Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Sundhedspædagogisk forum - for ledende tandlæger DPU 1. marts 2010

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Sundhedspædagogisk forum - for ledende tandlæger DPU 1. marts 2010"— Præsentationens transcript:

1 Koblingen mellem behandling, politik og pædagogik i tandplejen Læreplaner som koblingsmedie
Sundhedspædagogisk forum - for ledende tandlæger DPU 1. marts 2010 v. Søren Kruse 1. marts 2010

2 1. marts 2010 Hvad er problemet? Hvordan bliver det mere sandsynligt, at uafhængige sociale aktiviteter gør deres aktivitet afhænge af andre uafhængige sociale aktiviteter, fx at skoleelevers læring kobler sig til behandling og undervisning i tandplejen at undervisning i tandsundhed kobler sig til ledelsen af tandplejen at ledelsen af tandplejen kobler sig til sundhedspolitikker, uddannelsesmål Osv. osv.

3 1. marts 2010 Kobling? Oplever/handler afhængig/afhængig af iagttagelsen af andres oplevelse/handling At lade sig forstyrre: den andens iagttagelse er uden for vores kontrol, men vi kan iagttage andres iagttagelser Meddelt information som en forskel i omverdenen, der gør en forskel for iagttageren Stabiliseret kommunikation om et tema? Hvad motiverer? Sandhed (viden) eller værdi, (Jeg: sag – Du: sag) Kunst, nytte (Jeg: sag – Du: handling) Forførelse (Jeg: handling – Du: sag) Magt, ret (Jeg: handling – Du: handling) Tillid – eller iagttagelse af output? Output = Anerkendt adfærd Output = Meningsfuldhed: information – forståelse  motiv

4 Forholdet: undervisning - læring
1. marts 2010 Undervisning og læring er to principielt uafhængige processer: Læring: en selvskabt selvforandring Undervisning er en kommunikation, der intenderer en værdifuld og hensigtsmæssig læring Pædagogikkens eneste middel til at lære nogen noget er kommunikation Undervisningen indeholder viden og værdier, der ikke simpelt kan overføres, men udgør en meningsfuld omverden, der udfordrer, støtter og stimulerer deltagernes læring

5 Hvad er en læreplan? 1. marts 2010 ”Læreplanen angiver, hvad der skal gælde i undervisningen” ”Læreplaner er forskellige aktørers forventning om læring/dannelse i tilknytning til en given pædagogisk aktivitet - dermed undervisning og læring” Hvem har forventninger? Elever Undervisere (tandlæger, tandplejere, lærer, pædagoger) Forældre Politikere Behandlere Erhvervsliv Uddannelsessystemet

6 1. marts 2010 Spørgsmål Hvordan skabes transparente forventninger til tandplejens pædagogiske arbejde? Interaktion for at deltagerne lære noget værdifuldt Organisering af opgaver: hvem gør hvad hvornår Funktioner: Behandling og forebyggelse (sundhedsfremme) Opdragelse/uddannelse Styring (politik)

7 Læreplaner = de kommunikerede forventninger til undervisning og læring
1. marts 2010 Læreplaner = de kommunikerede forventninger til undervisning og læring Reducerer kompleksitet: afgrænser nutiden i forhold til en ønsket fremtid. Forskellige forventninger er afhængige af, hvem der iagttager dem Hvem kommunikerer hvilke forventninger? Undervisningen kommunikerer forventninger om mål, indhold, form og kontrol for at tilrettelægge og gennemføre undervisningen – så der opnås værdifulde elevresultater Skolen (som organisation) træffer forpligtigende beslutninger om afgrænsning af opgaver, ressourcer og roller – for at opnå succes som skole Uddannelsessystemet generaliserer undervisningen og skolen via læreplaner – for at etablere programmer for uddannelse. Det politiske system iagttager læreplanen ud fra en politisk styringsinteresse – for at opnå politisk styring Tandplejen?....

8 Didaktisk Ledelse Planer: klarhed om mål, roller og succeskriterier
1. marts 2010 Planer: klarhed om mål, roller og succeskriterier Kontrol: evaluerings- og forandringsprocedurer Løbende afstemning af organisationen i forhold til interne og eksterne forventninger Etablering af et stimulerende organisatorisk læringsmiljø Dialog om normer for undervisningen Medansvar for andres læringsmuligheder

9 Mål- og indholdsbeskrivelsens funktioner
1. marts 2010 Mål- og indholdsbeskrivelsens funktioner Formelt legitimerende Omverdens forventninger Studieplanens retlige funktion Politisk og ledelsesmæssig styring Ansvarliggøre undervisere og elever Fokus forskydes fra input til output Programmatisk uddannelsesplan Valg og prioritering af mål og indhold Sekvensering (rækkefølge og orden) og progression (modulering) Transparente kriterier for evaluering? Praktisk vejledende Tydeliggøre forventninger undervisnings- og læringsaktivitet: mål, indhold, form.. succeskriterier ved evaluering Kontrakt som plan for undervisningen grundlag for selvstændighed/ansvarlighed

10 Hvilke former for viden?
1. marts 2010 Hvilke former for viden? Deklarativ viden Kundskaber Procedural viden Færdigheder Konditionel viden: Anvende K og F i velkendte situationer Funktionel viden: problemløsning i nye situationer


Download ppt "Sundhedspædagogisk forum - for ledende tandlæger DPU 1. marts 2010"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google