Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

- Med fokus på konkrete eksempler fra arbejdet i FU

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "- Med fokus på konkrete eksempler fra arbejdet i FU"— Præsentationens transcript:

1 - Med fokus på konkrete eksempler fra arbejdet i FU
UNGEINDDRAGELSE - Med fokus på konkrete eksempler fra arbejdet i FU

2 Kunstlærer i Mårslet Ungdomsskole
Tovholder, Ungerådet Syd og Børn- og Ungebyrådet

3 Ungeinddragelse Hvordan kan vi arbejde med at skabe felter, arenaer og aktiviteter hvor vi kan arbejde målrettet med ungeinddragelse i en pædagogisk kontekst?

4 Mål med i dag At I vil få et øget mod på og lyst til at kaste jer ud i inddragende og involverende projekter og processer med de unge At I vil se ungeinvolvering som en del af det jeres daglige pædagogiske arbejde

5 Hvorfor arbejde med ungeinddragelse?

6 Teknikalitet Socialitet Refleksivitet Sensitivitet
Udvikle de unges kompetencer til at skabe, udvikle og handle Udvikle de unges evne og lyst til at iværksætte værdiskabende initiativer, samt til at virkeliggøre disse initiativer gennem samarbejde, netværk og partnerskaber At udvikle de unges evner til at udtrykke deres mening Udvikle de unges evne til at se nye muligheder og skabe og realisere ideer At udvikle de unges evne til at formulere håb og drømme Socialitet At udvikle de unges evner til at organisere, kommunikere og samarbejde Rummelighed Ansvarlighed De unge skal føle et ejerskab til det, de laver, og opleve at de alene eller sammen med andre bliver hørt Refleksivitet At styrke de unges omverdensforståelse - som viden om og forståelse af verden, lokalt og globalt At motivere de unge til at indgå i samfundet som aktive medborgere, iværksættere og innovative medarbejdere At udvikle de unges viden om demokrati og politik Skærpe opmærksomhed og iagttagelse på nærmiljøet og samfundet lokalt og globalt Sensitivitet At styrke de unges tro på at kunne agere i verden og herigennem at kunne realisere drømme og planer At skabe motivation ved føle, at man har bliver hørt og har værdi i processen, projekter og i samfundet Engagement og glæde ved at deltage i fælles projekter At være en del af en gruppe og et større samlet projekt, hvor man har indflydelse Medansvar Ejerskabsfølelse

7 De unge er dynamiske – er vi?
Kursus i ungeinddragelse til efteråret Hvordan kan vi lede og facilitere involverende processer, der inddrager og engagerer de unge i medskabelsen af deres lokale ungemiljøer?

8 Ungeinddragelse på forskellige niveauer
Demokrati og ungeråd Aktiviteter og events Innovation og kreative projekter PR –dækning Samskabel-sesprojekter på tværs af aktører Brug af kreative værksteder Frivillighed Sociale medier Ungeinddragelse på forskellige niveauer

9 Demokrati og ungeråd

10 Børn- og Ungebyrådet, Aarhus

11 Ungerådet, Aarhus Syd

12

13

14

15 KUNSTHOLD

16 PRESSEHOLD

17 OPFINDERHOLD

18

19 DANS OG DESIGN

20 DRAMA

21

22

23

24

25

26

27

28

29 Råd fra Erkan, tovholder Ishøj Ungeråd
Frivillig basis Husk at de unge kommer af lyst. Vi konkurrerer med Paradise Hotel! Tilgang alt efter gruppen Det er vigtigt at du lytter til gruppens ønsker og kun fylder det nødvendige. De unge bestemmer, og sådan er det. Fyld gradvist mindre Giv så meget ejerskab ud, som du kan overskue. Og øg det gradvist. Det allerbedste er, hvis du efter en længere periode næsten er en usynlig hånd. Forsøg ikke at ’claime’ de unges sejre som dine. Fjern besværet og hav det sjovt Du skal tage dig af det administrative og måske lidt økonomi så gaden er fejet for at de unge kan have det så sjovt som muligt. Sjov må aldrig blive et kommunalt fy-ord. Lad ikke drømmen om et ungdomsråd overskygge hvorfor I arbejder hårdt: Husk at det handler om medborgerskab, ungeinddragelse og om at have det sjovt. Gør ikke ungdomsrådet til din galionsfigur. Fra ide til praksis: Sørg for og arbejd hen i mod at de unge har et set up, der gør, at der ikke går for lang tid fra ide til praksis, for ellers mister man dem.

30 Gode råd fra Kathrine Arbejde med ungeinddragelse
Vigtigt at have indblik i, hvad der driver og motiverer de unge Tag fat i det, som de unge er optaget af, og hvordan de gerne vil inddrages Stil spørgsmål og være nysgerrig Vær lyttende og åben for de unges ideer, tanker og meninger Husk, at de unge kommer af lyst, så det skal være sjovt og der skal være en mening med det hele Arbejd med ideudviklingsøvelser til at kickstarte projekter og til at skabe rum for alle bliver hørt og kommer med deres ideer Forsøg i samarbejde med de unge, at skabe et konkret mål med jeres proces. Hvor skal vi/I hen? Skab tydelig mening med projektet. Sørg for at give ejerskab til de unge og del ansvaret ud i mellem de unge Skab et trykt og positivt rum, hvor de unge kan komme med deres tanker, meninger og ideer – et forum, hvor alt er muligt Hvis I arbejder med større projekter i klubregi så sørg for designe processen således, at der er flere forskellige hold, som de unge kan melde sig på efter personlig interesse Skab et forum eller en gruppe på Facebook, hvor de unge selv internt også kan kommunikere Tag ja-hatten på Det er ok ikke at kende resultatet, fokus på processen Deltage ikke i ideudviklingsprocessen selv 

31


Download ppt "- Med fokus på konkrete eksempler fra arbejdet i FU"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google