Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Kompetenceudvikling i et strategisk perspektiv Konference om nyskabelse og motivation 15. juni.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Kompetenceudvikling i et strategisk perspektiv Konference om nyskabelse og motivation 15. juni."— Præsentationens transcript:

1 Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Kompetenceudvikling i et strategisk perspektiv Konference om nyskabelse og motivation 15. juni 2007 Oplæg v. souschef H. Dorthe Sørensen SCKK

2 Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Yder gratis rådgivning om kompetence- og kvalitetsudvikling til statens arbejdspladser Formidler viden og erfaringer gennem temamøder, konferencer og netværk Administrerer Udviklings- og Omstillingsfonden og Kompetencefonden, der yder økonomiske støtte til kompetenceudvikling Udvikler arbejdsmarkedsuddannelser, værktøjer og inspirationsmateriale Sekretariat for den offentlige kvalitetspris Statens Center for Kompetenceudvikling og Kvalitet - SCKK:

3 Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Hvilke faktorer motiverer de statsansatte? Jobindhold Kompetenceudvikling og karriere Omdømme Arbejdsmiljø og samarbejde Ledelse Mangfoldighed Særligeansættelsesforhold Løn Fleksibilitet Kilde:Personalestyrelsens Motivationsundersøgelse 2006

4 Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Sådan kan motivationen udbygges yderligere LavHøj EFFEKT TILFREDSHED Høj Lav Særlige ansættelsesvilkår Fleksibilitet Mangfoldighed Arbejdsmiljø og samarbejde Omdømme Kompetenceudvikling og karriere Ledelse Jobindhold Løn Kilde:Personalestyrelsens Motivationsundersøgelse 2006

5 Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Inddragelse Medarbejderne vurderer generelt, at deres evner udnyttes i jobbet, og at ledelsen er lydhør over for deres forslag og ideer Men samtidig oplever op mod hver tredje, at deres evner og talenter ikke bliver bragt fuldt ud i spil Det gælder især de unge, og dem med længerevarende uddannelse Det betyder at: 1) vi skal blive bedre til at vide hvilke kompetencer medarbejderne har, 2) hvordan de løbende udvikler dem i overensstemmelse med egne og arbejdspladsens behov 3) udvikle jobs og jobfunktioner som giver et bedre match Og det kræver en kompetencestrategi………… Kilde:Personalestyrelsens Motivationsundersøgelse 2006

6 Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK KIP – kompetenceudvikling i praksis Kompetencestrategi (Arbejdspladsen) KIP Kompetencer i praksis MUS (medarbejderen) Læringsmiljø (kulturen)

7 Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Kompetencestrategi – hvordan?

8 Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Hvad er en kompetencestrategi? En kompetencestrategi er valget af den vej en arbejdsplads skal gå, for at medarbejderne løbende udvikler deres kompetencer –så arbejdspladsen indfrier opgavemæssige, organisatoriske og personalepolitiske mål, –samtidig med, at medarbejderne udvikler sig og deres værdi på arbejdsmarkedet bevares eller øges

9 Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK

10 Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Processen afhænger bl.a. af: -Institutionens størrelse -Medarbejdersammensætningen -Kulturen på arbejdspladsen -Den øverste ledelses engagement og klare udmeldinger

11 Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Fastlæggelse af strategiske mål Resultat- eller udviklingskontrakt Lov- og regelgrundlag Ledelsesseminar eller medarbejdermøder Resultatet af bruger- og medarbejdertilfredshedsundersøgelser Selvevaluering Det er vigtigt, at målene både forholder sig til udefra kommende påvirkninger og interne udfordringer – fx det psykiske arbejdsmiljø, medarbejdersammen- sætningen m.v. Det er også vigtigt, at der er ejerskab til de strategiske mål

12 Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Valg af indsatsområder - Hvilke kompetencer vil vi udvikle? Hvad skal vi blive bedre til for at nå målene? Hvem har brug for at styrke kompetencer? Er der nogle kompetencer alle medarbejdere skal styrke? Er der nogle medarbejdergrupper, der især har behov for at styrke kompetencer?

13 Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK

14 Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Læs mere på www.sckk.dk

15 Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Tak for nu!


Download ppt "Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Kompetenceudvikling i et strategisk perspektiv Konference om nyskabelse og motivation 15. juni."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google