Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

John Hattie.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "John Hattie."— Præsentationens transcript:

1 John Hattie

2 ‘Beretning om evaluering og kvalitetsudvikling
Model: som overskrift + effekt på elevernes læring Peer tutoring = elever underviser andre elever, samme alderstrin eller ældre/yngre. Evidens = videnskabelig dokumentation, årsagssammenhænge Model: Hattie fra ‘Beretning om evaluering og kvalitetsudvikling af folkeskolen 2103’, Rådet for evaluering og Kvalitetsudvikling af folkeskolen, Formandsskabet John Hattie (2009) , ‘Den gode time’, Dafolo

3 Gør vi ikke det hele tiden?
Feedback

4 (Hattie og Timperley, 2014)

5 Målene De skal være konkrete, forståelige og tilpas udfordrende

6 To forskellige mål Brede læringsmål:
At du kender til LRH´s taksonomi og kan anvende taksonomien Tydelig læringsmål At du kan finde LRHs taksonomi At du kan pege på, hvor læringsmålene for dette modul er placeret på taksonomien At du kan opsætte mindst 3 læringsmål, viden-, færdigheds- og kompetencemål, som er klare og konkrete

7 Prøv selv Lav 3 disse overordnede læringsmål om til klare og konkrete læringsmål Viden om SAMR-modellen Er øvet i at anvende SAMR-modellen Kan anvende SAMR-modellen i kendte situationer

8 Feedback Feedback – hvor skal jeg hen ( de klare mål - succeskriterier) Feedup – hvordan klarer jeg mig i forhold til målene Feedforward – hvad skal jeg gøre i fremtiden for at komme tættere på målene

9 Flere forskellige niveauer
Produkt – niveau Er det rigtigt eller forkert? Det er feedback på selve produktet i opgavebesvarelse Bruges mest i begyndelsen Proces – niveau ( meget gerne undervejs) Feedback på hvordan du løser opgaven. Den skal udfordre læringsstrategierne. Fokus er på vejen til løsningen – ikke på selve produktet. Kommentarer – ideer – gode råd etc. Selvregulerings – niveau Personligt – niveau – indflydelse på motivationen, hvis den knyttes til handlingen og ikke til personen. Men dette niveau har den ringeste effekt

10 Feedback på produktniveau
Korrekt eller ukorrekt Rigtigt eller forkert Bruges tit i begyndelsen, hvor man skal lære noget nyt Det er godt ståsted for at komme videre, hvor man kan udvikle sine læringsstrategier og udvide dem.

11 Feedback på procesniveau
Den kan med fordel gives formativt – altså undervejs Gives den i en opgave sker det ofte som : Har du tænkt på, at du kunne……. Du kunne evt. læse denne artikel og på den måde udvide din argumentation Har du overvejet, at inddrage dine kolleger i udforskningen…. Altså her handler det mere om ”små skub”, hints, gode råd etc, som skal pirre deltagerens nysgerrighed og udvikle deltagerens læringsstrategier

12 Feedback på selvreguleringsniveau
Det særlige ved denne feedback er, at det ofte gives som spørgsmål. Spørgsmålene skal få deltagerne til at reflektere over deres egen læreproces og på den måde hjælpe dem til at finde egne strategier etc. På dette niveau handler det om, at de SELV skal kunne opsætte realistiske udfordrende læringsmål, give sig selv konstruktiv feedback og feedforward.

13 Feedback kan bruges til at differentiere
Som underviser giver vi tit feedback til højre og venstre Vi giver på det hele i et sammensurium Vores opgave: Hvad har deltageren brug for? På hvilket feedback-niveau skal jeg give min feedback ( er du i tvivl, så start ¨på det højeste niveau)

14 Rubrics Det kan være en hjælp at anvende RUBRICS, som I gjorde i den første opgave i morgens På den måde kan man også træne deltagerne i at give konstruktiv og målrettet feedback

15 Prøv selv Hvordan giver I feedback hos jer? På hvilket niveau giver I feedback? Hvordan er I klare og tydelige i feedback-feedup – feedforward? Hvor har I de største udfordringer i jeres feedbackkultur? Hvad kunne I tage fat på for at styrke den del?


Download ppt "John Hattie."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google