Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Samarbejdsaftale Badminton

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Samarbejdsaftale Badminton"— Præsentationens transcript:

1 Samarbejdsaftale Badminton
Rammen om et tættere samarbejde mellem Badminton Danmark og DGI Badminton

2 Hvorfor gør vi dette? Badminton er i krise – 20 år med medlemstilbagegang Halvering Styrke badminton som foreningsidræt Udvikle sammen med foreningerne Udvikle badmintonsporten Tæt samarbejde med foreningerne Flere medlemmer Fastholde medlemmer Mere badminton for de samlede resurser Det er ikke en modsætning at arbejde med fastholdelse og medlemsfremgang i en idræt (specialforbund) og at arbejde med nye foreningsmedlemmer generelt (Bevæg dig for livet). Det vigtige er at der er fokus begge steder. Motiverne for at blive medlem er mange og forskellige Enig i at det overordnede mål er at få flere nye medlemmer og aktive – og det er der mange veje til

3 Hvad har vi gjort indtil nu?
Visionsaftale fra samarbejdsområder ved siden af Holdturnering, stævner og sæsonkoordinering Kurser Badmintonsportens dag Badminton for 60+ Ny i badminton Skoleområdet Bevæg dig for livet – Badminton Fælles enhed med egne medarbejdere Tæt samarbejde med landsdelsforeninger Styregruppe 8 samarbejdsområder Ledet af formandskabet + 2 adm. Startet decentralt og centralt

4 Hvad laver vi aftale om? Rammen for en ny arbejds- og videndeling på landsplan/forbundsniveau Ikke mere dobbeltarbejde Mere fokus på og tid til foreningerne Mere udvikling/afprøvning med foreningerne Tværorganisatorisk model 3 afdelinger Trække på stabs- og supportfunktioner i begge organisationer ”Puljer” resurserne – fælles budgetoverblik + projektregnskab 2 selvstændige organisationer Personaleledelse bliver i ansættende organisation Økonomi bliver i hver organisation Politisk – hver organisation har stadig en folkevalgt/frivillig struktur Dette omhandler landsplan – men vi ved godt at det påvirker arbejdet i ldf. – Kommer på senere slides 3 afdelinger, inddelt efter de erfaringer vi har fra BDFL +nuværende opgaver. Agil struktur – indrette sig løbende på indholdssiden Vi bruger en del tid på at snakke om vores måde at anskue tingene på – kulturer – og vi nærmer os hinanden. Vigtigt at der skabes en ny kultur på erfaringer fra de gamle Følge de nøje om vi får mere badminton for pengene – derfor fælles oversigt på budget/regnskab Proces om det frivillige led til efteråret. Vi har ikke defineret denne færdig endnu – gøres i samarbejde med jer. Hører gerne kommentarer på dette

5 Hvordan påvirker dette landsdelsforeninger og kredse?
Sammenhængskraft Afhængige af hinanden - arbejdsdeling Dialog – medejerskab internt Retning – Udvikle badminton Læring – involverende processer Se på hvor opgaven løses bedst Effektivt Relationen til foreningerne Kvalitet og kompetencer Dette er vores intention – og den er lavet i tæt samarbejde med repræsentanter fra ldf. og kredse Sammenhængskraft – som vi har arbejdet med i DGI ift. f.eks. SPOTA, fælles indsatsområder, fælles strategi. Vi løfter dette op i en version 2.0 i badminton ift. at få bedre og bredere beslutningsgrundlag til at udvælge indsatsområder samt flere resurser til at implementere dem fordi vi samarbejder med BD. Strukturen definerer ikke nødvendigvis hvor opgaven løses bedst. Det gør opgavens indhold. Vi skal kunne koordinere internt i DGI og BD så vi kan yde den bedste hjælp/tilbud/service/udvikling til foreningerne. Kompetence gælder både konsulenter og sekretærer/koordinatorer. Systemmæssigt i BP – anderledes end andre DGI systemer, derfor en fordel at samle på færre hænder – hvis man vil dette i ldf.

6 Hvordan påvirker dette landsdelsforeninger og kredse?
Skal samarbejde med BD i Brøndby og DGI Badminton i Vingsted Indtægterne bliver i landsdelsforeningerne Stævner og individuelle turneringer – ingen ændringer, dvs. koordinering i fælles udvalg og decentral planlægning og udførelse Landsdelsforeninger tilbydes nu gratis hjælp hos BD til administration af holdturnering, men er ikke forpligtet på at bruge den Mere koordinering på tværs – færre aflysninger Kommunikation til foreningerne er med begge organisationer som afsender Prioritering af koncepter og tilbud Medarbejderne og frivillige – begge org. Repræsenteret begge steder. F.eks. har vi frivillige på landsplan med i arbejdsgrupper om konkurrence og event og BD har i arbejdsgrupper på bredde/udvikling Alle kurser i basisuddannelsen (5 stk) udbydes nu i ldf – dvs. BD har givet afkald på disse indtægter Stævnekoordinering kan medføre færre stævner i ldf. – men det er ud fra klubbernes synspunkt, der skal være plads til klubbernes egen stævner + at vi kan komme ind med andre tilbud (skoler, 60+ osv.) ikke så meget pointræs (kritik fra klubberne som vi skal lytte til) Har fået færre stævner, og færre aflysninger, men samme deltagerantal = bedre stævner. Dette er koordineret i regioner/ldf. Arbejdet fortsætter – der er sikkert plads til forbedringer og der har været et par trælse episoder. Men hellere handle end ikke at gøre noget. Kommunikation – 3 modeller grundlæggende. Vi skal ikke have en ny fælles badmintonidentitet


Download ppt "Samarbejdsaftale Badminton"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google