Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Odder Gymnasiums system til kvalitetsudvikling Kvalitetsbekendtgørelse og STX §11skal ”tale sammen”

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Odder Gymnasiums system til kvalitetsudvikling Kvalitetsbekendtgørelse og STX §11skal ”tale sammen”"— Præsentationens transcript:

1 Odder Gymnasiums system til kvalitetsudvikling Kvalitetsbekendtgørelse og STX §11skal ”tale sammen”

2 De 5 niveauer (1) Hvad evalueres?Hvem evaluerer?Hvornår evalueres? Hvorfor evaluere?Hvordan evalueres? Hvordan rapporteres? Hvem følger op? I) Den enkeltfaglige undervisning. Elevens faglige kompetencer Faglæreren, Elev-selvevaluering Løbende og ved større projekter, termins- og årskarakterer Give eleverne feedback m.h.p. at øge de faglige kompetencer og gennemføre uddannelsen med det bedste resultat Forbedre undervisningen Test, karakterer, elevrefleksioner, mdt. feedback, studierapport. (såvel summative som formative evalueringer) Karaktergivning, tilbagemelding til team vedr. større projekter, studierapport, studieplan undervisningsbeskri velse deltagelse i lærerforsamlingsmø der Faglæreren, klassens lærerteam ved større projekter, evt. STV II) Det faglige samspil i klassen. Elevens personlige og sociale kompetencer Klassens lærerteam, Elev-selvevaluering Ved afslutningen af hvert forløb og hvert halve år Give eleverne feedback m.h.p. at øge de personlige og sociale kompetencer og gennemføre uddannelsen med det bedste resultat. Forbedre samspillet mellem fagene og udvikle tværfaglighed Elevsamtaler efter Odder Gymnasium koncept Projektevalueringer, studierapport. (såvel summative som formative evalueringer) Karaktergivning, tilbagemelding på klassemøder, studierapport, studieplan Klassens lærerteam, klassens lærere, evt. ledelsesrepræsentan t

3 De 5 niveauer (2) III) Odder Gymnasiums udvalgte nøgleområder fra målsætning Ledelsen og kvalitetsgrupper Indenfor en 3 års periode Skoleudvikling Rapportere på hjemmesiden og til UVM Systematiske, kvalitative og kvantitative undersøgelser: barometer undersøgelse i Lectio Opfølgningsplaner hvert 3. år Evalueringsrapporte r til UVM, kort rapport på hjemmesiden Ledelsen, evt. kvalitetsgrupper IV) Andre områder: a)som fremgår af kvalitets- bekendtgørelsen Ledelsen og kvalitetsgrupper Når ledelsen/bestyrelsen /UVM beslutter, at der er et behov Skoleudvikling Rapportere på hjemmesiden og til UVM Afhænger af undersøgelsen Opfølgningsplaner hvert 3. år Evalueringsrapport til UVM, kort rapport på hjemmesiden Ledelsen og kvalitetsgrupper b) tilfredshed og trivsel: Undervisningsmil- jøvurdering, APV, AKU, teamsamarbejde Sikkerhedsudvalg, evt. ledelse Hvert 3. årSkabe grundlag for et godt undervisningsmiljø og en god arbejdsplads Spørgeskemaunders øgelse Samtaler mellem ledelse og lærer/lærerteam Rapportering til henholdsvis SU og elevråd samt ledelsen Samarbejdsudvalg V) MålsætningSelvevaluering af opstillede mål og nøgleområder: Eleverne Lærerne Lærerteam Ledelsen Hvert 3. årStatus for kvalitets- og resultatvurdering: hvorvidt er målene implementeret? Baggrund for opstilling af nye mål Som beskrevet for de forskellige detailområder Eleverne Lærerne Lærerteam Ledelsen Bestyrelsen Hvad evalueres?Hvem evaluerer?Hvornår evalueres? Hvorfor evaluere?Hvordan evalueres? Hvordan rapporteres? Hvem følger op?

4 Undervisningen Operationel ledelse Strategisk ledelse Skaber strategi Økonomi- styring Faciliterer debat og videns- netværk Vælger medarbejdere Teamkoordinator Team Udd. leder Vicerektor Rektor Bestyrelse Adm. chef Pædagogisk Råd Samarb. Udv. Adhoc. Gr. Leder relationer Lærere Kval. Gr. Elevråd Selvledelse Rammer for selvledelse Forudsætning for rammer og selvledelse Fag. Gr. Elever Formulerer visioner Sætter mål Kommunikerer værdier Udd. leder

5 Teamlærerne som oversætter mellem undervisningen/elever og skolens værdier/mål Lærerteam oversætter virkningerne fra niveau III, IV og V til I og II og vice versa Skemalagt modul hver 4. uge Elevsamtaler: 2 pr semester Oversættelsen vil være forskellig i studieretningerne

6 Forudsætninger for at undervisningsevaluering bliver mest til læring og mindst til kontrol Fælles sprog og definitioner Fælles eksemplarisk materiale:  faglige summative og formative elev-evalueringer;  skabeloner til tilfredshedsundersøgelser vedr lærerens undervisning Fora, hvor evaluering er på dagsorden:  Opstilling af delmål i faggrupperne  Flerfaglige sammenhænge, fx AT  Klassemøder, hvor evaluering af hold drøftes  Teamkoordinatormøde – ledelse

7 Evalueringens organisering Trin 1 Læreren evaluerer sine klasser i forhold til faglige delmål Trin 2 Læreren sammenfatter via fælles portal til team Trin 3 Team sammenfatter til ledelsen opmærksomhedspunkter generelt og i forhold til nøgleområder Trin 4 Ledelse & EVA gruppe definerer nye nøgleområder

8 Elevsamtaler 30 min samtaler pr. semester pr. elev ved lærerteam I forhold til OG-kompetencer, som er beskrevet for 1g, 2g og 3g:  Personlige og sociale studiekompetencer  AT kompetencer

9 Sammenhængen i feed-back mekanismen skal være både umiddelbar og langsigtet i forhold til alle deltagere Trin1 Faglærer og elever Trin1 Faglærer og elever Trin 2: Lærerteam Trin 2: Lærerteam Trin 3: Teamkoordina tor Trin 3: Teamkoordina tor Trin 4: Ledelse Trin 4: Ledelse Trin 1: Faglærer og elever Trin 1: Faglærer og elever

10 Afprøvning af evaluering af praksis i netværk med andre fastlægge konkrete delmål i en + ma udvikle metoder til måling af elevernes faglige videntilvækst og kompetenceudvikling, som udtryk for kvalitet udvikle forskellige typer tilfredshedsundersøgelser til brug for både identificering af eksempler på god undervisningspraksis og til træning af elevernes selvevaluering og taksonomibevidsthed videndeling/erfaringsspredning til andre fag samt kobling til skolernes samlede kvalitetssystem


Download ppt "Odder Gymnasiums system til kvalitetsudvikling Kvalitetsbekendtgørelse og STX §11skal ”tale sammen”"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google