45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Advertisements

Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
LEAN Akademy.
Præsentation af materialer på personalemøde
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
Program – 10.00: opsamling på cases og innovationsdage - hvor er vi med vores cases? - hvad mangler vi for at komme videre? – 11.00: Innovation.
Energi- & Vandværkstedet
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Kvalitet i Skriftlighed  Oversigt over workshop  Erfaringer med netværkssamarbejde  Materialeindsamling  5 forslag til forbedring  Arbejdsgrupper.
Projekt 5 i 12 Laboratorium 9: 26. februar 2013 ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag” ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag”
Indsatsområdet ”Naturvidenskab for Alle” Naturvidenskab for Alle •Målet •Projektet tilbyder •Planer for næste års indsats •Eksempler på pilotprojekter.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Arbejdspladsudvikling
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
©Jenny Bohr – Til underviserne Denne kursusgang er planlagt som den første. Den skal bruges til introduktion og præsentation. Det er meningen.
1. Individuel start 3.1 Det bør være muligt at starte på kursus, når man har behov, uden at skulle vente til næste opstart.
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Dagens program  Præsentation af os  Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.)  Øvelse:
Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus
3-timers møder Aarhus Universitetshospital 2014
SLP 4 Samarbejde med vejleder Planlægning og styring
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Værdistrøms-analyse (Vejledning)
Øjeblikkets kunst Facilitering af tværfaglighed
Økonomi og organisation
Procesværktøjer.
Præsentation af materialer på personalemøde
1 Procesoperatøruddannelsen INNOVATION – Hvad er det ? OECD definerer innovation som implementeringen af et nyt eller væsentligt forbedret.
Akademiuddannelse i Ledelse Februar 2010
Dagens program Præsentation af os Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.)
Dagens program Præsentation af mig15 min. Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium m.m.)15 min. Øvelse:
Dagens program Præsentation af os Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.) Præsentation.
Refleksion Hvad var din/jeres eftertanke efter dagen i går?
Usability – øvelse 1: Kortsortering
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Alt er på hjemmesiden nyfolkeskole.wordpress.com.
Forretnings innovation ! 1/15 Det overordnede mål er værdiskabelse i virksomheder Metoder til afklaring af hvilke veje der skal følges. Idé og Udviklingshuset.
Workshop om evaluering 19. januar FORMÅL OG PROGRAM Blive klædt lidt bedre på til at planlægge og gennemføre evalueringer Udgangspunkt i akkrediteringskravene,
Erhvervsrettet innovation - elektrikeruddannelsen Uge 26 – Aalborg Dag 2 1.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Introduktion til KVIK Selvevaluering fra start til slut 27. september 2007 SCKK temadag.
SSP SAMARBEJDE EFTER FOLKESKOLEREFORMEN SSP samarbejde efter folkeskolereformen1.
Filmen er tænkt som et debatoplæg og et forsøg på at skabe fokus på om det vi gør faktisk virker! Filmen viser 5 forskellige undervisningssituationer med.
Branchekendskab Medarbejdernes kendskab til postbranchens produkter, ydelser og aktører. Dansk som andet sprog.
Forandringskompasset. Program 9:00- 9:15Velkommen og formål med dagen 9:15- 10:00Introduktion til kompassets forandringsfaser + mini øvelse 10:00-10:15Pause.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Værdier og jobområde Facility Management 2 dage AMU-mål
Introduktion til øvelsen ”Bidrag til kerneopgaven” Formål med øvelsen Forberedelse Indledning Runde 1 Runde 2 Runde 3 Afslutning på øvelsen 2.
Læringsuge 2017 De 17 verdensmål
Et suppleringskursus til den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse
Video med Anders Bondo Christensen om formålet med mødet
Kort gennemgang – der kommer en nærmere beskrivelse på modul 3
Modul 2.1 – Go’dag til Cura og Fælles Sprog III
SUF - gevinstrealisering
Introduktion til ”Sæt kerneopgaven i spil”
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
Læringsuge 2017 De 17 verdensmål
Video club – med fokus på autonomi Motivation i praksis And
Virksomhedssamarbejde
Naturfag.
De pårørende i beslutningsrummet
Hvordan får jeg indflydelse?
Del 2 - Synliggørelse af hvordan vi hver især bidrager til løsningen af kerneopgaven. Til proceslederen: Inden du gennemfører processen med medarbejderne,
Personalemøde – opfølgning på MTU
Design Thinking Consultant Agnete Design Thinking Consultant
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Værktøj 10: Forandringer og stress - Ledelsen
Præsentationens transcript:

45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik Undervisningsmaterialer

Introduktion Velkomst Præsentation af deltagere og underviser Praktiske forhold Forventninger til kurset noteres på tavle/FO

Formål Forståelse for sammenhænge i de teknologiske forandringer i den postale produktion. Kendskab til kunde-leverandørforhold og forståelse af deres betydning for produktionens udførelse. Værktøjer til at identificere problemområder i produktionen og medvirke ved opstilling og gennemførelse af løbende forbedringer. Kendskab til dine egne muligheder for at påvirke den maskinelle produktionsproces.

Forudsætninger Deltagerne kan have forskellige forudsætninger: Kendskab til postcenterproduktion Kendskab til øvrige postale funktioner Andre relevante forudsætninger

Indhold Kurset vil bestå af en blanding imellem teori og praktiske øvelser. På kurset vil deltagerne blive præsenteret for en række værktøjer til problemløsning, som afprøves i praksis. Hvor det er muligt vil vi anvende deltagernes egne eksempler og problemstillinger som udgangspunkt for undervisningen.

Program dag 1 08.00 – 09.00 Introduktion og formål 09.00 – 10.00 Teknologiske forandringer 10.00 – 10.15 Kaffepause 10.15 – 12.00 Teknologiske forandringer 12.00 – 12.30 Frokost 12.30 – 14.00 Kunder og leverandørforhold 14.00 – 14.15 Kaffepause 14.15 – 15.00 Kunder og leverandørforhold 15.00 – 15.24 Afrunding på dag 1

Program dag 2 08.00 – 09.00 Opsamling på dag 1 – klar til dag 2 09.00 – 10.00 Gemba, prioritering og PDCA 10.00 – 10.15 Kaffepause 10.15 – 12.00 Prioritering af problemer 12.00 – 12.30 Frokost 12.30 – 14.00 Problemløsning i praksis 14.00 – 14.15 Kaffepause 14.15 – 15.00 Problemløsning i praksis 15.00 – 15.24 Afrunding på dag 2

Program dag 3 08.00 – 09.00 Opsamling på dag 2 – klar til dag 3 09.00 – 10.00 Struktur på løbende forbedringer 10.00 – 10.15 Kaffepause 10.15 – 12.00 Afprøvning af model – løbende forbedringer 12.00 – 12.30 Frokost 12.30 – 14.00 Min egen indflydelse på produktionen 14.00 – 14.15 Kaffepause 14.15 – 15.00 Det videre arbejde i egen produktion 15.00 – 15.24 Evaluering

Indførelse af ny teknologi Øvelse Deltagerne oplister på post-it alle de teknologiske forandringer de har kendskab til i den postale produktion. Der er ingen begrænsninger i forhold til tidspunkt for teknologiens indførelse og anvendelse (ny teknologi er ikke et nyt begreb!)

Teknologisk forandringer Gennemgang af de væsentligste teknologiske forandringer i den postale produktion igennem de seneste 8-10 år. Gennemgangen bør som minimum indeholde: Anvendt teknologi Maskintyper Betydning for kunder og medarbejdere Potentiale og begrundelser

Modstand mod forandringer Øvelse Hvilke begrundelser kan der være for at yde modstand mod forandringer: Hos kunder? Hos medarbejdere? Hos ledelsen?

Ny teknologi og mennesker Hyppige årsager til modstand mod forandringer, det gælder både for kunder, ledere og medarbejdere: Frygten for at miste noget af værdi Misforståelse og manglende tillid Uenighed i vigtigheden og nytteværdien af forandringer Generel lav personlig tolerance overfor forandringer

Kunder og leverandører Øvelse Hvem er dine kunder? Hvem er dine leverandører Hvilke krav kan man stille til hhv. kunder og leverandører i forhold til den produktion, der skal udføres.

Kunder – fokus og værdi Hvem er kunden? En anden enhed i virksomheden En ekstern modtager/kunde – hvem Næste led i processen Hvilke produkter/ydelser giver vi kunden? Hvad laver vi Hvilke produkter/ydelser har vi i virksomheden Hvad skaber værdi for kunden? Hurtig levering/kundeservice Fejlfri behandling Pris

Leverandører – valg og krav Hvad er vores behov? Type af varer Mængder og priser Leveranceforhold Hvilke leverandører anvender vi i dag? Leveringsopfyldelse Graden af valgfrihed Markedsforhold Hvilke krav kan vi stille til leverandører? Hurtig levering/kundeservice Fejlfri behandling Pris

Afslutning på dag 1 Hvilke ting tager I med jer fra dag 1? Hvad kan I bruge direkte i jeres hverdag Er der emner, som vi skal vende igen i morgen? Deltagerne skal til dag 2 medbringe 2 eksempler på problemstillinger fra deres egen produktion.

Dag 2 Opstart Hvad var den vigtigste læring fra dag 1? Er der emner, som skal vendes igen? Hvilke forventninger har deltagerne til dag 2?

Medbragte problemstillinger Deltagernes medbragte problemer fra deres egen produktion noteres på post-it, og ophænges på tavle/FO. Alle post-it grupperes og gives overskrifter

Gemba – lær at se Gemba er japansk og betyder der, hvor det sker! Det handler om at gå ud og se – og stille spørgsmål til det man ser, så man får en fælles indsigt i alle produktionsprocesser. Målet med Gemba-processen er at skabe forudsigelighed og dermed få styr på produktionens enkelte led. Forudsigelighed og styr på processerne baner vejen for forbedringer i produktionen. Ledere og medarbejdere deltager på lige fod i Gemba-processen.

Gemba i praksis De tre gyldne regler for Gemba observationer: Gå ud og se Stil spørgsmål Vis respekt (for både processen og for medarbejderne) De tre gyldne regler for medarbejderne: Vær nysgerrig Stil selv spørgsmål Vis tillid

Prioritering af problemstillinger Høj Just do it Planlæg Effekt Nedprioriter Stop Lav Indsats Lav Høj

PDCA

Fra tale til handling Diskussion i plenum af muligheder og forhindringer for at komme fra tale til handling med aktuelle problemstillinger. Fra brok til udvikling!

Aktuelle problemstillinger Øvelse Vi arbejder med deltagernes egne problemstillinger ved at bearbejde dem igennem værktøjerne til prioritering og problemløsning. Deltagerne arbejder i grupper, som løbende udvælger relevante problemstillinger fra problemoversigten.

Afslutning på dag 2 Hvilke ting tager I med jer fra dag 2? Hvad kan I bruge direkte i jeres hverdag Er der emner, som vi skal vende igen i morgen?

Dag 3 Opstart Hvad var den vigtigste læring fra dag 2? Er der emner, som skal vendes igen? Hvilke forventninger har deltagerne til dag 3?

Løbende forbedringer Gennemgang af model for grundlag for at skabe struktur på arbejdet med løbende forbedringer i produktionsprocesserne. (i dette materiale anvendes Kaizen-modellen, men andre relevante modeller kan introduceres i stedet)

Kaizen Kaizen som metode til at arbejde med og gennemføre løbende forbedringer i produktionen Kaizen som model for at fastholde og videreudvikle løbende forbedringer i produktionen Kaizen i hverdagen Kaizen blitz

Kaizentavle Effekt/ Indsats Forslag Gemba Måltavle P,D,C,A ? 19. september 2018 29 Kaizentavle 3. Prioritér nye do it: Effekt/ Indsats 2. Nye do it fra: Forslag Gemba Måltavle Kaizen Effekt 4. Vælg problemstilling Indsats 1. Status på do it P,D,C,A ? 5. Placér i PDCA Dokumenter og lav handleplan Nye Løste 29

Løbende forbedringer i praksis Øvelse Vi arbejder videre med deltagernes problemstillinger fra egen produktion og løser udvalgte problemer i strukturen for løbende forbedringer

Egen indflydelse Vi diskuterer deltagernes egne muligheder for at øve indflydelse på og påvirke produktionsprocesserne gennem løbende forbedringer. Hvilke ydre rammer har deltagerne for arbejdet med løbende forbedringer på deres arbejdsplads? Hvordan kan værktøjerne på dette kursus tænkes ind i deltagernes hverdag?

Afslutning på dag 3 Hvilke ting tager I med jer fra dag 3? Hvad kan I bruge direkte i jeres hverdag? Hvilke udfordringer kan I forudse, når I skal anvende jeres viden på jeres egen arbejdsplads? Hvad kan I selv gøre for at komme videre? Hvem kan I få hjælp af på jeres arbejdsplads?

Evaluering af kursusforløb Udfyldelse af evalueringsskema (www.viskvalitet.dk) Mundtlig evaluering af hele kursusforløbet , herunder indhold, metoder, øvelser, underviser osv.