3. april 2014 Scenarier for institutionsområdet Scenarie 1 Scenarie 2 Scenarie 3 BØRNE- OG UNGDOMSHUSE Scenarier for det frivillige område Scenarie 1 Scenarie.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
v/ afdelingsledelsen VELKOMMEN!
Advertisements

Dagsorden Velkomst v. ordstyrer Palle Woss, direktør i LDD
Vi arbejder i bestyrelsen på at sikre og føre tilsyn med, at den rette kurs sættes og holdes. Overordnet retning og overblik, vi arbejder ikke ”i maskinrummet”.
22. juni 2014 Status på projektet ’Kvalitetssikret IKV – et bidrag til løft fra ufaglært til faglært’
KAN MAN VÆKSTE PÅ DET SPECIALISEREDE SOCIALOMRÅDE MED RESPEKT FOR KVALITET OG SAMARBEJDE?
Nye samarbejdspartnere – nye udfordringer
Lederudvikling.
Præsentation af den nye folkeoplysningspolitik-guide Trine Bendix Knudsen Sekretariatsleder Dansk Folkeoplysnings Samråd (DFS)
Instituttet for Blinde og Svagsynede, Rymarksvej 1, 2900 Hellerup, T: , W: Kompetenceudvikling.
Ny Dagtilbudslov – og hva´ så?
Skolebestyrelsens opgaver
Idræt og bevægelse På Søndersøskolen i skoleåret 2014/15 Version 1.3 Implementering af skolereform.
Fra service til policy innovation: Lokalpolitikernes rolle i innovationsskabelse Eva Sørensen Roskilde Universitet og Universitetet i Nordland.
Forældreindflydelse ift. børn med psykiatriske vanskeligheder
Jespersen & Laursen Erhvervs- og organisationspsykologer Magt kulturen Spindelsvævs- strukturen.
Administrative pejlemærker i BUF
Playmakeren! Spilleren på midten af banen… opstart af Playmakeren i Aalborg Kommune •24 mio. kr. Til ”Børn og Unge i Bevægelse”. •Kickstart på.
Sønderjydsk Fodbolddommerklub Strategi 2009 – 2011.
Conni Simonsen Vice president. Group Service, Grundfos
Tværprofessionelt samarbejde om børn og forældre
Overvejelser for bestyrelsen
Sciencekommune Assens ”Jeg forventer at gøre en lille opfindelse hver tiende dag, og en stor hver sjette måned eller deromkring” Thomas Alva Edison.
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
Visioner og strategier for Mariagerfjord Idrætsråd ??
Idrætsorganisationernes ledelse og organisation
Efteruddannelse på akademiniveau 19. marts 2014 v. Christian Mathiasen.
TATIONpRÆSEN 27 SEPTEMBER, 2011 AARHUS UNIVERSITET AARHUS UNIVERSITY LIBRARY ORGANISERING RAPPORT FRA TEMAGRUPPE 4.
Astrup Skole 1. august 2014 Fritidsmodul – frivillig og gratis undervisning Alle skoledage kl
1200 elever 135 lærere (ca. 80 ansat siden 2005) Den flade struktur Den rebureaukratiserede model Ledelse via midten.
Organisationstruktur
Klostermarksskolen Strategi og visioner Visionsseminar 2008: 1)Værdianalyse 2)Visioner 3)6 Fokusområder 4) Prioritering 5) Arbejdsplaner Bestyrelsens.
Roller og ansvar i forandringsnetværket
Formulering af strategi ud fra analyse og ”Scenarier”
Lise Aaen A A R H U S U N I V E R S I T E T Orienteringsmøde for AU´s tillidsrepræsentanter den 29. oktober - HR-Sporet Den Administrative forandringsproces.
Et fagligt løft af folkeskolen.
HR i Nice Topledelsens krav til HR ! V/ Gert R. Jonassen - Arbejdernes Landsbank den
Det gode børneliv - og det tværprofessionelle samarbejde Børn og Kultur Internt seminar 22. Juni 2012.
Udfordringer for de selvejende institutioner og deres organisering DLO i Slagelse 11. april 2008 V/ formand for Børne- og Kulturchefforeningen Per B. Christensen.
Skanderborg Kommune Valgmøde 3. marts 2014 Baggrundsviden for at kunne varetage skolebestyrelsesarbejdet.
Skolestrukturændringer 2008 – 2011
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Børneområdet blev kommunalt – åbner det for en spændende ny fortælling Socialrådgiverdage d. 25. september 2007 Ved formand for Børne- og Kulturchefforeningen.
De Frivillige FSK Landskursus 2014, 8. november
Frivillighed i Danmark Resultater fra en befolkningsundersøgelse.
Lean administration og service
Vision og Strategi for Forslag Vision og Strategi for Vision og indsatser i strategi.
KVALITET I SAMSPIL OG LÆREPROCESSER I DAGTILBUD Oplæg v/ Maybritt Larsson Institutionsleder Barnets Hus-Amerikavej.
Ahlmann-Skolens vision Trivsel og læring - i et trygt miljø med gode traditioner og engagerede og anerkendende medarbejdere, elever og forældre. 8 pejlemærker.
Hvad er Frederiksberg Idræts-Union ? 1 Interesseorganisation siden foreninger & idrætsudøvere Favner hele idrætslivet - Motionsløb – Elitehåndbold.
Orientering om proces for tilpasning og ændret organisering af dagtilbuddene Elsted og Lystrup.
Intro til organisations- sociologi v/Janne Seemann ORGANISATION AAU “Organisationsteoriens ambitioner er store. Den sigter mod at forstå og forklare, hvad.
DGI Midtjylland som organisation Bestyrelsesmøde – 27. maj Maj 2014.
Samarbejdsaftale Badminton
Ny ressourcetildelingsmodel
Status på Badminton ift. visionsarbejdet
Præsentation af UngiAarhus
Introduktionsmøde for nye byrådskandidater
Præsentation af UngiAarhus
Principerklæring for DBU Bredde - til vedtagelse på års-/delegeret-/repræsentantskabsmøder 2018 FLU indgik i 2015 en ny breddeaftale med DBU for perioden.
Esbjerg kommune, Uddannelseshuset
KONCERNSERVICE STRATEGI 2020
optimering af ejendomsdriften
Styrk foreningen Ledelse og udvikling – opgrader foreningen.
Handlingsplan 2015.
1200 elever 135 lærere (ca. 80 ansat siden 2005)
Lokale arbejdstidsdrøftelser TU 19 BUF’s budget 2019 og 20
Administrativ organisering
Øget professionalisme som resultat af fokuseret uddannelse v
Nye muligheder og potentialer
Præsentationens transcript:

3. april 2014 Scenarier for institutionsområdet Scenarie 1 Scenarie 2 Scenarie 3 BØRNE- OG UNGDOMSHUSE Scenarier for det frivillige område Scenarie 1 Scenarie 2 Scenarie 3 SdU

3. april 2014 Scenarier for institutionsområdet Scenarie 1 Scenarie 2 Scenarie 3 BØRNE- OG UNGDOMSHUSE Scenarier for det frivillige område Scenarie 1 Scenarie 2 Scenarie 3 SdUDagtilbud

3. april 2014 Scenarier for institutionsområdet Scenarie 1 Faglig pædagogisk regionsledelse SdUs styrelse Udvalg for fritidshjem, fritids- og ungdomsklubber NF FL RD/ECK SL-FL Fagligt-politisk udvalg for fritidshjem, fritids- og ungdomsklubber. --> Vigtigt bindeled mellem institutionerne, regionslederne, SdU´s politiske styrelse og organisationens administrative ledelse. BØRNE- OG UNGDOMSHUSE Regionsledere

3. april 2014 Scenarier for institutionsområdet SdUs styrelse NF / RD-ECK Udvalg for fritidshjem, fritids- og ungdomsklubber Scenarie 1 Faglig pædagogisk regionsledelse BØRNE- OG UNGDOMSHUSE Regionsledere FL / SL-FL SdUs ledelsesteam: Administrativ ledelse & Pædagogisk regionsledelse

3. april 2014 Scenarier for institutionsområdet SdUs styrelse NF / RD-ECK Udvalg for fritidshjem, fritids- og ungdomsklubber Scenarie 1 Faglig pædagogisk regionsledelse BØRNE- OG UNGDOMSHUSE Regionsledere • Overordnet pædagogisk ledelse højnes • Billigste løsning? • SdU fortsætter ellers uændret • Kan opfattes som en begrænset lappeløsning, der ikke reelt viser sig at løfte kvaliteten godt nok FL / SL-FL

Fritids- hjem AktiFritids- hjem AktiFritids- hjem Områder Flensborg/Harreslev Vest Øst Nord Syd Fritids- hjem AktiFritids- hjem Ydreområder

3. april 2014 Scenarier for institutionsområdet Scenarie 2 BØRNE- OG UNGDOMSHUSE Scenarie 1 Faglig pædagogisk regionsledelse

3. april 2014 Scenarier for institutionsområdet Scenarie 2 Deling BØRNE- OG UNGDOMSHUSE

Sendemandsmødet Styrelse/FU SdUs foreninger og landsdelsorganisationer For- ening LDOFor- ening UdvalgTydal Chrlyst LDOHaller pladser Tilsynsråd Børne-, Aktivitets- & Ungdomshuse gGmbH Fritids -hjem AktiFritids -hjem frivillig professionel pædagogisk Scenarie 2: Deling i en frivillig og en professionel pædagogisk afdeling Forretnings- fører Fælles admin. Forretningsfører Områdeleder f Områdeleder p LEDER- TEAM Områdeleder med fagligt og personaleansvar + konsulenter + administration

3. april 2014 Scenarier for institutionsområdet Scenarie 2 Deling BØRNE- OG UNGDOMSHUSE • Stærkere faglig løsning end scenarie 1 • Meget klar struktur • Styrkelse af børne- og fritidsområdet • Muligvis den dyreste løsning • Dyrere end scenarie 1 • Kræver 2 folkevalgte organer

3. april 2014 Scenarier for institutionsområdet Scenarie 2 Deling BØRNE- OG UNGDOMSHUSE Scenarie 3 Dagtilbudsmodel

3. april 2014 Dansk Skoleforening for Sydslesvig 11 fritidshjem, fritids & ungdomsklubber 55 børnehaver, delvis vuggestuer Over 30 SFOer SkolerForenings- området Dagtilbud med vuggestuer, børnehaver, børne- & ungdomshuse, SFO, heldagsskoletilbud • Langt mere optimal ressourceudnyttelse • Kompetencer er samlet logisk • Styrkelse af det pædagogiske område • Er muligvis omkostningsneutral • Stor organisatorisk forandringproces • SdU og Skoleforeningen skal afgive opgaver

3. april 2014 Dagtilbud med vuggestuer, børnehaver, børne- & ungdomshuse, SFO, heldagsskoletilbud Afdelingsleder Børnehaver Afdelingsleder Vuggestuer Afdelingsleder Børne- og ungdomshuse Afdelingsleder SFO/ Heldagsskole Administration, økonomichef, personaleleder, konsulent ift. jura og myndighedsbetjening, diverse pædagogiske fagkonsulenter, udviklingsmedarbejdere m.v., sekretærer, teknisk personale osv. Direktør Valgt bestyrelse eller tilsynsråd sammensat af brugere fra de forskellige institutioner & interessenter på baggrund af en organisationsmodel, der skal udarbejdes for organisationen

Afdelingsleder Børnehaver Afdelingsleder Vuggestuer Afdelingsleder Børne- og ungdomshuse Afdelingsleder SFO/ Heldagsskole Administration, økonomichef, personaleleder, konsulent ift. jura og myndighedsbetjening, diverse pædagogiske fagkonsulenter, udviklingsmedarbejdere m.v., sekretærer, teknisk personale osv. Direktør Valgt bestyrelse eller tilsynsråd sammensat af brugere fra de forskellige institutioner & interessenter på baggrund af en organisationsmodel, der skal udarbejdes for organisationen

3. april 2014 • Langt mere optimal ressourceudnyttelse • Kompetencer er samlet logisk • Styrkelse af det pædagogiske område • Er muligvis omkostningsneutral • Stor organisatorisk forandringproces • SdU og Skoleforeningen skal afgive opgaver

3. april 2014 Scenarier for institutionsområdet Scenarier for det frivillige område Scenarie 1 Scenarie 2 Scenarie 3 Scenarie 1 Scenarie 2 Scenarie 3 BØRNE- OG UNGDOMSHUSE

3. april 2014 Scenarie 1 Scenarie 2 Scenarie 3 Scenarier for det frivillige område SdU Dagtilbud De to afdelinger kan hver især specialisere sig og modsvare de krav, som omgivelserne kræver Samarbejde på tværs af de to afdelinger skal defineres og bliver muligvis besværligt SdU Deling i SdU Afspaltning fra SdU

3. april 2014 Scenarier for det frivillige område Scenarie 2 Projektstruktur Styrelsen fastlægger projekter og kommissorier til de enkelte projekter Fodbold- udvalg Bordtennis- udvalg Petanque- udvalg Håndbold- udvalg SdU bliver i stand til at agere fleksibelt, og projekterne kan også iværksættes tværfagligt Kontinuitet, rutiner og erfaringer udfordres

3. april 2014 Hvor vidtgående skal projektstrukturen være: Supplement til den nuværende ”basisstruktur” (udvalgsstruktur) eller skal projektstrukturen være den grundlæggende struktur i SdUs foreningsdel? Scenarier for det frivillige område Scenarie 2 Projektstruktur Hvem referer projektgrupperne til? Hvem er projektbestiller? Hvordan organiseres projekterne? Hvordan kan projektgrupperne bruge de professionelle? Hvordan bevares overblikket over SdUs aktiviteter?

3. april 2014 Kommissorium for projekt XXXX Indstillet af: Projektleder: Projektgruppe: Kontaktperson i styrelsen: Projektets forhistorie: Beskrivelse af styrelsens ønsker til projektet: Mål for projektet: Tidsplan: Budget for projektet: Strategiske opmærksomhedspunkter

3. april 2014 Scenarier for det frivillige område Scenarie 3 Fagbureaukrati Styrkelse af fagbureaukratiet SM Styrelse Fagkonsulent idræt Fagkonsulent ungdom Fagkonsulent kultur Fagkonsulent 50 + Styrkelse af fagbureaukratiet Ledelse & administration ”Decentraliseret bureaukrati” Horisontal specialisering, flad beslutningstagning En mere fokuseret strategi på udvalgte områder. Koordinerede og mere ensartede & brugerdrevne ydelser Muligvis indbyrdes rivalisering mellem de forskellige fagområder

3. april 2014 Fagbureaukratiet er præget af et større antal specialister med relativt ensartet uddannelsesniveau, der står for ”produktionen” i virksomheden. Det kan f.eks. være et gymnasium, hvor der typisk kan være 70 lærere med et ensartet uddannelsesniveau. De er præget af faglig stolthed. Faget er deres levebrød, og de hæger om det faglige renommé. De er autonome arbejdere, som sætter en ære i selv at definere, hvad de laver, og hvordan det skal laves – uden indblanding fra ledelsen. Ledelse ses som, om ikke af det onde, så noget, der tåles. Man indrømmer, det kan være nødvendigt, at nogle står for visse administrative funktioner, men det egentlige arbejde er det, de faglige specialister laver. Det er organisationens kerneydelse, dens eksistensberettigelse. Derfor skal ledelsen udøve sin ledelse med særlig omhu, så den ikke fører til konflikter med det specialiserede fagpersonale.

3. april 2014 Hvilke fagområder ”tilhører” SdU og hvilke fagområder tilhører udelukkende medlemsforeningerne? Hvordan understøtter SdU bedst medlemsforeningerne? Hvordan bliver SdU eksperter på de fagområder, der skal serviceres? Hvilke kompetencer og beføjelser skal hvem have? Hvordan sikre effektiv beslutningstagen efter fastlagte regler?