Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Administrativ organisering

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Administrativ organisering"— Præsentationens transcript:

1 Administrativ organisering
Direktionens anbefalinger: Administrativ organisering

2 Afsæt: Budgetaftale 2018 ”Aftaleparterne ser frem til, at Direktionen i foråret 2018 vil fremlægge en plan for tilrettelæggelse af den samlede administration og omfanget af denne, herunder de tværgående opgaver, som understøtter kernedriften.”

3 Analyse v/ FORSKEL Analyserapport afleveret april 2018
Orientering af MED Hovedudvalg 5. april 2018 Analyse fremlagt for Forretningsudvalget 16. april 2018

4 Analyseresultater Den nuværende organisationsmodel er velfungerende, men kan forbedres for bedre at understøtte kernedriften og de strategiske målsætninger Administrationsudgifter udgør 4,6 % i 2017 Eksterne konsulentudgifter udgør ca. 4 % af administrationsudgifterne. På niveau med andre regioner Stigning i adm. årsværk fra 2013 til 2017 Stigningen størst i tværgående centre. Stigningen sker lokalt.

5 Stigning i administrative årsværk

6 Analysens anbefalinger
Governance Prioritere det strategiske og forretningskritiske Tydelige mandater og anvendelse af projektmodellen Mødefora fokuseres på strategi, udvikling i kerneydelserne og implementering Sammenhængende organisation Tydeligere arbejdsdeling Udvikle servicekulturen Effektivisere understøttelsen af og samspil med sygehuse Adm. omkostninger Plan for kvalitet og effektivitet Adm. grad følges Reducere dobbeltfunktioner Inddrage resultater fra national analyse

7 Behandling i Forretningsudvalget
Forretningsudvalget noterede sig, at analysen har fokus på, hvordan der kan skabes en mere omkostningseffektiv organisation, der i højere grad understøtter realiseringen af de politiske mål og prioriteringer og understøttelse af kerneopgaven. Forretningsudvalget har herunder fokus på dobbeltfunktioner centralt og decentralt, særligt på det økonomiske område, og på brug af eksterne konsulenter. Region Sjælland bør have en tilstrækkelig, men ikke for stor administration. Der bør derfor opstilles mål for administrationens omfang, som sikrer at administrationsandelen ikke stiger. Opgaver, der kræver nærhed til kerneopgaverne, bør løses lokalt, mens opgaveløsning, som kan give "stordriftsfordele", eller som kræver særlige fagligheder eller standardiseringer for bl.a. at sikre omkostningseffektivitet, løses fælles. Der er fokus på at sikre tilstrækkelige analysemæssige kompetencer ift. styring og planlægning.

8 Behandling i Forretningsudvalget (2)
Forretningsudvalget ønsker i den forbindelse, at der udarbejdes forslag om: At de opgaver, der fremover løses af serviceassistenter, hurtigst muligt kan placeres organisatorisk på sygehusene Evt. andre opgaver som kan løses lokalt. Sammenhæng i indsatsen for kompetencer og rekruttering Evt. andre opgaver som kan løses fælles Forretningsudvalget imødeser, at direktionen på baggrund af analysen vil forelægge en samlet plan for tilrettelæggelsen af administrationsopgaverne, herunder omfanget af administrationen.

9 Direktionens anbefalinger (1)
Bygger på analysen og Forretningsudvalgets anbefalinger Mål for administrationsgrad Organisationsdiagrammet Det nære sundhedsvæsen Sundhedsstrategisk planlægning Data og udviklingsstøtte Nationale analyser

10 Direktionens anbefalinger (2)
3. Konkrete opgaver jf. forretningsudvalgsmøde Serviceassistentopgaver Rekruttering og uddannelse Analysekapacitet og sekretariatsfunktioner Konsulenter på it området

11 1. Mål for administrationsgrad
Mål: Administrationsgrad på 7,6 % ved udgangen af 2019 Nettoreduktion på ca. 45 stillinger. Noget større bruttoreduktion, da nogle funktioner skal styrkes Provenuet indarbejdes i budgetoplæg 2020 Forventet provenu ca. 25 mio. kr Besparelsen forventes indhentet ved bl.a. at fjerne dobbeltfunktioner

12 2.1 Det nære sundhedsvæsen
Der etableres et nyt virksomhedsområde ”Det nære sundhedsvæsen” – som bl.a. omfatter alle opgaver fra det nuværende Primær Sundhed og nogle opgaver fra Kvalitet og Udvikling samt fra Produktion, Forskning og Innovation

13 2.1 Det nære sundhedsvæsen: Opgaver
Fokus på politisk målsætning om sundhedsvæsen tæt på borgeren Ansvar for samarbejde med praksissektoren Samarbejde med kommunerne og projekter: Precare, Aktiv patientstøtte, Broen til bedre sundhed E-hospitalet

14 2.2 Sundhedsstrategisk planlægning
Kvalitet og udvikling får en skarpere sundhedsfaglig profil og omdøbes til: ”Sundhedsstrategisk Planlægning”

15 2.2 Sundhedsstrategisk Planlægning: Opgaver
Sundhedsstrategisk planlægning, herunder sygehusplan, specialeplan og hjemtag samt kvalitet Sygehusbyggeri og andre byggerier Sundhedsfagligt ansvar for Sundhedsplatformen Opfølgning på nationale mål og koordinering med andre regioner og staten

16 2.3 Data og Udviklingsstøtte
Produktion, Forskning og Innovation omdøbes til: ”Data og udviklingsstøtte” - Fokus på dataunderstøttelse af sygehuse, andre afdelinger, den samlede organisation samt på at understøtte forskning og innovation

17 2.4 Nationale analyser m.v. Analyser af fælles løsninger nationalt:
Økonomi HR Lager Apotek Patologi IT Vurdering af organisering af erhvervsfremmeindsatsen

18 3.1 Serviceassistentopgaver
Der tages stilling til oplæg vedrørende organisatorisk forankring af serviceassistentopgaverne (hurtigst muligt til sygehusene jf forretningsudvalget) Ca medarbejdere flyttes organisatorisk fra Koncern Service til sygehusene. Gennemføres i løbet af 2020 af hensyn til konceptet, sygehusene m.v.

19 3.2. Rekruttering og uddannelse
Der sker en samling og styrkelse af arbejdet med rekruttering og uddannelse Fælles mål og strategier Fælles indsatser Eventuelt organisatorisk samling af dele

20 3.3 Analysekapacitet og sekretariatsfunktioner
Funktionerne omkring økonomisk analysekapacitet i forhold til styring og sekretariatsfunktionerne styrkes, for at sikre effektivisering og klarhed i beslutningsgange m.v.

21 3.4 Konsulenter på it området
Der etableres en gruppe projektledere på it-området til erstatning for køb af eksterne konsulenter. I den forbindelse realiseres et provenu på 2,5 mio. kr.

22 Forslagets videre behandling
Medarbejderorientering samt udsendelse af oplæg 9. maj 2018 MED-Hovedudvalg 16. maj 2018 Udvalg for afbureaukratisering og modernisering 22. maj 2018 Forretningsudvalget 28. maj 2018 Regionsrådsmøde 4. juni 2018 Herefter: Videre implementering på baggrund af beslutninger og med inddragelse af MED-systemet


Download ppt "Administrativ organisering"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google