Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afMaria Ebbesen Redigeret for ca. et år siden
1
Kvalitet i Skriftlighed Oversigt over workshop Erfaringer med netværkssamarbejde Materialeindsamling 5 forslag til forbedring Arbejdsgrupper efter fakultet Arbejdsgrupper efter de 5 punkter Kort fælles opsamling
2
Kvalitet i Skriftlighed Erfaringer med netværkssamarbejde Behov for professionalisering af det skriftlige arbejde Udfordring at udføre professionalisering Fokus giver øget bevidsthed
3
Kvalitet i Skriftlighed Materialeindsamling Forskelle og ligheder gymnasierne imellem Indsamling af inspirationsmateriale Cd med materiale til rådighed
4
Kvalitet i Skriftlighed 1) Progressionsplaner. Hvor vi knytter opgaveformer til kompetenceplanen, team for team, fag for fag. 2) Flerfaglige opgavetyper. 2-faglighed, hvor 2 lærer retter opgaven. 3) Mindre, men bedre? 1-3 timers skriftlighed. Fleksibelt, øget fokusering, men høj adm %. 4) Selvevaluerende opgavetyper. 5) Formidling i fokus – skriftlighed som værktøj.
5
Kvalitet i Skriftlighed Progressionsplaner. Opgaveformer knyttes til kompetenceplanen. Enkeltfaglig vs. Flerfaglig tilgang. Eksempel
6
Kvalitet i Skriftlighed 2) Flerfaglige opgavetyper. 2-faglighed, hvor 2 lærer retter opgaven. Eksempel 1 Bi / EN Eksempel 1 Eksempel 2 SA / Fy Eksempel 2
7
Kvalitet i Skriftlighed 3) Mindre, men bedre? 1-3 timers skriftlighed Eksempel: DanskDansk Fleksibilitet Øget fokusering Høj administrations %
8
Kvalitet i Skriftlighed 4) Selvevaluerende opgavetyper Tænk Soduko Eksempel 1: Bi Eksempel 1 Eksempel 2: EN Eksempel 2
9
Kvalitet i Skriftlighed 5) Formidling i fokus – skriftlighed som værktøj Engagement Direkte evaluering Produkt med iboende værdi Eksempel: NV
10
Kvalitet i Skriftlighed Opsamling 1) Progressionsplaner. Hvor vi knytter opgaveformer til kompetenceplanen, team for team, fag for fag. 2) Flerfaglige opgavetyper. 2-faglighed, hvor 2 lærer retter opgaven. 3) Mindre, men bedre? 1-3 timers skriftlighed. Fleksibelt, øget fokusering, men høj adm %. 4) Selvevaluerende opgavetyper. 5) Formidling i fokus – skriftlighed som værktøj.
11
Kvalitet i Skriftlighed Det fakultære samarbejde 2 minutter pause Herefter: Workshops i fag- eller fakultetsbaserede grupper
12
Kvalitet i Skriftlighed Det fakultære samarbejde Med udgang i opgaverne: Sammenlign de viste opgaver med egne eksempler fra hverdagen. Hvordan forholder jeres fag sig til de 5 forskellige punkter? Hvilke naturlige samarbejdspartnere ser du, i henhold til de ovenstående punkter? Sammenfat i ref. til vidensdeling.
13
Kvalitet i Skriftlighed Det brede samarbejde Udvælg et af de præsenterede punkter og debatér ideen – kunne I se metoden anvendt i hverdagen? Giv et bud på en konkret opgave.
14
Kvalitet i Skriftlighed Plenum Arbejdes der på jeres skole med kvalitetsudvikling af skriftlighed? Hvordan starter man en kvalitetsudviklingsdebat op på egen arbejdsplads? Kan de 5 forslag anvendes på jeres arbejdsplads?
15
Kvalitet i Skriftlighed Egen evaluering Evaluering af forløbet indtil nu: Gruppen har haft nogle gode møder, der har været produktive inden for det teoretiske og forarbejdende arbejde. Gruppens medlemmer har individuelt afprøvet ideer og der har været løbende evaluering. Der har været nogle udfordringer, specielt med henblik på praktisk samarbejde.
16
Kvalitet i Skriftlighed Egen evaluering – fortsat. Forløbet har styrket egen professionalisering. Forløbet har krævet og ydet en god metaforståelse. Arbejdet med også andres skriftlighed, har givet grobund for en bredere faglig debat.
Lignende præsentationer
© 2023 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.