle netværk mellem naturfagslærere på tværs af grundskoler og ungdomsuddannelser i Region Syddanmark med henblik på at øge elevers interesse for naturfagene Mette Auning, UCSyd (Astra) Beth Andersen, UCL Claus Auning, UCSyd

2 Projektets 4 hjørner Inddragelse af events i undervisningen
Efteruddannelsestilbud for lærere Inddragelse af events i undervisningen Sammenhængende læseplaner og lokalt udviklede undervisningsforløb Styrket erhvervstilknytning til undervisningen

3 Der er i projektet realiseret følgende
144 undervisere (44 gym. 20 fra erhverv og 80 fra grund) 8 kommuner i Region Syddanmark 1450 elever fra grundskole og ungdoms-uddannelser 10 studerende fra læreruddannelsen 33 institutioner 5 offentlige og private virksomheder 15 udviklede undervisningsmaterialer 7 efteruddannelsesprogrammer

4 Historik http://astra.dk/projektboersen/projekter/projekt-x
Aabenraa ( , ) Assens og Odense ( ) Svendborg ( , , ) Kerteminde og Nyborg ( , ) Kolding (2016) Aabenraa Tema: Naturfag og idræt Assens Tema: Eleven som forsker Svendborg Tema: Klima og energi Aabenraa Køer, mælk og mælkeproduktion

5 Case Svendborg Svendborg 2013/ Klima og energi

6 Case Fjord&bælt 2014/2016 Sæler og Marsvin

7 Case Aabenraa Aabenraa 2012/2014 Mælkeproduktion Event

8 Resultater fra evalueringen -Interview med deltagere i eventen i Aabenraa
”Eleverne bliver inspireret af hinanden. De ser en sammenhæng, og de samarbejder”. ”Eleverne har fået et større kendskab til hinanden gennem eventen. Det hæver elevernes syn på uddannelse”. ”Samarbejdet mellem skolerne er ikke formelt, men det kan det blive på sigt. Lærerne har fået større kendskab til hinanden.” ”Niveauerne i ungdomsuddannelserne bliver italesat. Der blev ikke talt så meget fag – det var mere praktisk omkring eventen”.

9 Resultater fra evalueringen - Interview med lærere fra netværket i Aabenraa
Lærerne sagde om deres fremtid som netværk, at det var projektet, der bandt dem sammen. De sagde, at tid er en begrænsning i forhold til samarbejde. Det gode ved projektet var, at der var en deadline, som tvang dem til at få noget gjort. Projektet var en god idé. De vil anbefale nye netværk at gøre brug af en proceskonsulent. Det har de selv fået meget udbytte af. De vil gerne køre noget videre til næste år, men ved ikke helt, om det kan lade sig gøre. De har fået kendskab til hinanden, og det er en fordel, for så er det nemt at kontakte hinanden, og de har mulighed for, at der er noget at bygge videre på. Lærerne vil gerne bruge hinanden i fremtiden og kunne køre processen selv. Det kræver dog, at der er en tovholder. De anbefaler, at der udnævnes en tovholder fra hver skole, hvis indsatsen skal fortsætte ud over projektets levetid. De oplevede alle støtte fra deres leder Opsamling; Tid, indhold, klare aftaler, kendskab til hinanden, tovholdere og lederstøtte

10 Samlet - Efteruddannelsesmodel udviklet i Projekt X

11 Projekt X Læring indebærer to forskellige læreprocesser:
Lære af hinanden: hvor grupper udnytter deres individuelle forskelle og mangfoldighed ved at dele deres viden, erfaring, ekspertise, praksis og knowhow. Læring med hinanden: hvor individer lærer sammen, med-konstruerer læring.

12 Forslag til … Aktiviteterne kan omfatte: Fælles curriculum opfattelse
Fælles sprog og fagopfattelse Udvikling af konkrete anvendelsesorienterede undervisningstemaer i undervisningen, derved indgår en erfaringsudvekslings- og inspirationsproces. Brobygning imellem faglærerne i grundskolen og i ungdomsuddannelserne med særlig fokus på faglige krav og niveau i ungdomsuddannelserne Skabe forbindelse mellem fag og pædagogik for både elever og lærere i form af konkrete samarbejder. Brobygning i form af elev-til-elev formidling af fag og projekter, hvor elever fra ungdomsuddannelserne formidler stof til folkeskoleelever

13 Anbefalinger Klart formål og fokus, som tager udgangspunkt i lokale forudsætninger og behov Tillidsfulde relationer mellem medlemmerne Anledning til at samarbejde omkring udvikling af idéer, til at hjælpe hinanden med faglige problemstillinger, til at dele materialer eller viden samt konkrete fælles aktiviteter Undersøgende og refleksiv (fælles) praksis Tydeligt lederskab i form af både formel og uformel ledelse Opbygning af kapacitet og støttefunktioner til at håndtere fremtidige udfordringer

14 Nyt fra X

15 Nyt fra X

16 Nyt fra X

17


Download ppt "Projekt X – Udvikling af undervisning i et krydsfelt"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google