Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Livsførelse – handleplan - pædagogik

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Livsførelse – handleplan - pædagogik"— Præsentationens transcript:

1 Livsførelse – handleplan - pædagogik
Handleplan (kan) understøtte livsførelsen Livsverden - systemverden (kunne færdes i begge) Kontekstuelle sammenhænge (sociale)

2 Handleplan 1 Systemverden  livsverden Aktivering
Beskyttet beskæftigelse Arbejdsprøvning Uddannelsesprogram Funktionsuddannelser - ungdomsuddannelser

3 Faglighed og pædagogikker
Faglighed: metoder, arbejdsformer, -kultur Praksis fra: socialpædagogik, socialpsykiatri neuropædagogik oa. Specialpædagogik Uddannelse – læring – relationer kompensation - rehabilitering

4 Handleplan 2 Risiko for objektgørelse Professionelle praksisser
Bruger signalerer ikke deltagelse Tendens: statisk (privat) Proces  udvikling (savnes)

5 Det vi kender til Arbejdsformer  samarbejde
Deltagelse  selvstændighed Udførelse  arbejdstempo Faglig kunnen og færdigheder Desuden: Adfærdstermer; problemer Bidrag, udvikling, erfaring Skøn vedr. muligheder

6 Pædagogik… hvorfra Situeret læring
Praksis, forskellig legitim deltagelse, funktion/afgrænsning Ny mesterlære Model, sociale/samarbejde, tilstedeværelse Afhængighed/autonomi

7 Specialpædagogik Potentiale Ny udviklingszone Særlige læringsforløb
Individuelle, trindelte, målrettede Kompenserende Relationelle Brydning af isolation – råderet og deltagelse

8 Flere steder fra Anerkendelse Dialog ( vedkommende)
Kommunikation (fælles mål) Samarbejde (kooperation) Arbejdsfællesskab Inklusion - brugerdeltagelse

9 Berøringsflader Fire opgaver (eller flere) dertil:
Brugeren – borgeren og vejlederen Samarbejde: bruger – pårørende - kollegaer Systemsamarbejde: Socialkoordinator sagsbehandler konsulent Støtte- kontakt – private Andre institutioner – virksomheder – netværk Øvrige professionelle og brugerorganisationer

10 Den simpleste bestemmelse
artefakter værktøjer-redskaber subjekt genstand bruger objekt

11 Du er ikke alene Tilegnelse (gøre til mit) almene (fælles-vores)
subjekt-kooperation råderet-afhændelse

12 På sporet Brydning af isolation  inkluderende
Skabe råderet  egen historie  fællesgørelse af erfaringer Arbejde  egne behov  almene behov Uddannelse  bruger ledede forløb Aktiviteter  herudfra  andre sammenhænge

13 På sporet fortsat Motiv og interesser (ændringer) Egne behov (nye)
Proces (fokus på forløb) Udvikling (tid/spring) Kontakt/vejleders rolle og funktion

14 Tak for ordet og opmærksomheden


Download ppt "Livsførelse – handleplan - pædagogik"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google