Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afValdemar Sven Brodersen Redigeret for ca. et år siden
1
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser Kontor for Videregående Uddannelse Konference om rapport fra følgegruppen for ny læreruddannelse Fællessalen, Christiansborg 20. januar 2012 DEREGULERING OG INTERNATIONALISERING En ny læreruddannelse på vej i Danmark Oplæg for Nordiske lærerstuderende i København d. 13. oktober 2012
2
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser Kontor for Videregående Uddannelse Konference om rapport fra følgegruppen for ny læreruddannelse Fællessalen, Christiansborg 20. januar 2012 Hvad skal læreruddannelsen have fokus på? at den færdiguddannede kan mestre lærerjobbet i praksis at hun har en solid faglighed at hun har styr på de professionsrettede kompetencer at den færdiguddannede reflekterer over egen praksis det specialpædagogiske område, inklusion og tosprogede at hun kan lede pædagogiske processer at der er sammenhæng mellem praksis,uddannelse og forskning at der er karriereveje både ind i faget og ud af faget
3
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser Kontor for Videregående Uddannelse Konference om rapport fra følgegruppen for ny læreruddannelse Fællessalen, Christiansborg 20. januar 2012 Faglig styrkelse Samspillet mellem fagområderne 4 prioriterede indsatsområder Praktik og progression Bedre gennemførelse Linjefagsvalg og linjefagsdækning Institutionerne evne til at honorere uddannelsens krav De nye læreres møde med skolens virkelighed Læreruddannelsen og andre uddannelses- og forskningsmiljøer. Kommissorium for arbejdet 2008-12
4
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser Kontor for Videregående Uddannelse Konference om rapport fra følgegruppen for ny læreruddannelse Fællessalen, Christiansborg 20. januar 2012 Per B. Christensen, formand Lektor Birgitte Pontoppidan, VIA UC Direktør Agi Csonka, EVA Kommitteret Nils-Georg Lundberg, UCN Skolecenterleder Søren Christian Jensen, Hjørring kommune Prodekan Henrik Busch, KU Professor Jens Rasmussen, AU Medlemmer af følgegruppen
5
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser Kontor for Videregående Uddannelse Konference om rapport fra følgegruppen for ny læreruddannelse Fællessalen, Christiansborg 20. januar 2012 1.De store linjefag 2.Praktik 3.Professionsrettede kompetencer Klasseledelse Undervisningsdifferentiering Evaluering og dokumentation Styrker
6
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser Kontor for Videregående Uddannelse Konference om rapport fra følgegruppen for ny læreruddannelse Fællessalen, Christiansborg 20. januar 2012 Svagheder 1.De små linjefag 2.Uddannelsens struktur 3.Professionsrettede kompetencer Skole-hjem samarbejdet Specialpædagogik Undervisning af tosprogede
7
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser Kontor for Videregående Uddannelse Konference om rapport fra følgegruppen for ny læreruddannelse Fællessalen, Christiansborg 20. januar 2012 1.0,2 samarbejdet 2.De pædagogiske fag 3.Progression og sammenhæng 4.Læreruddannelsens vidensbasering Opmærksomhedspunkter
8
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser Kontor for Videregående Uddannelse Konference om rapport fra følgegruppen for ny læreruddannelse Fællessalen, Christiansborg 20. januar 2012 Retningsgivende principper 1.Deregulering - kompetencemål 2.Internationalisering- modulopbygget
9
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser Kontor for Videregående Uddannelse Konference om rapport fra følgegruppen for ny læreruddannelse Fællessalen, Christiansborg 20. januar 2012 1.Søgning og rekruttering 2.Fastholdelse og frafald 3.Linjefag 4.Naturfag 5.Pædagogik og lærerfaglighed 6.Praktik 7.Forskningsinddragelse og udviklingsbasering 7 temaer
10
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser Kontor for Videregående Uddannelse Konference om rapport fra følgegruppen for ny læreruddannelse Fællessalen, Christiansborg 20. januar 2012 Forskningsinddragelse og udviklingsbasering Følgegruppen anbefaler, at læreruddannelsen bliver både udviklings- og forskningsbaseret
11
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser Kontor for Videregående Uddannelse Konference om rapport fra følgegruppen for ny læreruddannelse Fællessalen, Christiansborg 20. januar 2012 Forskningsinddragelse og udviklingsbasering Følgegruppen anbefaler, at lovkrav om forsknings- samarbejde skal gælde både professionshøjskoler og universiteter
12
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser Kontor for Videregående Uddannelse Konference om rapport fra følgegruppen for ny læreruddannelse Fællessalen, Christiansborg 20. januar 2012 Forskningsinddragelse og udviklingsbasering Følgegruppen anbefaler, at den fagdidaktiske forskning bliver opprioriteret
13
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser Kontor for Videregående Uddannelse Konference om rapport fra følgegruppen for ny læreruddannelse Fællessalen, Christiansborg 20. januar 2012 Pædagogik og lærerfaglighed Følgegruppen anbefaler, at det pædagogiske område i læreruddannelsen styrkes
14
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser Kontor for Videregående Uddannelse Konference om rapport fra følgegruppen for ny læreruddannelse Fællessalen, Christiansborg 20. januar 2012 Pædagogik og lærerfaglighed Følgegruppen anbefaler, at de professionsrettede kompetencer fortsat prioriteres og styrkes
15
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser Kontor for Videregående Uddannelse Konference om rapport fra følgegruppen for ny læreruddannelse Fællessalen, Christiansborg 20. januar 2012 Pædagogik og lærerfaglighed Følgegruppen anbefaler, at professionsbachelor- projektet i (endnu) højere grad skal inddrage praksis
16
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser Kontor for Videregående Uddannelse Konference om rapport fra følgegruppen for ny læreruddannelse Fællessalen, Christiansborg 20. januar 2012 Praktik Følgegruppen anbefaler, at omfanget af praktikken i store træk fastholdes på nuværende niveau
17
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser Kontor for Videregående Uddannelse Konference om rapport fra følgegruppen for ny læreruddannelse Fællessalen, Christiansborg 20. januar 2012 Praktik Følgegruppen anbefaler, at der skabes bedre muligheder for at stille kvalitetskrav til praktik- skolerne
18
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser Kontor for Videregående Uddannelse Konference om rapport fra følgegruppen for ny læreruddannelse Fællessalen, Christiansborg 20. januar 2012 Praktik Følgegruppen anbefaler, at der etableres et tættere samarbejde om praktikken mellem professions- højskoler og praktikskoler
19
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser Kontor for Videregående Uddannelse Konference om rapport fra følgegruppen for ny læreruddannelse Fællessalen, Christiansborg 20. januar 2012 Praktik Følgegruppen anbefaler, at bedømmelsen af praktikken styrkes
20
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser Kontor for Videregående Uddannelse Konference om rapport fra følgegruppen for ny læreruddannelse Fællessalen, Christiansborg 20. januar 2012 Linjefag Følgegruppen anbefaler færre bindinger i relation til linjefag
21
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser Kontor for Videregående Uddannelse Konference om rapport fra følgegruppen for ny læreruddannelse Fællessalen, Christiansborg 20. januar 2012 Linjefag Følgegruppen anbefaler, at princippet om alders- specialisering fastholdes
22
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser Kontor for Videregående Uddannelse Konference om rapport fra følgegruppen for ny læreruddannelse Fællessalen, Christiansborg 20. januar 2012 Linjefag Følgegruppen anbefaler, at alle studerende skal have kendskab til special- pædagogik og dansk som andetsprog
23
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser Kontor for Videregående Uddannelse Konference om rapport fra følgegruppen for ny læreruddannelse Fællessalen, Christiansborg 20. januar 2012 Linjefag Følgegruppen anbefaler, at alle studerende skal have undervisningskompetence i 3 linjefag
24
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser Kontor for Videregående Uddannelse Konference om rapport fra følgegruppen for ny læreruddannelse Fællessalen, Christiansborg 20. januar 2012 Linjefag Følgegruppen anbefaler flere initiativer i forhold til uddannelse af naturfags- lærere
25
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser Kontor for Videregående Uddannelse Konference om rapport fra følgegruppen for ny læreruddannelse Fællessalen, Christiansborg 20. januar 2012 Den nye læreruddannelse Følger vores anbefalinger i store træk! Højere krav og faglighed Fortsat 240 ECTS og uddannelsen på professionshøjskolerne Friere rammer til professionshøjskolerne Norm om kompetencer i 3 undervisningsfag i grundskolen Fokus på IT, specialpædagogik og inklusion i læreruddannelsen Styrkelse af grundfaglighed og professionsrettede kompetencer Elevens læring, Undervisningskendskab og specialpædagogik En bedre praktik – klarere krav til praktikstederne Uddannelsens struktur – modulisering, toninger, fagpakker Internationalisering og samspil med andre uddannelser Skærpede adgangskrav Øget videns og praksisbasering
26
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser Kontor for Videregående Uddannelse Konference om rapport fra følgegruppen for ny læreruddannelse Fællessalen, Christiansborg 20. januar 2012 Implementering Afsat flere ressourcer til læreruddannelsen i FFL for 2013 – også til forskning og udvikling Planlægnings og udviklingsarbejde fælles for de 7 professionshøjskoler Repræsentanter for aftagerne involveret i arbejdet Nedsat en række arbejdsgrupper der udarbejder kompetencemål Kompetencemål færdige november 2013 Bekendtgørelse om ny uddannelse primo 2013 Struktur: Undervisningsfag : 140 ECTS Lærernes grundfaglighed – professionsrettede kompetencer: 60 ECTS Praktik 30 ECTS Bachelorprojekt 10 ECTS Der kan flyttes på 20ECTS-point
27
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser Kontor for Videregående Uddannelse Konference om rapport fra følgegruppen for ny læreruddannelse Fællessalen, Christiansborg 20. januar 2012 Perspektivering vil det lykkes at skabe en læreruddannelse, der er foran udviklingen i skolen vil det lykkes at skabe en læreruddannelse, der på samme tid er mere evidensbaseret og praksisorienteret der klæder de studerende bedre på til praksis og som er dereguleret og internationaliseret
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.