KS – et eksempel "Gode forløb og erfaringer med nuværende prøveform v/lærere i ks" 11.30-12.15 De nærmere stikord til jeres punkt kunne være: - planlægning.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Advertisements

Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Progression i de større skriftlige opgaver:
Kristendom på stx og hf Christina Egholm og Helle Dreyer Møller.
AT efteråret 2013 / MG & RO. Overordnet emne Kampen for det gode liv.
Det Internationale Område Studieområde 3/
Imperialisme Fra Cæsar til Bush
Almen studieforberedelse
DANSK-HISTORIE-OPGAVE
AT-EKSAMENSOPGAVEN 2013 februar 2013 / MG & RO. Tidsplan UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 5AT-opgaven udleveres IntrolektionVejledning om valg af emne.
Almen Studieforberedelse på RG efterår Almen Studieforberedelse Oplæg til AT-forløb med emnet: Sandt-Falsk.
Det Internationale Område
Retorik og eksamen - den mundtlige eksamen i samfundsfag
Religion og Oldtidskundskab
Kultur- og branchestudier Opgaveforberedende forløb S3 & LT
Samtidshistorie på HHX
Eksamen og eksamensbilag :
Skriftlige opgaver. SSO og EP.
Almen sTudieforberedelse - AT
ALMEN STUDIEFORBEREDELSE AT Hvad er det nu AT er? AT er et samarbejde mellem fag inden for og på tværs af gymnasiets tre faglige hovedområder:
Formål Emne & produktkrav Tidspunkt Aflevering Sygdom & snyd Pjecen
- Formål - Emne & produktkrav - Tidspunkt - Aflevering - Sygdom & snyd.
”Ny skriftlighed” Elevernes studieforberedende skrivekompetencer
Synopsis VIP3/2012.
Intro og Problemformulering
Temadage i kulturområdet Studieområdet del 1: 3 områder: Det samfundsøkonomisk/samfundsfaglige - område Det erhvervsøkonomiske område Sprog- og kulturområdet.
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
SRP 2014.
Workshop 2: Amerikanske problemstillinger
december 2010 Dansk-historie opgave. Store skriftlige opgaver 2.g: dansk-historie opgave (intro) 2.g: SRO (mini SRP) 3.g: SRP/AT.
Skriftlige opgaver Gymnasiet og HF
Skriftlighed er bundet til arbejdet med: Genrer Formidling Læsning
Skriftlighed i biologi
Synopsis VIP13 HH3.
Det Internationale Område
Celle.
Historie i fagligt samspil
Værkstedsundervisning
Skrivning af SRP december Store skriftlige opgaver 2.g: dansk-historie opgave (intro) 2.g: SRO (mini SRP) 3.g: SRP/AT.
Fællesfagligt emne: Fra Osmannerriget til det moderne Tyrkiet
Samfundsfag Frisholm. Indhold Økonomi Sociologi Politik.
Historie i fagligt samspil. Histories særlige forpligtelse ”Faget historie indgår i samtlige studieretninger og får derfor et særligt ansvar for at medvirke.
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
- Formål - Emne & produktkrav - Tidspunkt - Aflevering - Sygdom & snyd - Pjecen.
SKABELON.
KNÆK KODEN Opgave 1. Erhvervsøkonomiske område opgave 1 Med udgangspunkt i en af dig valgt virksomhed skal du udarbejde en økonomisk analyse af den valgte.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 1 - Frivillighed.
STØRRE SKRIFTLIGE OPGAVE HF EFTERÅRET 2015 SS. Formål  SSO giver dig mulighed for:  At arbejde med et selvvalgt emne og med fag, der har din interesse.
Løft og lær Flerfaglig og virtuel skriftlighed Rammeforsøg A: Fleksibel anvendelse af uddannelsestid og elevtid.
Kronik EKSAMENSGENRE I SKRIFTLIG DANSK. Genren kronik  Læs om genren her: Se også.
KNÆK KODEN SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 45.
1 FoU-projekt om studieretningsprojekt i de økonomiske fag 5. september 2007 Vejle Handelsskole.
Få mest ud af opgaveskrivningen: For-arbejdet Opgaveformuleringen
SRP Høje-Taastrup Gymnasium 2017
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Sso SKRIV!.
Skriveperiode (synopsis)
Udkast til justering af KS
Formål Emne & produktkrav Tidspunkt Aflevering Sygdom & snyd Pjecen
SSO - Større skriftlig opgave
SSO - Større skriftlig opgave
AT-eksamen 2018.
Formål Emne & produktkrav Tidspunkt Aflevering Sygdom & snyd Pjecen
KS – kultur- og samfundsfag på HF Helle Dreyer Møller, VUC Aarhus
SSO og EP Helle Dreyer Møller, VUC Aarhus
SRO 2018 hHx.
SRO SKRIV!.
AT-eksamen 2019.
Dansk-historieopgaven
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

KS – et eksempel "Gode forløb og erfaringer med nuværende prøveform v/lærere i ks" 11.30-12.15 De nærmere stikord til jeres punkt kunne være: - planlægning af fællesfaglige emner eksempler på meget vellykkede emneforløb - kendskab til kompendier/bøger mv, som I kan anbefale - historieopgave - synopsistræning udarbejdelse af bilagsmaterialer TO DO Opdatere progressionsplan: MP Opdatere kriminalitetsforløb i skema: ME Fordele slides

Program Rammerne Planlægning Temaer – eksempler Undervisningsmateriale Synopsis Historieopgaven Eksamen Udfordringer

1. Rammerne 1. 2. 3. 4. 1 2 - Struktur 2 Temaer Historieopgave Semestre 1. 2. 3. 4. Historie – lektioner/uge 1 2 Samfundsfag lektioner/uge - Religion – lektioner/uge 2 Temaer Historieopgave 2 Temaer semester: 2 ugentlige lektioner á 45 min i historie semester: 4 ugentlige historielektioner, 2 religion og 2 samfundsfag semester: Som 2. semester semester: Som 2. og 3. semester Med forbehold: Alt afhængigt af tidsforbruget til projektperioder, hvor timeandelen beregnes med 50% til historie og hhv. 25% til religion og samfundsfag. Udfordringer Organisation Fælles tilstedeværelse (klar synergieffekt, men 1=3) Timeramme til projekter To- eller trefaglige projekter? Historie lidt ’ensomt’ første semester, og det gennemgåede kan ikke opgives til eksamen, idet det ikke er indgået i projektforløb 2 Temaer

1. Rammerne Skema 2 lærere – større fleksibilitet ’Ks-dag’ i 2hf Friholdt til fælles tilstedeværelse i udvalgte lektioner ’Ks-dag’ i 2hf Nemmere at afvikle projekter Nemmere at komme ’ud af huset’ Fokuspunkter på HF Bl.a. lektiefrit - Alt læses i timerne

2. Planlægning - overordnet Efteruddannelse – alle ks-lærere 2 dage pr. år / 1 dag pr. semester Samlet dokument Overordnede arbejdsspørgsmål Indhold for alle tre fag Eksempel Projektmateriale Progressionsplan Alle fag indgår i alle temaer

2. Planlægning – det daglige arbejde Vidensdeling Den enkelte lektion Fælles opstart / afrunding ’Små historier’ Fælles konferencer – fag og lærer Samarbejde på tværs af klasser Arrangementer Fremlæggelser for hinanden

3. Tema: Kriminalitet Historie Samfundsfag Religion 1 Mindmap – kriminalitet Til hekseproces i landsretten 1686 (kildekritik) 2 På besøg i enevældens fængsler (kildekritik) Det gode liv Hvorfor bliver man kriminel? Intro til religionsfaget 3 Fra 1860’ernes forbryderalbum (kildekritik) Socialisering og kulturel kode Menneskesynet i kd, islam og buddhisme 4 Straffeformer gennem tiderne Statistik om kriminalitet Det onde – hvad er det og hvor kommer det fra? (kd og islam) 5 Straf, menneskesyn og ideologi Tilgivelse – krav, pligt eller mulighed? 6 Hvorfor straffer vi? Ideologierne bag fængslerne. Dødsstraf Besøg i retten Besøg af fængselspræst

3. Tema: Den amerikanske drøm Historie Samfundsfag Religion Tidslinje, USA’s grundlæggelse Uafhængighedserklæringen Liberalismens idealer: Magtdeling, demokrati, menneskerettigheder I Guds navn (Tv-udsendelse om kristent universitet) Indvandring - Ekspansion vestover – ’American Progress’ Borgerkrig og KKK Markedsøkonomi, statens rolle Kristendommens historiske oprindelse Amerikansk identitet Krakket i 1929 og New Deal Finanskrise og stat – det økonomiske kredsløb Kristendommens grundmyte, tro og lære Borgerrettighedsbevægelse Monroedoktrin, 1VK, 2VK Interventionisme/isolationisme Sammenligning af det amerikanske og det danske politiske system Protestantisme og protestantisk fundamentalisme Trumandoktrin, kold krig, Koreakrigen Vietnamkrigen – det nationale traume Globalisering og amerikansk kultur Religion og politik i USA ’Wall of separation’ 9/11 og krigen mod terror Valgkamp 2008: Obama Obamas sundhedsreform – velfærdsmodel og fattigdom Jerry Fallwell og Pat Robertson Albrights vurdering af synet på USA 2008

3. Tema: Globalisering og kulturmøde Historie Begreber Hvornår kan man tale om globalisering? Hvilke opfindelser spiller ind? Hvornår kom ’verden’ til Danmark? Hvilke udfordringer medfører det? Samfundsfag Dokumentation af globaliseringen – en gåtur Bank-besøg Kulturmøder Integration – segregation - assimilation Religion Hvilke religioner møder vi i dag i Danmark? Hvornår kom de, og hvad tror de på? Er de en hindring i forhold til integration? Afslutning: Tur til Århus med besøg i Cirkus Tværs, Idrætsbørnehave, Globen 1, Foredrag om kommunens integrationspolitik, besøg i buddhistisk tempel og moske (med foredrag begge steder). Overnatning på Langkær Gymnasium, hvor de også fik et foredrag af souschefen

4. Undervisningsmateriale? Klippe-klistre! Filmklip Billeder ’Less is more’ Aktiviteter Lokalområdet

5. Synopsis Skabelon Fokuspunkter Hver gang! Tidsramme Eksempel Jf. progressionsplan Hver gang! NB: Elevtid Tidsramme 3-4 lektioner á 90 min. 1-2 lektioner til fremlæggelser / anden evaluering

6. ’Historieopgaven’ Formål: »Der udarbejdes i 1. hf en historieopgave. Historieopgaven har som formål at opøve kursisterne i at arbejde med og fordybe sig i historiske problemstillinger og herunder inddrage de faglige mål. Se bilag 2.« Bilag 2: 1. Mål 1.1. Kursisterne skal kunne finde og udvælge relevant stof samt behandle og skriftligt formidle centrale enkelt- og flerfaglige emner. Kursisterne skal under anvendelse af faglig viden, grundlæggende metoder i faget/fagene og relevant dokumentation kunne give en klar, sammenhængende og nuanceret skriftlig fremstilling, der bygger på følgende studieforberedende skrivekompetencer: – genrebevidsthed – sproglig korrekthed – disposition – argumentation – anvendelse af citater, figurer, illustrationer mv. – præsentation – relevante henvisninger, noteapparat og litteraturliste. De studieforberedende kompetencer skal anvendes i den større skriftlige opgave.

6. Historieopgaven - vores udgave Tidspunkt: Opgaven fungerer som afslutning på 2. tema i KS Der afsættes torsdag og fredag med aflevering fredag kl. 15.00 på kontoret. Problemformuleringen udleveres mandag i samme uge. Omfang: 5-8 sider, ekskl. forside, indholdsfortegnelse, abstract og litteraturliste Opgaveformulering: Bundet, central formulering inden for de tre KS fag Opgavekrav: Opgaven skrives individuelt! Til opgaven gives bilagsmateriale på cirka 5 siders ukendt materiale Fokus på dokumentation, kildehenvisning osv. Der skal inddrages mindst 1 styk selvfundet materiale Viden fra alle tre fag fra KS skal inddrages! Opgaveformulering: ”Redegør for begrebet ’globalisering’ og for globaliseringens dimensioner. Undersøg med udgangspunkt i mindst én af de vedlagte artikler de udfordringer, globaliseringen rejser for det danske samfund. Diskuter hvorvidt den udvikling, globaliseringen medfører på forskellige områder, er negativ eller positiv for Danmark.” I bedømmelsen lægges vægt på: Sagligt sprog Anvendelse af faglig terminologi Veldokumenteret: kildeangivelse og litteraturliste

7. Eksamen Lav sæt undervejs! Lav bunker med forslag Lav sættene sammen Materialetyper Nutidsorienteret materiale Synspunkter Billeder, malerier, tegninger Statistik

8. Udfordringer TID, TID og atter TID Kursist-indflydelse Overblik 2 lærere Parallelt på hold ’Efteruddannelse’ Kursist-indflydelse Arbejdsformer Delvist indhold Evalueringsformer Produktkrav Overblik Progressionsplan