Skolesamarbejdsprojekt - Hvordan

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Resultater og opfølgningsmuligheder for LUP 2009 – kommunikation og patientinddragelse Specialkonsulent Trine Østerbye Web- og kommunikationsmedarbejder.
Advertisements

Undervisningsevaluering i matematik
Studieplanen • Mål • Status • Visioner. Dagsorden 1)Netværksprocessen Proces, produkt, resultat 2)Hvad står der i bekendtgørelsen? 3)Studieplanens teoretiske.
Ankestyrelsen - en styrelse under Socialministeriet •Ankeinstans på arbejdsskadeområdet •Afgørelser i principielle sager truffet af kommunerne på det sociale.
1. november 2007 Carl P. Knudsen
Kvalitet i Skriftlighed  Oversigt over workshop  Erfaringer med netværkssamarbejde  Materialeindsamling  5 forslag til forbedring  Arbejdsgrupper.
Projekt 5 i 12 Laboratorium 9: 26. februar 2013 ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag” ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag”
Kvalitetsmåling – barometerundersøgelse: Hvorledes sker ”oversættelsen”
BGs evalueringsstrategi
Projektbeskrivelse 10. Marts 2006 Carl P. Knudsen.
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
UDVIKLINGSTRÆ PÅ EN UDDANNELSESINSTITUTION
Billum skole Overordnet udviklingsplan Den politiske beslutning fra 2007 omkring skole/SFO danner baggrund for dette materiale. Planen er til debat og.
Sundhed på arbejdspladsen
Mulernes Legatskole Trivselspolitik – attraktive arbejdspladser
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Efter selvevalueringen Tovholderens rolle og opgaver 22. august 2007.
Kick-off KIS Kvalitet I Skolerne Keep It Simple!.
For vejledere i opgaver og projekter i 2g og 2hf Dynamokursus d
Dagens program Ankomst og morgenbuffet 9.00 Velkomst v/ OC Visionen for MED Gennemgang af MED-aftalen Pause Hvordan går arbejdet i TRIO? Hvad.
24. januar CFU OK 08 Delforlig - staten Attraktive arbejdspladser Fokus på samarbejde, kompetenceudvikling og arbejdsmiljø.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Værktøjer i KVIK og opsamling på forbedringsprojekter Hvordan foregår en KVIK-selvevaluering?
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg for ledelsen m.fl.
Workshop om trivselsmålinger SSID – årskonference Rita Jensen Personalestyrelse 29. April 2009.
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Formål: Gøre Aalborgs skoler mere rummelige, således at man på distriktsskolen bliver i stand til at undervise flere af de elever, der i dag henvises til.
Medalje til Høje-Taastrup
Tanja Miller CVU-Nord Evaluering Voksenspecialundervisning Vejle 2005 EVA rapport - anbefalinger Hvad er evaluering? Værdier og menneskesyn Selvevaluering.
Styr på Sundheden Projekt Styr på Sundheden Baggrund: erfaringer fra SpS pilotprojekt Hovedprojekt 4 år – 20 skoler i 20 kommuner Følgeprojekt 2 år – 6.
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
Efter konsensus. Det er spild af tid at gennemføre en selvevaluering uden at følge den op med klare forbedringsprojekter! Prioritering Alle forbedringsområderne.
Barrierer i og for forbedringsprojekter Udenom, indenom, henover eller igennem barriererne Hvilken vej vil du? 12. oktober C2E netværk.
Ledelsesmæssige og kvalitets- udviklingsmæssige overvejelser Ved udarbejdelsen af Handlingsplan for øget gennemførelse 2013 på SOSU C Oplæg på orienterings-
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Gymnasiereformen på Odder Gymnasium. Organisation Balance mellem differentiering og integration. Balance mellem differentiering og integration. Autonomi.
Velkommen til inspirationsdag Kompetencestrategi – hvordan?
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Sunds skole Evaluering
Konference om efteruddannelse og kompetenceudvikling
Niels Grønbæk Nielsen Teamets planlægning af undervisningsåret.
Kvalitetssikring af lærerpræstationer - Hvordan?
Professionelle læringsfællesskaber i praksis
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Velkommen til Temamøde i SCKK den 8. oktober 2008 Kompetencestrategi - hvordan?
1 Odder Gymnasiums system til kvalitetsudvikling.
Studiemetodik og teamarbejde
ORGANISERING OG PLANLÆGNING PÅ IBC HANDELSGYMNASIET AABENRAA METTE ANDERSEN, REKTOR.
Oplæg Marsellisborg gymnasium 27/ Kan man bruge tilfredshedsundersøgelser i kvalitets og reformarbejdet? erfaringer Nykøbing Katedralskole.
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Kompetenceudvikling i et strategisk perspektiv Konference om nyskabelse og motivation 15. juni.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
KVIK KvalitetsVærktøj til udvikling af Innovation og Kompetence
Kort referat – Greve Gymnasium. Greves eget oplæg Velfungerende stor gymnasieskole – stx dominans (33 stx / 4 hf) – ca 10^3 elever Stx tilrettelagt efter.
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Efteruddannelse og kompetenceudvikling. Efteruddannelse før reformen Eksterne faglige kurser Kurser for hele faggrupper Skolebaserede kurser Pædagogiske.
©SCKK 2005 Excellence Netværk 2004/2005 KVIK vs. Excellence – kan de kombineres og hvordan?
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Design af KVIK-selvevaluering Tovholderens rolle og opgaver 17. januar 2007.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Formål med at deltage i netværket Sparring og kompetenceudvikling af tovholderen i forhold til at gennemføre en selvevalueringsproces optimalt Støtte og.
LÆRING, DER SES!.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Introduktion til KVIK Selvevaluering fra start til slut 27. september 2007 SCKK temadag.
HANDLING OG PLAN1 Kvalitetssystem – indsatser og selvevaluering Krav – ideer fra sidst: Kvalitetssystem udvikles i samarbejde mellem skoler og SIIP Systemet.
Model for læsevejledning baseret på aktionslæring Formål med modellen:
Odder Gymnasiums system til kvalitetsudvikling Kvalitetsbekendtgørelse og STX §11skal ”tale sammen”
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Lærere og team arbejder videre
Oplæg fra Evalueringsudvalget
AP-Møller projekt: Øget læring og inklusion gennem synlige mål og kvalificering af praksis i skolen – Læring, der ses Pia Gelardi og Julie Aarø-Hansen.
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Læringsmål og niveaubeskrivelser
Selvevaluering og opfølgningsplan
Præsentationens transcript:

Skolesamarbejdsprojekt - Hvordan UVM/ FoU-projekt 2006 Odder Amtsgymnasium Skanderborg Amtsgymnasium Th.Langs Hf-kursus Århus Akademi Tørring Amtsgymnasium & Munkensdams Amtsgymnasium Amtscentret for Undervisning, Århus Amt (nu: CfU – JCVU/ VIA)

Skole samarbejdsprojekt MarsGym Kan man lære noget..? Op til 2005 Projektstyrer på 3 UVM-projekter 10 år med gym./ ungdomsudd. Projekter 1 (2) konkrete projekter  erfaringer Men nu: situationen en anden. Selveje & bestyrelse Intet amt (minus ’kuvøse’) Diminutiv off. virksomhed i et marked 28.sept. 2007 HG Skole samarbejdsprojekt MarsGym

Projekt ”Kvalitet i STX & HF” - opstart januar 2005 Indkredse problemstillingen. Forskellige modeller til evalueringsplaner og kvalitetsarbejdet præsenteres og diskuteres. Evalueringsbarometeret gennemgås og diskuteres Træffe beslutninger om hvorledes vi fokusere arbejdsindsatsen, samt aftale hvem der gør hvad hvornår og hvordan. 28.sept. 2007 HG Skole samarbejdsprojekt MarsGym

Projektets målsætning - Skolerne udvikler & afprøver kvalitetssystem Kvalitetsbekendtgørelsen skal indfries: Selvevalueringer Procedurer Inddragelse af aktører (bl.a. elever) Opfølgningsplaner Sammenbinding af lærernes undervisnings-evalueringer & skolernes samlede kvalitetsudvikling 28.sept. 2007 HG Skole samarbejdsprojekt MarsGym

Skole samarbejdsprojekt MarsGym Til det praktiske… Projektet afsluttes i 2006 Konference i tidligt efterår 06 Opsamling Kurser i efteråret 2006: ACU-Århus ( EMU) Skolerne lægger egne planer mv. på nettet Midler til skolerne efterår 06 Fælles konference (SkoleKom – FC - mail) Projekt web-side – ACU-Århus/ EMUén 28.sept. 2007 HG Skole samarbejdsprojekt MarsGym

Skole samarbejdsprojekt MarsGym Baggrund Tidligere UVM/ FoU-projekt: ”Ikke mere, men bedre evaluering” Udviklingsprojekt  kurser Fyn, Storstrøm, Kbh. og Århus Konkrete evalueringer & evaluerings-planer. Metoder. Kvalitetsbekendt-gørelsen. Kvalitetsbegrebet i undervisning & uddannelse. 28.sept. 2007 HG Skole samarbejdsprojekt MarsGym

Kvalitetsudvikling - historie TQM – ISO9000  Standarder & profiler  KIG (KIV, KIF) Q-Planen – erhvervsskolerne (1995) EFQM (European Foundation for Quality Management) KvalitetsPrisen – SCKK Århus Amts Virksomhedsmodel Mars (DEL) ESSE (Bekendtgørelsens- vejledning) 28.sept. 2007 HG Skole samarbejdsprojekt MarsGym

Kvalitetsudvikling & ledelse - Ordrup Gym. mfl. som eksempler Kvalitetsudvikling/ -styring er: Ekstern: tillidsskabende. Og kontrol Intern: fokus på ’produktion’, procedurer, forbedringer, udvikling. Og kontrol Så derfor er: Kvalitetsudvikling = organisationsudvikling Kvalitetsorganisation – i skolen Nye rutiner – på skolen Nye samarbejdskultur(-er) - i skolen 28.sept. 2007 HG Skole samarbejdsprojekt MarsGym

Kvalitetsudvikling og ledelse - Kvalitetsudvikling er ledelse Ledelse har et projekt… Krav udefra Top-down (?) Import af system Kontrol ’Uomgængeligt’ Medarbejdere vil ’bare’ kerneydelse Omstillingsparate! men stress mv.… Medindflydelse - ejerskab Udvikling af system Udvikling/ læring (og kontrol) Ledelsen må prioritere (= ressourcer) 28.sept. 2007 HG Skole samarbejdsprojekt MarsGym

Andre: fx EFQM ( KVIK-modellen mm. www.sckk.dk) 28.sept. 2007 HG Skole samarbejdsprojekt MarsGym

Vejledning kvalitets- bekndt: ESSE: Effective School Self Evaluation (Vejledning til Bekendtg. om Kvalitetudvikling..) 28.sept. 2007 HG Skole samarbejdsprojekt MarsGym

Vejledning kvalitets- bekndt: ESSE: Effective School Self Evaluation (Vejledning til Bekendtg. om Kvalitetudvikling..) 28.sept. 2007 HG Skole samarbejdsprojekt MarsGym

Odder Gymnasiums system til kvalitetsudvikling Et projektresultat: Odder Gymnasiums system til kvalitetsudvikling Kvalitetsbekendtgørelse og STX §11skal ”tale sammen” 28.sept. 2007 HG Skole samarbejdsprojekt MarsGym

Skole samarbejdsprojekt MarsGym Selvledelse Bestyrelse Rammer for selvledelse Forudsætning for rammer og selvledelse Rektor Økonomi-styring Udd. leder Vicerektor Sætter mål Udd. leder Adm. chef Vælger medarbejdere Teamkoordinator Skaber strategi Team Fag. Gr. Kval. Gr. Elever Adhoc. Gr. Pædagogisk Råd Elevråd Lærere Faciliterer debat og videns- netværk Leder relationer Undervisningen Kommunikerer værdier Operationel ledelse Samarb. Udv. Formulerer visioner Strategisk ledelse 28.sept. 2007 HG Skole samarbejdsprojekt MarsGym

Skole samarbejdsprojekt MarsGym De 5 niveauer (1) Hvad evalueres? Hvem evaluerer? Hvornår evalueres? Hvorfor evaluere? Hvordan evalueres? Hvordan rapporteres? Hvem følger op? I) Den enkeltfaglige undervisning. Elevens faglige kompetencer Faglæreren, Elev-selvevaluering Løbende og ved større projekter, termins- og årskarakterer Give eleverne feedback m.h.p. at øge de faglige kompetencer og gennemføre uddannelsen med det bedste resultat Forbedre undervisningen Test, karakterer, elevrefleksioner, mdt. feedback, studierapport. (såvel summative som formative evalueringer) Karaktergivning, tilbagemelding til team vedr. større projekter, studierapport, studieplan undervisningsbeskrivelse deltagelse i lærerforsamlingsmøder Faglæreren, klassens lærerteam ved større projekter, evt. STV II) Det faglige samspil i klassen. Elevens personlige og sociale kompetencer Klassens lærerteam, Ved afslutningen af hvert forløb og hvert halve år Give eleverne feedback m.h.p. at øge de personlige og sociale kompetencer og gennemføre uddannelsen med det bedste resultat . Forbedre samspillet mellem fagene og udvikle tværfaglighed Elevsamtaler efter Odder Gymnasium koncept Projektevalueringer, studierapport . Karaktergivning, tilbagemelding på klassemøder, Klassens lærerteam, klassens lærere, evt. ledelsesrepræsentant 28.sept. 2007 HG Skole samarbejdsprojekt MarsGym

Skole samarbejdsprojekt MarsGym De 5 niveauer (2) Hvad evalueres? Hvem evaluerer? Hvornår evalueres? Hvorfor evaluere? Hvordan evalueres? Hvordan rapporteres? Hvem følger op? III) Odder Gymnasiums udvalgte nøgleområder fra målsætning Ledelsen og kvalitetsgrupper Indenfor en 3 års periode Skoleudvikling Rapportere på hjemmesiden og til UVM Systematiske, kvalitative og kvantitative undersøgelser: barometer undersøgelse i Lectio Opfølgningsplaner hvert 3. år Evalueringsrapporter til UVM, kort rapport på hjemmesiden Ledelsen, evt. kvalitetsgrupper IV) Andre områder: a)som fremgår af kvalitets-bekendtgørelsen Når ledelsen/bestyrelsen/UVM beslutter, at der er et behov Afhænger af undersøgelsen Evalueringsrapport til UVM, kort rapport på hjemmesiden Ledelsen og kvalitetsgrupper b) tilfredshed og trivsel: Undervisningsmil-jøvurdering, APV, AKU, teamsamarbejde Sikkerhedsudvalg, evt. ledelse Hvert 3. år Skabe grundlag for et godt undervisningsmiljø og en god arbejdsplads Spørgeskemaundersøgelse Samtaler mellem ledelse og lærer/lærerteam Rapportering til henholdsvis SU og elevråd samt ledelsen Samarbejdsudvalg V) Målsætning Selvevaluering af opstillede mål og nøgleområder: Eleverne Lærerne Lærerteam Ledelsen Status for kvalitets- og resultatvurdering: hvorvidt er målene implementeret? Baggrund for opstilling af nye mål Som beskrevet for de forskellige detailområder Bestyrelsen 28.sept. 2007 HG Skole samarbejdsprojekt MarsGym

Skole samarbejdsprojekt MarsGym Odder Gym: Teamlærerne som oversætter mellem undervisningen/elever og skolens værdier/mål Lærerteam oversætter virkningerne fra niveau III, IV og V til I og II og vice versa Skemalagt modul hver 4. uge Elevsamtaler: 2 pr semester Oversættelsen vil være forskellig i studieretningerne 28.sept. 2007 HG Skole samarbejdsprojekt MarsGym

Skole samarbejdsprojekt MarsGym Odder Gym. fortsat Forudsætninger for at undervisningsevaluering bliver mest til læring og mindst til kontrol: Fælles sprog og definitioner Fælles eksemplarisk materiale: faglige summative og formative elev-evalueringer; skabeloner til tilfredshedsundersøgelser vedr lærerens undervisning Fora, hvor evaluering er på dagsorden: Opstilling af delmål i faggrupperne Flerfaglige sammenhænge, fx AT Klassemøder, hvor evaluering af hold drøftes Teamkoordinatormøde – ledelse 28.sept. 2007 HG Skole samarbejdsprojekt MarsGym

Skole samarbejdsprojekt MarsGym Odder Gym. fortsat: Sammenhængen i feed-back mekanismen skal være både umiddelbar og langsigtet i forhold til alle deltagere Trin1 Faglærer og elever Trin 2: Lærerteam Trin 3: Teamkoordina tor Trin 4: Ledelse Trin 1: 28.sept. 2007 HG Skole samarbejdsprojekt MarsGym

Opsamling – generelle erfaringer: Skoleniveau - 1 Model: Åkerströms ”forandringslaboratorium” 28.sept. 2007 HG Skole samarbejdsprojekt MarsGym

Opsamling – generelle erfaringer: Skoleniveau - 2 Ledelsen skal være commited og have mål for skolen. Ressourcer + organisatorisk kapacitet Medarbejderne: Engagement, ’omstil-lingsparathed’, projektudvalg, fælles pro-jektplan. Praksislæring & skoleudvikling er ’smertefuld’ – tager tid. Forpligtelse på videndeling Kolleger tages i ed  accept af udviklings- og forandringskultur 28.sept. 2007 HG Skole samarbejdsprojekt MarsGym

Opsamling – generelle erfaringer: Mellem skoler Kontrakt & præcision: hvad vil vi (mål)? Faser, tid og ressourcer. Alle enige? Klar projektbeskrivelse (dyrt at mødes) Fastlæg metode: Benchmark? (sammenligninger på indikatorer) Benchlearning? (udviklingsorienterede sammenlign + læringsprojekter) Praxisfællesskaber – tætte og evt. explorativ tilgang Forandringslab, O.U./ skoleorg. udv.? Fagsamarbejde – didaktisk projekt? Fastlæg ressourceforbrug, dagsorden, progression, roller & handlinger, der sikrer læring & udv. Inddrag relevante aktører og dygtige kons. ’Stjæl med arme og ben’! 28.sept. 2007 HG Skole samarbejdsprojekt MarsGym

Opsamling – generelle erfaringer: Projektstyring & rapportering Afsæt ressourcer til projektstyring: sekretariat, rapportskrivning mv Dokumentér. Validér materialet Kvalificér erfaringer. Sammenkæd med teori  generalisérbarhed. Videndel. Giver netværk + flere erfa. Egen skole Andre skoler. Kurser og konf. Træd op! Synliggør. Diskutér. 28.sept. 2007 HG Skole samarbejdsprojekt MarsGym

Opsamling – generelle erfaringer: UVM FoU-midlerne: 10-25.000 pr. skole (!) Kontakt UVM inden der spildes tid på koordinering af ansøgning mv. Inddrag gerne en fagkonsulent til kommunikation & information Prøv andre lokale/regionale/ EU-fonde (- kræver projektsekretariat) 28.sept. 2007 HG Skole samarbejdsprojekt MarsGym

Henvisninger - dokumentation De 6 skolers hjemmesider  kvalitet EMU: http://fou.emu.dk/. Søg på: ’kvalitetsudvikling’ Barometermodellen: samme sted ”Gymnasieskolen”, # 21/ 06 ”Styringsanalysen” UVM 2005 28.sept. 2007 HG Skole samarbejdsprojekt MarsGym