Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Dansk-historieopgaven

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Dansk-historieopgaven"— Præsentationens transcript:

1 Dansk-historieopgaven
DHO / SG 2019

2 2g: SRO + Flerfaglige-forløb (FF)
Formål Dansk-historieopgaven er første skridt på vej mod at skrive studieretningsprojektet i 3g: 1g: DHO 2g: SRO + Flerfaglige-forløb (FF) 3g: SRP I dansk-historieopgaven træner man opgaveteknik og får erfaring med at skrive en større skriftlig opgave Det vil sige, at man lærer, hvordan et stof eller et emne formidles på en hensigtsmæssig måde. Derfor skal vi arbejde med struktur, sammenhæng og formalia i skrivedagene Desuden snakker vi om, hvordan de to fag arbejder forskelligt (metode) Til sidst træner vi mundtlig præsentation af en skriftlig opgave

3 Tidsplan Uge 22: syv lektioner i historie og syv lektioner i dansk
Uge 23 – mandag til onsdag: skrivedage på skolen I eksamensperioden: mundtlige præsentationer (i 3-mands- grupper)

4 Indhold Forløbet i dansk og historie: her gennemgås en række dansk- og historiefaglige tekster, og du får ny viden om et specifikt emne. En del af den viden handler om, hvordan dansk og historie arbejder med forskellige typer af tekster og har forskellige fremgangsmåder Skrivedagene: her trænes du i, hvordan du formidler den nye viden, du har opnået. Du får en opgaveformulering, som du skal besvare Efter de tre skrivedage skal du aflevere din opgave og forberede den mundtlige præsentation

5 Indhold Det overordnede emne er: ” at fortælle en historie om fortiden” I historie skal vi beskæftige os med krigen i Vi skal arbejde med baggrunden for krigen og undersøge relevant kildemateriale I dansk skal vi arbejde med tv-serien ”1864” fra Vi skal bl.a. karakterisere personer og miljø og diskutere, hvad der sker med historiske begivenheder, når man ser dem fra et nutidigt perspektiv Krigen i 1864 og tv-serien fra 2015 bliver derfor en case, som vi arbejder med for at besvare denne problemformulering: Hvilke dilemmaer kan opstå, når man filmatiserer historiske begivenheder?

6 Opgaveformulering Giv en historisk redegørelse for baggrunden for 2. Slesvigske krig (1864). Giv en analyse af kompositionen i afsnit 1 og 2 af tv-serien 1864 og analysér udvalgte scener fra serien med fokus på fremstillingen af Monrad. Analysen af tv-seriens fremstilling sammenlignes med en historiefaglig analyse af Monrads rolle i 1864-krigen. Diskutér hvilke konsekvenser det har, at de historiske begivenheder i tv-serien fortælles fra et nutidigt perspektiv. I diskussionen skal du bl.a. inddrage pointer fra Peter Yding Brunbechs artikel ”Film, fortid, historie og 1864”.

7 Opgaveformulering HISTORIE
Giv en historisk redegørelse for baggrunden for 2. Slesvigske krig (1864). Giv en analyse af kompositionen i afsnit 1 og 2 af tv-serien 1864 og analysér udvalgte scener fra serien med fokus på fremstillingen af Monrad. Analysen af tv-seriens fremstilling sammenlignes med en historiefaglig analyse af Monrads rolle i 1864-krigen. Diskutér hvilke konsekvenser det har, at de historiske begivenheder i tv-serien fortælles fra et nutidigt perspektiv. I diskussionen skal du bl.a. inddrage pointer fra Peter Yding Brunbechs artikel ”Film, fortid, historie og 1864”.

8 Opgaveformulering DANSK
Giv en historisk redegørelse for baggrunden for 2. Slesvigske krig (1864). Giv en analyse af kompositionen i afsnit 1 og 2 af tv-serien 1864 og analysér udvalgte scener fra serien med fokus på fremstillingen af Monrad. Analysen af tv-seriens fremstilling sammenlignes med en historiefaglig analyse af Monrads rolle i 1864-krigen. Diskutér hvilke konsekvenser det har, at de historiske begivenheder i tv-serien fortælles fra et nutidigt perspektiv. I diskussionen skal du bl.a. inddrage pointer fra Peter Yding Brunbechs artikel ”Film, fortid, historie og 1864”.

9 Opgaveformulering HISTORIE og DANSK
Giv en historisk redegørelse for baggrunden for 2. Slesvigske krig (1864). Giv en analyse af kompositionen i afsnit 1 og 2 af tv-serien 1864 og analysér udvalgte scener fra serien med fokus på fremstillingen af Monrad. Analysen af tv-seriens fremstilling sammenlignes med en historiefaglig analyse af Monrads rolle i 1864-krigen. Diskutér hvilke konsekvenser det har, at de historiske begivenheder i tv-serien fortælles fra et nutidigt perspektiv. I diskussionen skal du bl.a. inddrage pointer fra Peter Yding Brunbechs artikel ”Film, fortid, historie og 1864”. HISTORIE og DANSK

10 Rammer for opgaveskrivning
Skrivedagene på skolen: I har mødepligt mandag til onsdag. Hvis man bliver syg, skal man aflevere en lægeerklæring. Opgaven bliver så aftalt skrevet og afleveret på et senere tidspunkt. Om muligt inden sommerferien. Det er snyd at skrive af. Det kaldes plagiat. Vi har en meget veludviklet plagiatkontrol i forhold til DHO. Er du i tvivl, om du er i gang med at skrive af, så spørg din vejleder.


Download ppt "Dansk-historieopgaven"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google