Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

ORGANISERING OG PLANLÆGNING PÅ IBC HANDELSGYMNASIET AABENRAA METTE ANDERSEN, REKTOR.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "ORGANISERING OG PLANLÆGNING PÅ IBC HANDELSGYMNASIET AABENRAA METTE ANDERSEN, REKTOR."— Præsentationens transcript:

1 ORGANISERING OG PLANLÆGNING PÅ IBC HANDELSGYMNASIET AABENRAA METTE ANDERSEN, REKTOR

2 FAGLIGT INDHOLD FAGLÆREREN DEN ENKELTE ELEVS LÆRING OG UDVIKLING FLERFAGLIGT INDHOLD Studiekompetence T EAMET Progression R EKTOR H ELHEDEN Sammenhænge på tværs – f.eks. årgangsvis Arbejdsvilkår (belastning mm.) – lærere og elever ORGANISERINGSLAG MED REFORMEN – S ET FRA EN REKTORSTOL Økonomi TR Skolen -Fysiske rammer -sociale miljø

3 DET NYE ORGANISERINGSLAG MED REFORMEN: TEAMET TEAMORGANISATION PÅ IBC Studieretningsteam Hhx1, hhx2 og hhx3 af én studieretning (+ grundforløbsklasser) 2-1 studieretningsspor i et team 2 teamkoordinatorer 6-8 teammedlemmer Hver lærer er kun tilknyttet ét team

4 DET NYE ORGANISERINGSLAG MED REFORMEN: TEAMET TEAMORGANISATION PÅ IBC Pædagogiske arbejdsopgaver Formulere, definere og udvikle den enkelte studieretnings profil Planlægge Flerfaglige forløb ifht. indhold, pædagogiske metoder og - fokus og progression… Overfagligt fokus: S tudiekompetence Udviklingsopgave ifht. teamet selv Formulere teammål (evalueres i TUS) Beskri- ves i Studie- planen for den enkelte klasse

5 F AGLIGT INDHOLD FAGLÆREREN D EN ENKELTE ELEVS LÆRING OG UDVIKLING F LERFAGLIGT INDHOLD T EAMET R EKTOR H ELHEDEN UDFORDRING: FÅ ORGANISERINGSLAGENE TIL AT ”HÆNGE” OG ”SPILLE” SAMMEN TR

6 O RGANISERINGSLAG I SAMSPIL V ERTIKALT OG H ORISONTALT Team 1Team 2Team 3 to Teamkoordinatorer to Teamkoordinatorer to Teamkoordinatorer Kontaktlærere to hhx1 en hh2 + hhx3 Kontaktlærere to hhx1 en hhx2 + hhx3 Kontaktlærere to hhx1 en hhx2 + hhx3 Studievejleder faggruppeledere RektorRektor teamkoordinatorgruppe Kontaktlærergruppe - årgangsvis Faggruppeledergruppe Team Gruppe af én klasses lærere

7 FORMALISERING AF SAMSPILLET Møder fastlægges og sættes i den enkelte lærers skema for 1 semester ad gangen: Helhed: 2 fælles møder for alle lærere Helhed – team: 4-6 teamkoordinatormøder Helhed – fagniveau: 1 faggruppeledermøde Helhed – elevtrivselsniveau: 2-3 kontaktlærermøder Team: Teammøder aftales af teammedlemmerne i det enkelte team (ofte skemalagt) Team – elevtrivselsniveau: Klassemøder aftales af Teammedlemmerne (ofte ad hoc) Fag-niveau: Faggruppemøder aftales af gruppens medlemmer (ofte ad hoc)

8 FORMALISERING AF SAMSPILLET Aftaler om indhold ifht. det enkelte lag Helheden: –Strategi og mål –Kvalitetsplan Flerfagligt og overfagligt niveau: –Studieplaner (én pr. klasse) Fælles skabelon – forsk. indhold –Elevhæfte (FAPS, læringsrum og –stil, metode, taksonomi, evaluering, f.eks. Portfolio, progressionen i de store skriftlige opgaver…) –Teammålsætning

9 FORMALISERING AF SAMSPILLET Aftaler om indhold ifht. det enkelte lag Fag-niveau: –Undervisningsplaner og – beskrivelser Elevtrivselsniveau: –Kontaktlærerårshjul (fælles) –Læringsmål formuleret af den enkelte elev

10 PLANLÆGNING AF UNDERVISNINGEN OVERBLIK, INDFLYDELSE OG FLEKSIBILITET O VERBLIK : Fælles årsplaner for hver årgang. Fastlæggelse af placeringen af Studieområdet i grundforløbet, DIO, SRP, EC, DSO, studieture, introforløb… Indholdet er op til det enkelte team I NDFLYDELSE : Årsplanen fastsættes ved løbende evaluering af foregående års plan. Evaluering i teamkoordinator-, fag- og kontaktlærergruppe – også føling med elever Indholdet er teamets!

11 PLANLÆGNING AF UNDERVISNINGEN OVERBLIK, INDFLYDELSE OG FLEKSIBILITET I NDFLYDELSE ( FOKUS PÅ BELASTNING ): Eksempel på beslutninger og justeringer: Afstand mellem DIO og SRP SRP + DSO og EC + DIO/kultområde på samme tid (forskellige lærere) I december 2 dage, hvor: 1. år laver portfolio, 2. år skriver DSO og 3. år SRP – tid til vejledning for lærerne, da der ingen uv er. Perioder UDEN flerfaglige/særlige forløb

12 PLANLÆGNING AF UNDERVISNINGEN OVERBLIK, INDFLYDELSE OG FLEKSIBILITET O VERBLIK : Skema laves ét semester ad gangen ALT kendt er i skemaet F LEKSIBILITET : løbende ændringer for eksempel pga.: lærerkurser, omsorgsdage/ ønske om fridag, censur, ikke planlagte arrangementer…. (fleksibelt skema – fleksibilitet af den enkelte og af skolen)

13 P LANLÆGNINGENS ÅRSHJUL sommerferie Skema til lærere 1. sem. Løbende justering af skema og evaluering af årsplaner/forløb Juleferie Skema til lærere 2. sem. Løbende justering af skema og evaluering af årsplaner/forløb Maj/juni Klasseårsplaner Studieplaner


Download ppt "ORGANISERING OG PLANLÆGNING PÅ IBC HANDELSGYMNASIET AABENRAA METTE ANDERSEN, REKTOR."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google