Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
1
Livsførelse – handleplan - pædagogik
Handleplan (kan) understøtte livsførelsen Livsverden - systemverden (kunne færdes i begge) Kontekstuelle sammenhænge (sociale)
2
Handleplan 1 Systemverden livsverden Aktivering
Beskyttet beskæftigelse Arbejdsprøvning Uddannelsesprogram Funktionsuddannelser - ungdomsuddannelser
3
Faglighed og pædagogikker
Faglighed: metoder, arbejdsformer, -kultur Praksis fra: socialpædagogik, socialpsykiatri neuropædagogik oa. Specialpædagogik Uddannelse – læring – relationer kompensation - rehabilitering
4
Handleplan 2 Risiko for objektgørelse Professionelle praksisser
Bruger signalerer ikke deltagelse Tendens: statisk (privat) Proces udvikling (savnes)
5
Det vi kender til Arbejdsformer samarbejde
Deltagelse selvstændighed Udførelse arbejdstempo Faglig kunnen og færdigheder Desuden: Adfærdstermer; problemer Bidrag, udvikling, erfaring Skøn vedr. muligheder
6
Pædagogik… hvorfra Situeret læring
Praksis, forskellig legitim deltagelse, funktion/afgrænsning Ny mesterlære Model, sociale/samarbejde, tilstedeværelse Afhængighed/autonomi
7
Specialpædagogik Potentiale Ny udviklingszone Særlige læringsforløb
Individuelle, trindelte, målrettede Kompenserende Relationelle Brydning af isolation – råderet og deltagelse
8
Flere steder fra Anerkendelse Dialog ( vedkommende)
Kommunikation (fælles mål) Samarbejde (kooperation) Arbejdsfællesskab Inklusion - brugerdeltagelse
9
Berøringsflader Fire opgaver (eller flere) dertil:
Brugeren – borgeren og vejlederen Samarbejde: bruger – pårørende - kollegaer Systemsamarbejde: Socialkoordinator sagsbehandler konsulent Støtte- kontakt – private Andre institutioner – virksomheder – netværk Øvrige professionelle og brugerorganisationer
10
Den simpleste bestemmelse
artefakter værktøjer-redskaber subjekt genstand bruger objekt
11
Du er ikke alene Tilegnelse (gøre til mit) almene (fælles-vores)
subjekt-kooperation råderet-afhændelse
12
På sporet Brydning af isolation inkluderende
Skabe råderet egen historie fællesgørelse af erfaringer Arbejde egne behov almene behov Uddannelse bruger ledede forløb Aktiviteter herudfra andre sammenhænge
13
På sporet fortsat Motiv og interesser (ændringer) Egne behov (nye)
Proces (fokus på forløb) Udvikling (tid/spring) Kontakt/vejleders rolle og funktion
14
Tak for ordet og opmærksomheden
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.