Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Mulernes Legatskole Trivselspolitik – attraktive arbejdspladser

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Mulernes Legatskole Trivselspolitik – attraktive arbejdspladser"— Præsentationens transcript:

1 Mulernes Legatskole Trivselspolitik – attraktive arbejdspladser
Studievejleder Hanne-Grete Lund Rektor Torben Jakobsen Tlf: –

2 Mulernes Legatskole GymFyn – samarbejdet består af de 11 almene gymnasier med stx og hf på Fyn: Mulernes Legatskole (ML) Odense katedralskole (OK) Tornbjerg G Sct. Knuds G Nordfyns G Middelfart G Vestfyns G Svendborg G Fåborg G Nyborg G Midtfyns G Tlf: –

3 Mulernes Legatskole Største gymnasium i Odense med 906 elever, 6 hf og 28 stx-klasser Stor mangfoldighed som slagvare Aktivt demokrati og medindflydelse 86 lærere og 12 tap 6-10 nye lærere ansættes hvert år (primært pga. pensionering – mange 25 års jubilarer og nu også 40 års jubilar) Lavt sygefravær Generelt stor tilfredshed blandt elever og ansatte Tlf: –

4 Mulernes Legatskole Tradition for udvikling og forsøg
elektronisk opgaveskrivning og lektiehjælp via nettet web 2.0 alle elever skal have egen pc med (både i hf og stx) Elektronisk fravær og opgaveaflevering Tradition for frihed og ansvar Eleverne har timegaranti: alle timer læses Lærerne kan planlægge private rejser og frihed i samarbejde med klassens skemakoordinator (p-vagt) Ombygning og modernisering siden 2008 Uro og tilpasning til nye store muligheder  Nye muligheder?/Stress?/trivsel? Tlf: –

5 Baggrund Samarbejde om fælles kursus for SU-medlemmer mellem OK og ML i 2010 Fælles fokus på stressbekæmpelse  Trivselspolitik Fælles møder i efteråret 2010 om dette Erfaringer med den fælles psykolog-ordning på Fyn for ansatte (akut telefon) – øget fokus på stress? Arbejdsmiljøundersøgelse på begge skoler  Ansøgning til GL med udgangspunkt i SU Tlf: –

6 Undersøgelsens rammer
Fælles kursus med SU på OK og ML den 8/11: Oplæg fra Bo Netterstrøm om baggrunde for og symptomer på stress - samt bud på løsninger Dec. 2010: orientering i pr og første undersøgelse med indledende spørgsmål på uddelte sedler Godkendelse i SU den Jævnlige møder mellem to lærere (sundhedskoordinator og arbejdsmiljørepræsentant) samt tr og rektor Undersøgelse i foråret 2011, implementering i Behandling i GL-klubben, ledelse og SU  Handleplaner Trivselspolitik i bestyrelsen i marts 2012 Tlf: –

7 De 3 faser 1. fase: Et spørgeskema til GL-personalet 2. fase:
En række fokusgruppeinterviews 3. fase: Udarbejdelse af handleplaner og trivselspolitik Tlf: –

8 Undersøgelsen på ML Arbejdstid Forhold til ledelsen Fysiske rammer
Kollegernes indledende svar gav anledning til følgende fokuspunkter: Arbejdstid Forhold til ledelsen Fysiske rammer Personalegoder Kommunikation og it Punkterne passer meget fint sammen tendenserne fra APV-undersøgelsen i Tlf: –

9 Spørgeskemaet Første del omhandler selvvurderet helbred.
Anden del af skemaet omhandler forskellige faktorer af betydning for arbejdsmiljøet Tredje og sidste del omhandler forholdet mellem arbejdsliv og privatliv. Tlf: –

10 Resultater Spørgeskemaundersøgelsen viser, at der på det generelle plan er stor tilfredshed med Mulernes Legatskole både i forhold til arbejdet, det kollegiale fællesskab og skolens ledelse. Det har været positivt, men også forventeligt at erfare, men en god arbejdsplads kan blive bedre, og også hos os er der plads til forbedringer. Tlf: –

11 Resultater I vores arbejde med undersøgelsen udvalgte vi tre overordnede fokuspunkter: Forholdet mellem arbejde og fritid (mængden af opgaver, usagte krav (udefra/indefra) og fordeling af arbejdsopgaver) Arbejdets organisering og indflydelse på arbejdsopgaver. (efteruddannelse, Lectio, overarbejde og information fra skolen/ledelsen) Forholdet til hhv. kolleger og ledelse (anerkendelse, åbenhed/kommunikation, beslutningers gennemskuelighed) Tlf: –

12 Faldgruber og erfaringer
? Tlf: –


Download ppt "Mulernes Legatskole Trivselspolitik – attraktive arbejdspladser"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google