Uddannelse læring og vejledning Kursusrække for Dan Hostel Faxe 2010. John Bertelsen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Advertisements

Arbejdet med ICF på Kommunikationscentret i Hillerød ?
DSV Saxenhøj - Skovridergården
Kompetenceudvikling gennem SPIDO-konceptet
Videnscenter for Specialpædagogik, ViSP
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Temadag 16. august 2010 Projekt ”Sæt viden i bevægelse”
Kommunens forventninger til, at UU er med til at opfylde 95 % målsætningen Ved Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør, Næstved Kommune.
Læringscentret og nye vejledningsformer
LG Insight, 15. januar 2013 Inspirationskonference - Stik de unge kursen.
Medindflydelse • Ligeværd • Arbejdsfællesskab • Frivillighed • Fokus på ressourcer ARK´en Satspuljemidler 2010 kr. afsat midler til etablering af Arbejdsrehabiliteringsklubber.
Projektbeskrivelse 10. Marts 2006 Carl P. Knudsen.
Rids 2003 – 2012 DSV Saxenhøj – DSV Guldborgsund
Opgaven jeg fik stillet
Hvem er jeg Hvad kan jeg Hvor skal jeg hen
Projektpræsentation Fra marginaliseringstruet til uddannelsesparat.
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Udfordringen med at skabe læringsrum, og retning i de unges liv
Kollegavejledning Læringscentrene Roskilde. Program • Velkommen igen! Vejledningsværktøjer i teori og praksis – kort oplæg Praksisrefleksioner fra igangværende.
Motivation for forandring, læring og IKV/RKV
Energieffektivisering i byggeriet”. Program Introduktion til Energieffektivisering af byggeriet Delprojekt_01Systematisk energieffektivisering af tekniske.
Kvalitet i arbejdet med anbragte børn og unge
Vejledningsforløb med læringskontrakt
Projektlederens rolle(r)
Seminar for trivsels- og SSP-personer
Astrup Skole 1. august 2014 Fritidsmodul – frivillig og gratis undervisning Alle skoledage kl
”Vi når målet – men hvordan?”
Planlægningsmodeller i det ny AMU Et samarbejde mellem Københavns Socialpædagogiske seminarium Københavns Socialpædagogiske seminarium & Social- og Sundhedsskolen.
Vicedirektør Susanne Poulsen, Bornholms Hospital
LP som skoleudvikling – et perspektiv udefra og ind i modellen
Deltagelse og fastholdelse i et skole- og ungdomskulturelt perspektiv på erhvervsuddannelserne Peder Hjort-Madsen, Center for Ungdomsforskning, Aalborg.
Pårørendeindsatser, hvorfor og hvordan?
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord
Formål: Gøre Aalborgs skoler mere rummelige, således at man på distriktsskolen bliver i stand til at undervise flere af de elever, der i dag henvises til.
Virksomhedsskolemodellen 29. september 2014 UU Danmark Samarbejde: UU og Jobcentret – Om unge.
Kompetencevurdering og grundforløbspakker Rørvigseminaet Tirsdag den 26. august 2008 Elsebeth Pedersen Undervisningsministeriet.
AGWAPLAN Side 1 · · Projekt om balance mellem produktions- og miljøhensyn Vandplan – indhold, udarbejdelse og realisering.
VEJLEDERNES FORHÅBNINGER FRA BRANDMAND TIL ARKITEKT AFKLARING AF EGEN VIDEN: HVAD KAN JEG? AFKLARING OG AFGRÆNSNING AF ROLLEN KONTRAKT : DIALOG OMKRING.
VUC og de unge Konference i Fællessalen på Christiansborg d. 27. Februar Kommunerne, ansvaret for 95%-målsætningen og VUC v/ Per B. Christensen, Børne-
Vejledning Alle skal have en uddannelse (95 %) Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse Mål med udskoling: Eleverne klar til at træffe valg Ansvar:
AMU som element i jobpakkerne Annette Ramsøe Kontor for livslang læring 19. August 2009.
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
Ledelsesmæssige og kvalitets- udviklingsmæssige overvejelser Ved udarbejdelsen af Handlingsplan for øget gennemførelse 2013 på SOSU C Oplæg på orienterings-
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Den kommunale vejledning om STU
Tema 4 Overgange i barnets liv
Bo Ravn Kommunernes indsats En samlet, strategisk indsats i kommunen En tidlig og differentieret indsats i grundskolen (overgang til ungdomsuddannelse)
Uddannelse for udviklingshæmmede
Uddannelse til elever med særlige kompetencer - en perspektivering set ”udefra” Slutkonference i Projekt ”Kan og Vil” 21. september 2009, Vartov, København.
COWI BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR 1 Seminar 1 Arbejdsform og indhold Seminar 1 - Præsentation af principperne.
Realkompetence Organisationsudvikling Bruger-ledet-uddannelse Sten Krog Clausen – John Bertelsen Den Sociale Virksomhed Saxenhøj Kompetencestrategier i.
Fra kursus til lokal skoleudvikling – om og med medier 13. marts 2012.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 Rammesætning Kompetenceudvikling af pædagogiske ledere.
Odense tirsdag d. 8. december 2009 Workshop
UU Ringkøbing Fjord August 2008 Lov nr. 171 Der skal tilrettelægges en særlig indsats for elever fra 6. klasse, der har en øget risiko for ikke at påbegynde.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
Læreprocesser i naturvidenskabelige fag - I erhvervsuddannelses-kontekster Ole Ravn Christensen Paola Valero Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi.
6 ugers selvvalgt kursus for nyledige pædagoger Med forbehold for ændringer i kursusplanen!
Ungdomsuddannelse til alle Konference d. 18. april 2007 Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør, Næstved Kommune og formand for Børne- og Kulturchefforeningen.
95%- målsætningen og kommunerne Konference for vejlederne på erhvervsskolerne d. 8. maj i Odense v/ Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør i Næstved.
STATUSMØDERNE! Et møde hvor de unge er i fokus: 1. år: Afklaringsmødet efter 10. – 12. uge; Her udarbejdes den overordnede uddannelsesplan for indeværende.
Audiologiassistentuddannelsen Status og perspektiver December 2005.
7. klasse.
Livsførelse – handleplan - pædagogik Handleplan (kan) understøtte livsførelsen Livsverden - systemverden (kunne færdes i begge) Kontekstuelle sammenhænge.
1 Uddannelse til de svageste borgere et samarbejde med Den Sociale Virksomhed Saxenhøj om præsentation ved to internationale konferencer – og godt nyt.
UU Aarhus og Samsø – læs mere på 7. klasse.
- Med fokus på konkrete eksempler fra arbejdet i FU
Sundhedspædagogisk forum - for ledende tandlæger DPU 1. marts 2010
Livsførelse – handleplan - pædagogik
LO’s udspil ”Bedre overgange fra grundskole til ungdomsuddannelse”
Præsentationens transcript:

Uddannelse læring og vejledning Kursusrække for Dan Hostel Faxe John Bertelsen

PROGRAM 0. DSV Saxenhøj – Skovridergården Lidt om praksis – værkstedsbesøg – en tyvstart I. Vejlederuddannelse  Funktionsuddannelse 02. Februar Kl II. FU-uddannelse – STU/USB 22. Februar Kl III. Læringens relationer–Bruger ledet uddannelse 22. Marts Kl.9-12 IV. Opsamling og praksis hos jer 19. April Kl

Uddannelse, læring og vejledning John Bertelsen, konsulent Videnscenter for Specialpædagogik Materialer om kompetenceudvikling og uddannelsesprogrammet: visp.dk vidensenhed saxenhoj.dk johnbertelsen.dk

Lidt om vores vejlederuddannelse •Toårigt efteruddannelsesprojekt •DSV Saxenhøj med deltagelse fra flere værksteder i det gamle amt ca. 85 deltagere •DSV Saxenhøj i samarbejde med ViSP •Storstrøms Amt •EU’s Socialfond (økonomisk støtte)

Vejlederuddannelse (2) •Uddannelsen i værkstederne •ViSP – en kollega og jeg stod for undervisning og supervision •Teamdannelser – forum for udvikling •Temadage •Udarbejdelse af funktionsuddannelse i praksis •Analyse af værkstedspraksis •Arbejde  uddannelse •Fælles håndbog

Vejlederuddannelse (3) •Overvejende faglig tilgang (produktion) •Kendskab til socialpædagogik og socialpsykiatrisk praksis •Mindre om kompenserende strategier •Om specialpædagogik og metoder •Om Læring •Om uddannelses(tænkning)

Vejlederuddannelse (4) Fagligt fokus Socialpædagogik Socialpsykiatri

Vejlederuddannelse (5) Fagligt fokus Uddannelse og læring Socialpædagogik Socialpsykiatri Specialpædagogiske metoder

Om vejledning (6) •Bestemmelse af opgaven •Kritisk syn på fag-procedurer •Vejlederens opgaver •Bruger og vejleder •Arbejds- uddannelses relationer •Evaluering og udvikling

Om vejledning (7) •Syn på læring •Nogle metoder •Læring som noget fælles •Følgende udviklingszone •Analyse af arbejde

Vejledning i uddannelse (8) •Fælles udarbejdelse af uddannelsesplan •Udvikling af håndterbare procedurer •Hvilket udbud •Samarbejde om kurser og praktik •In- og eksterne kurser •Nogle evalueringsformer

Vejledning i uddannelse (9) •Nøje beskrivelse af faglige elementer •Begrundelser for opbygning •Fleksibilitet •Forholdet mellem faglighed og det sociale indhold •Livsførelse og uddannelse •Udmåling af uddannelseslængde

Vejledning i uddannelse (10) •Iværksættelse af modelforløb •Fælles kritik /evaluering •Etablering af samarbejde •Værkstederne imellem – arbejdspladser i nærområdet •Kursusudbydere EUC oa. •Praktik – og uddannelsespladser

Mellemspil I •Funktionsuddannelse er et låneord •Uddannelserne er non-formelle •Anerkendelse alene i/som praksis •Uddannelse som mål i sig selv •Forholdet mellem uddannelse og arbejde •Uddannelse og sortering af mennesker

Mellemspil II •Særligt tilrettelagt Ungdomsuddannelse •Lovgrundlag •Besvær med implementering •’Belejring’ af feltet •Hvilken praksis er på vej (lokalt) •Budt ind med elementer •Vi vender tilbage til begge uddannelser…

Lokal mulighed og begrænsning •Hvilke værksteder og arbejdspladser ? •Forståelse i lokalområdet •Samarbejdsmuligheder •Eksempel gråzone unge •De lokale fyrtårne •Stor uensartethed i synet på det der mange steder benævnes funktionsuddannelse

Funktionsuddannelse på vej 1 •Aktuelle status •Baggrund i ca. 150 uddannelsesforløb •Permanent mellem mennesker i uddannelse •Se også FU-Nyt 4-6 gange pr. år

Funktionsuddannelse på vej 2 Økologisk Besøgsgård Kødkvæg, frilandsgrise, får/geder,fjerkræ, heste, handicapridning, dyrepension, jordbrug og gårdbutik Økologisk Gartneri Væktshuse, frilandsgrøntsager, butik Grafisk værksted Sax medie Grafisk produktion, medier, Netcafé,

Uddannelsesværksteder Syværksted Syshop, værksted, genbrug Værkstederne Maskinsnedkeri, cykelværksted, lager Pak og montage Cafeteria Køkken, madlavning, servering og betjening

Uddannelsesværksteder Teknisk afdeling Håndværk, EL, tømrer, smed, maler mm Labyrinten – kreative værksteder Tilbud til mennesker med hjerneskade Vævestuen – samt butik Tilbud til mennesker med synshandicap

Mere om lokal forankring •Drift af vandrehjem mm •Kursus- og konferencested •Vedligeholdelse ude og inde •Ud- og ombygning •Synliggørelse •Service •Kontor og regnskab sikkert en del mere som i kender langt bedre

Opsamling •Beskyttede værksteder  Sociale virksomheder  arbejde/produktion  •Opkvalificering  uddannelse og vejledning •Udvikling af uddannelsesprogram •Implementering af funktionsuddannelser

Udvikling af programmet •Brugerinddragelse  brugerdeltagelse •Bruger ledet uddannelse •Udvikling af læringens relationer •Udvikling af praksis •Uddannelse  Livsførelse  arbejde

To typer af uddannelse •Funktionsuddannelse -Ikke noget formelt grundlag -Er et non-formelt uddannelsesforløb -Forskellige koncepter; ofte ved Sociale -Virksomheder/ Beskyttede værksteder -Forskellighed der bestemt kan ses i synet på uddannelse og læring -Nogle steder ’som-om’ forløb

To typer (2) Funktionsuddannelse -Opbygning hentet i formelle strukturer -Ønske om ydre kontrol -Behov for formel godkendelse -Risiko for sortering af mennesker -Fokusering på arbejde -Uden fagkritik

To typer (3) Funktionsuddannelse -Fokus på vidensdeling -Brud med håndværkstradition (belejring) -Fagkritik; nye metoder -Uddannelse som del af livsførelse -Personlig udvikling -Ekspanderende syn på læring

To typer (4) Funktionsuddannelse -Ønske om egenkontrol -Non-formel uddannelse kan vi tage ansvar for -Arbejdsmarkedet helt udenfor kontrol -Men meget gerne udplaceret beskæftigelse hvis det er muligt

To typer (5) Funktionsuddannelse -Udviklet til voksne (fra 18 år) -Lokalt forankrede -Hvilke værksteder, hvor ? -Så både indhold og varighed mm afhængig af lokale muligheder

To typer (6) Funktionsuddannelse -DSV Saxenhøj – Skovridergården -DSV Falster/Bøgecentret -DSV Lolland – Grøn Verden -Kofoedsminde -Næstved Sociale Virksomhed -Faxe Vandrehjem

STU (1) Særligt tilrettelagt Ungdomsuddannelse -Lov om Ungdomssuddannelse til Unge med særlige Behov (STU/USB) fra Særligt fokus på unge med udviklingshæmning -Ret til et treårigt uddannelsesforløb i lighed med andre unge

STU (2) Særligt tilrettelagt Ungdomsuddannelse -Udmøntes kommunalt -Ungdommens Uddannelsesvejledningnæsnes direkte som aktør i loven -Aftaler i kommunalt regi med dem der udbyder hele/del af STU -Visitation (problemer) -Økonomi

STU (3) Særligt Tilrettelagt Ungdomsuddannelse -Den unge selv ( år) -Det kan tage 5 år -Ønsker fra den unge selv, forældrene og plan ved UU -Store forskelle i synet på opgaven -Fra meget formelt til ’fri’ ungdomsuddannelse

STU (4) Særligt tilrettelagt Ungdomsuddannelse -Løse del af opgaven i samarbejde med andre -Påtage sig hele opgaven (efterskoler) -Præcisering af undervisningsdelen -En del af en STU kan jo være en funktionsuddannelse

Opsamling 2 •Udvikling af programmet •To typer uddannelse •Funktionsuddannelse Non – formelt forløb •Særligt tilrettelagt Ungdomsuddannelse Lovgivning og garanti

Et spadestik yderligere •Syn på (ud)dannelse •Forståelse af arbejde •Læringens relationer -Dialog -Kommunikation -Kooperation ( samarbejde)

Spadestik (2) •En asymmetrisk relation •Den svage parts ret •Brydning af isolation •Fælles-gørelse •Udvikling og ledelse

Syn på uddannelse •Dannelse pædagogisk kategori •(Ud)dannelse  personligt •Uddannelse  direkte linie til arbejde •Erhvervsuddannelse som begreb •Effektivisering og valg •Overladt til sig selv

Om arbejde •Lønarbejde som form •Arbejdets psykologi (afhænde) •Socialpsykologi (dele) •Afhænde  almengøre •Mening for andre •Betydning for en selv •Anseelse •Anerkendelse

Relationer (1) •Dialog Meningsfuldhed, venskab og empati Den simpleste ytring (to mennesker) •Kommunikation Interaktion mellemmennesker, udveksling af information i den hensigt at koordinere, forbinde, etablere relationer for at nå fælles mål

Relationer (2) •Kooperation Læring er social Værkstedspraksis Man skal ikke kunne undslippe Den egentlige socialpædagogiske tanke Ansvar for egen læring (?) Situeret læring Forskellig deltagelse

Relationer (3) •Asymmetri •Lighed, ens-hed, det samme •Forskel men fælles mål •Professionens indsigter •Udgangspunkt netop forskelligt •Men retning og hensigt ens

Relationer (4) •Deltagelse  nærmest selvfølge •Inddragelse  det samme •Ledelse  ny balance Rykker jo ikke ved vejlederansvar Uafhængig livsførelse Inspiration fra the Social Model

Relationer 5 •Fællesgørelse ( social aktivitet ) •Pas dig selv (!) •Brydning af isolation •Selvskabte – strukturelle •Retten til svaghed •Den svage part har altid ret

Læring Værenjeg~genstandTilfældige fælles Problemløsningjeg/genstandSamarbejde eller alene Refleksionjeg jeg/genstand kooperation

Tak for opmærksomheden