Portfolio Hvad er portfolio? Hvilke typer findes der?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Skabelse af dialogiske rum ”
Advertisements

Medarbejderudviklingssamtalen
Set i forældreperspektiv
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Undervisningsplanlægning
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
HHX Grundforløbet 2005 Team B Portfolioevaluering
Ledelse i Praksis – 4. aften
Begrundelse for ændringer i uddannelsen
Læremidler i praktikken
Velkommen til Campus Roskilde
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Bibliotek og uddannelse, Hindsgavl, 2005 Udvikling af videnfællesskaber i en uddannelsesinstitution.
Feedback i den lægelige videreuddannelse
Portfolio -hvordan man arbejder med portfolio i billedkunstundervisningen og til eksamen.
DiFUS-gruppen Gitte Westeraa, Sille Krill, Iben Højer Larsen, Kathrine Vognsen Jes Hollænder.
Tanker om portfolie Den 21/10 Af Krea-gruppe.
Videndeling i det hyperkomplekse samfund Trine Schreiber
LUP. Social og sundhedsassistent uddannelsen
Opsamling på gruppearbejde på SIP2. Tema SIP 3: ”At skolerne udvikler deres undervisningspraksis, undervisningsorganisering og årsplanlægning med henblik.
At udforske sin egen praksis
IT i undervisningen.
Ekspert i Undervisning 1. delrapport Projektgruppemøde 6. august 2009 Læreruddannelsen i Silkeborg Projektgruppemøde 6. august 2009 Læreruddannelsen i.
LP som skoleudvikling – et perspektiv udefra og ind i modellen
Inspiration til reformarbejdet
- Hvad kan I forvente som forældre?
Tanker om portfolie Den 21/10 Af Krea-gruppe. Program Kort om portfolie Fordele ved portfolie og SUS generelt I et uddannelsesmæssigt perspektiv Etiske.
Refleksionsmodel – hvad går det ud på?
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Deltager- og problemorientering i Kriminalforsorgen Workshop periode 2.
aktionslæring En metode til arbejdet med og i praktikfaget Helen Nyboe
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
RARRT© RELATION ANERKENDELSE RESSOURCER REFLEKSION TEORI
Problemstilling Hvordan tilrettelægges et læringsforløb der understøtter lærens kompetenceudvikling ved implementering af ipads i undervisningen Lærerne.
+Læringsteori + Lovgivning + Samfund Klare rammer
Gruppeudviklingssamtaler
IT-baserede retteformer –erfaringer fra et udviklingsprojekt Udviklingsprojektets titel: Udvikling af god praksis ved feedback på elevernes kollektive.
- et udviklings- og dialogværktøj
Evaluering - metoder og værktøjer -
Pædagogisk forår i København
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
VIP2 5. november 2008 Historie om perlen. ”Pludselig var jeg meget dygtig” Målet med dagen – at I selv laver et KompetenceKort, dialog om muligheder for.
Det virtuelle i realiteten ~ det reelle i virtualiteten 1 Historien bag det virtuelle gymnasium Historien bag det virtuelle på Statsskolen 1.Integration.
Læringsmiljø og anvendelsesorienteret undervisning
Skolen og den sociale arv
M EDIEPÆDAGOGISK OG ORGANISATORISK VEJLEDNING Intro Rikke Schultz
XX-afd Feedback i den lægelige videreuddannelse. Oversigt Hvad er 360°’s feedback Metoden –elektronisk model –papirmodel Spørgsmål og kommentarer.
J. Schirmer 26. oktober 2007 Portfolio Undervisning Læring Evaluering Dokumentation Jørgen Schirmer Nielsen.
Læreprocesser i naturvidenskabelige fag - I erhvervsuddannelses-kontekster Ole Ravn Christensen Paola Valero Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi.
Kompetencerejsen netværksmøde den 17. august 2002.
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
KVIST projektet og dets udfordringer Lisbeth N. Hansen, seminarielektor, Kolding pædagogseminarium Susanne Minds, kursusleder, sosu-stv.
Evaluering som et ledelsesredskab Doku:SEN. Hvorfor og hvordan? Udarbejdet af Toke Knudsmark, Varde Ungdomsskole.
Vejlederportfolio – en arbejdsform til udvikling af vejlederpraksis. Nu med praksiseksempler Efterskolernes vejledertræf 2011 Olav Nielsen, Margrethe Brunsbjerg,
Præsentation af Akademiuddannelsen i Løn- og personaleadministration
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
SSP SAMARBEJDE EFTER FOLKESKOLEREFORMEN SSP samarbejde efter folkeskolereformen1.
Direktørgruppen SAMlær Odense. Hvad er der gang i? Arbejdstidsaftaler Undervisningsdifferentiering og IKT IKT Blended Learning God undervisning.
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Hvad er portfolio? Et pædagogisk redskab, der bygger på et mappeprincip, og hvis formål er at øge elevens bevidsthed om og ansvar for egen læring. Målet.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
Evaluering.
John Hattie.
UNIVERSITY OF COPENHAGEN
Oplæg fra Evalueringsudvalget
Vidensbaseret praksis i botilbud
Kompetenceudvikling af pædagoger i skolen
Læringsmål og niveaubeskrivelser
Præsentationens transcript:

Portfolio Hvad er portfolio? Hvilke typer findes der? Hvad karakteriserer en faglig udviklingssamtale? Hvad kan portfolio og SUS bruges til i en uddannelsesmæssig sammenhæng?

Hvad er en portfolio? ”Beholder” Etablere og synliggøre noget ud fra et bestemt mål kan vise brede eller udvikling over tid metode til at reflektere over udvikling der er sket eller brede man kan vise materiale samling, pædagogisk redskab for for eksempel at styrke læringsprocesser, evalueringsform fokusere på produkt (summativ evaluering, dokumentere egne læreprocesser) eller process (formativ evaluering, fremme læreprocesser) metode til at støtte egen læring (fastholdelse og dokumentation, praktisk erfaring med metoden – hvor svært er det?, refleksion, navigationsredskab i forhold til uddannelsen) og fagfelt der studeres i teori og praksis

Hvad er portfolio? Citater fra Portfolio i et lærings- og uddannelsesperspektiv Repræsenterer en praksisorienteret metode Kan ses i relation til pædagogiske modeller for metakognition, refleksion og udvikling af ansvar for egen læring Anvendelse begrundes i at den reducerer barrierer mellem teori og praksis Anvendt som et vigtigt hjælpmiddel for lærere i individualiseringen af undervisning En metode til at understøtte den enkelte persons refleksion, dokumentation og vurdering/evaluering Kan betyde et opgør med mere traditionelle eksamensforståelser Fungerer som bindeled mellem et uddannelses- og kvalificeringsforløbs overordnede mål og den enkeltes baggrund, ønsker og mål for læring og læreprocessen Både et dokumentionsmiddel og et udviklingsredskab Kan fastholde den studerende på et eller flere læringsmål og danne grundlag for en formativ evaluering gennem løbende feedback og selv-evaluering Begrundelsen kan være at motivere til videre læring og at understøtte læring Målbeskrivelse ses som et vigtigt omdrejningspunkt Formålet er at udvikle evnen til at reflektere over egen læring En ego-centreret process?

Hvilke typer findes der og hvad karakteriserer dem? Præsentationsportfolio Præsenterer de ypperste produkter Udviklingsportfolio Kan dokumentere progression inden for et felt Læringsportfolio Fokuserer på læreprocessen Bliver brugt som arbejds- og læringsredskab Evalueringsportfolio Indeholder dokumentation for et givet forløb med henblik på summativ evaluering Projekt- eller processportfolio Indeholder et eller flere færdige produkter og en logbog der viser detaljer i processen frem til det færdige resultat Ansættelsesportfolio Minder om et udvidet curriculum vitae

Hvad er en læringsportfolio? Konstruktivistisk læringssyn Hjælpemiddel til den studerendes egen refleksionsproces Skriftlig og mundtlig refleksion Tilbagemeldinger på eget arbejde Ejerskab Konstruktionsproces - Ny forståelse Læringsstøtteværktøj En støtte for eksternalisering af ens tanker Et ordensredskab

Hvad er en e-læringsportfolio? Kan være web-baseret eller elektronisk baseret Adgang til den, uanset hvor man sidder og arbejder med netadgang Mulighed for let og fleksibelt at understøtte videndeling Inkluderer kommunikationsfaciliteter i den elektroniske portfolio Skabe en kontekst, som er gensidigt inspirerende

Hvad er effekten af portfolio? læringen i centrum bevidstgørelse om egen læring inddrager erfaringer i læreprocessen fordrer og forudsætter selvstændighed fordrer og fremmer kritisk sans mulighed teori og praksis-integration øget ejerskab i forhold til læringen mulighed for differentieret undervisning mulighed for kvalitativ dokumentation mulighed for formativ evaluering

Hvad karakteriserer en faglig udviklingssamtale? Samtalen går ud på at finde et her og nu støttende fundament. Vi prøver sammen at finde konstruktive tanker som kan udføres i handling, så man hermed får mulighed for en større livskvalitet i nuet. I samtalen gives oplysning om hvilken problematik man har. Det kan være : stress, modløshed, mindreværdsfølelse, overgreb, angst, sorg, depression, traumer, udbrændthed, søvnløshed m.m. Samtalen er et tilbud, hvor man har mulighed for bearbejdning af sine følelser, og kan få hjælp til at få styr på det tankekaos, der tit opleves når man har det svært. Et af målene for samtalen er, at man kommer til at opleve større accept og forståelse af sig selv og sin situation, og at der vil vise sig flere muligheder for handling og nytænkning lige her og nu. I løbet af samtalen vil vi bl.a. tale om:  - Følelser - Tanker og forestillinger - Oplevelsen af dig selv - Relationen til andre mennesker - m.m. En samtale vil som regel have varighed af 1- 1½ time www.nordlys.dk www.denterapeutiskesamtale.dk

Hvad karakteriserer en faglig udviklingssamtale? fortsat I et organisatorisk perspektiv defineres medarbejderudviklingssamtalen som en dialog om udviklingen af den enkeltes kompetencer (menneskelige ressourcer og opgave-udførelse) i samklang med organisationens krav. MUS bliver hermed ikke et mål i sig selv, men et middel til at bringe sammenhæng mellem medarbejdernes, organisa-tionens og den enkelte afdelings mål og planer (Steen, 2000). Organisatorisk skal MUS ses i lyset af den fokus på human resource development, som findes i alle moderne virksomheder (Werner & DeSimone, 2005). Det er muligt at hente vellykket inspiration fra medarbejderudviklingssamtalen i arbejdssammenhæng til systematiske udviklingssamtaler i uddannelsessammenhæng Følgende elementer fra medarbejderudvikingssamtalen vil kunne inspirere i uddannelsessammenhæng: det systematiske og velforberedte i designet, opnået gennem skemaudfyldelse før og efter selve samtaleforløbet   opmærksomheden omkring samtalernes sproglige/dialogiske form som forudsætning for deres succes, herunder krav om bevidst sproglig adfærd i relation til bl.a. lytning, spørgsmålsformulering, afsendelse af anerkendende signaler, nærvær og indlevelse evnen til at skabe sammenhæng mellem organisationens og den enkeltes mål og planer, uden at det ene hensyn udraderer det andet

Hvad er fordelene og ulemperne? Fordele: Målrette eleven og uddanne færdige kompetence reflekterende kandidater der er afklarede med et CV, eye opener med hensyn til nye muligheder Ulemper: Kemi mellem elev og samtalepartner, taler fra forskellige verdener, partner er afgørende ellers sker reflektion ikke

Litteraturhenvisninger Lorentsen, Annette (2008) Portfoliounderstøttede udviklingssamtaler i videregående uddannelse - evaluering af en case, Arbejdspapirer om læring / Working Papers on Learning · 4 · 2008 Lund, Birthe (red) (2008) Portfolio i et lærings- og uddannelsesperspektiv, Aalborg Universitetsforlag