Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Kvalitet i arbejdet med anbragte børn og unge

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Kvalitet i arbejdet med anbragte børn og unge"— Præsentationens transcript:

1 Kvalitet i arbejdet med anbragte børn og unge
Et Ph.d. forløb i samarbejde mellem UCSJ, Aalborg Universitet og Den Matrikelløse Døgninstitution

2 Baggrunden Min ansættelse i Den Matrikelløse Døgninstitution d. 1/2 2008, formål: at udvikle et kvalitetssikringssystem til institutionen Krav til kvalitetssikringen: Kvalitet med udgangspunkt i kernen i arbejdet med de anbragte børn og unge Mere fokus på udvikling end på kontrol Være til at holde ud for medarbejdere og de anbragte børn og unge Holde vand metodisk > universitet tilknytning

3 Så blev det til et Ph.d.-projekt
Begyndelse 1/ , slut 1/ tilknyttet Aalborg Universitet Fra 1/ ansat ved UC Sjælland Aktionsforskning/interaktiv forskning som forskningsmetode Værkstedet og studerekammeret Samt bevægelsen imellem = aktionsforskning

4 Kvalitet i socialt arbejde er en meget kompleks sag
Hvad sker der, når man overfører kvalitetssikring, hentet fra industriel produktion til socialt arbejde? Kan man have mest vægt på udvikling og sekundært på kontrol? Hvordan kan medarbejderne opleve kvalitetsarbejde som udbytterigt og umagen værd?

5 Problemformulering Hvordan kan kvalitet i arbejdet med anbragte børn og unge opfattes ud fra forskellige positioner i feltet: De anbragte børn og unge, medarbejdere og ledelse Lovgivningen og de anbringende myndigheder Forskning og udvalgte teorier indenfor området Hvordan kan kvalitetssikring af arbejdet med de anbragte børn og unge udføres, så udviklings- og læringsperspektivet tilgodeses i organisationen - for de anbragte børn og unge, for medarbejderne og ledelse - samtidig med at dokumentation overfor interne og eksterne interessenter varetages?

6 Kvalitetsopfattelser
samfundet institutionen Børnene og de unge Institutionen Samfundet

7 Projektets konstruktion
Genstanden: kvalitet i arbejdet med anbragte børn og unge – hvad er det? Indsamle relevante kvalitetsopfattelser: De anbragte børn og unge, medarbejdere og ledelse Lovgivningen og de anbringende myndigheder Forskning og udvalgte teorier indenfor området

8 Lovgivningen, de anbringende myndigheder og institutionens målsætning
Serviceloven + efterfølgende vejledninger Barnets reform Institutionens målsætning

9 De anbragte børn og unge, medarbejdere og ledelse
7 interviews med anbragte børn og unge + 7 geninterviews = 14 interviews 7 interviews med medarbejdere = 14 interviews 6 fokusgruppeinterviews ”Hvad synes du er kvalitet i arbejdet med de anbragte børn og unge”?

10 Forskning og udvalgte teorier indenfor området
Førende teorier om: Børns udvikling og relationer Stern, Bowlby, Hart osv. Kvalitetssikring Organisationer og læring Socialpædagogik Forskning i institutionsanbringelser SFI survey + især svenske og engelske Andre kvalitetsinitiativer indenfor området Hvordan har de gjort, fordele og ulemper? Barndomssociologisk perspektiv: De anbragte børn og unge som gruppe i samfundet

11 Andre danske kvalitetsinitiativer indenfor området
Sociale Indikator Program - SIP Landsforeningen af Opholdssteder – LOS

12 Forløbet indtil nu Projektbeskrivelse godkendt, evalueringer ok
Empiri er indsamlet Interviews med unge og medarbejdere Feltnoter Bearbejdet en gang, skal bearbejdes igen Forskning og teori under udarbejdelse Alt dette koges ned til et kvalitetsbegreb, som skal operationaliseres og bringes i spil med institutionen i aktionsforskning En færdig plan for institutionens kvalitetssikring afleveres 31/1 2011

13 Udfordringer i projektet - nogle af dem…
At få kogt kvalitetsopfattelserne ned til et operationelt kvalitetsbegreb, der er vedkommende og kvalificeret for aktørerne i praksis At kombinere ydre dokumentationskrav med indre kvalitetsudvikling At kombinere/perspektivere fokus på relationen med institutionelle og strukturelle faktorer

14 Foreløbige resultater Børnene og de unge:
Relationer Individuel, fleksibel omsorg Kontinuitet Penge Familie og netværk Uddannelse og arbejde Tage drømme alvorligt

15 Institutionen Relationer Kontinuitet Fleksibilitet
Rammer der muliggør relationer, kontinuitet og fleksibilitet – sømandsmodellen og det matrikelløse Økonomi Tage drømme alvorligt 

16 Samfundet Relationer Kontinuitet Uddannelse og arbejde Økonomi
Barndomssociologisk perspektiv: Adgang til velfærdssamfundets ressourcer Social inklusion 

17 Tak for opmærksomheden!
Spørgsmål til diskussion: Hvad


Download ppt "Kvalitet i arbejdet med anbragte børn og unge"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google