Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Et suppleringskursus til den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Et suppleringskursus til den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse"— Præsentationens transcript:

1 Et suppleringskursus til den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse
ERFA kursus Et suppleringskursus til den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse

2 DAGENS PROGRAM 09.00 – 09.45 Velkomst og morgenmad
09.45 – Nyheder i arbejdsmiljøloven 10.45 – Kaffe 11.00 – Ergonomi på arbejdspladsen FROKOST 12.45 – Ulykkesforebyggelse 13.30 – Psykisk arbejdsmiljø 14.00 – Kaffe 14.15 – Problemløsningsmodel AFSLUTNING

3 Nyheder i arbejdsmiljøloven
09.45 – 10.45 Nyheder i arbejdsmiljøloven Love og forordninger Bekendtgørelser AT-vejledninger

4 Ergonomi på arbejdspladsen
11.00 – 12.00 Ergonomi på arbejdspladsen 1. Hold kroppen i gang Det er ikke farligt at bruge de muskler, der gør ondt. Tværtimod. De får det bedre af at blive brugt.  2. Det nytter at forebygge  Organiser arbejdet, indret arbejdspladsen, instruer hinanden og brug hjælpemidler - også når det ikke gør ondt. Så kroppen bruges fornuftigt.  3. Lav øvelser  Få minutters træning tre gange om ugen kan være nok. Træn gerne sammen med nogle kolleger.  4. Skab balance mellem job og krop  Det kan gøre ondt, hvis jobbet stiller større krav, end kroppen kan klare. Balancen skabes ved at justere opgaverne og styrke kroppen  5. God fysisk trivsel er et fælles ansvar  Aftal med ledelse, kolleger og arbejdsmiljørepræsentant, hvordan I sammen forebygger og håndterer smerter i muskler og led.

5 12.45 – 13.30 Ulykkesforebyggelse Ulykker forebygges bedst ved at se på den måde arbejdet er organiseret og de fælles værdier og holdninger om sikkerhed, frem for at se på hvad den enkelte medarbejder skal gøre.

6 Ledelsen skal gå forrest Strategier til forebyggelse
Ledelsen skal gå forrest Strategier til forebyggelse Sikkerhedstiltag rettet mod personen Bearbejdning af holdninger Styrke kroppens robusthed  Ændre adfærd Sikkerhedstiltag rettet mod omgivelserne Normer, klima og kultur  Strukturelle tiltag Tekniske tiltag  Administrative tiltag  Integrerede sikkerhedstiltag  Ulykkesforebyggelse

7 Definition af psykosocialt arbejdsmiljø
Psykisk arbejdsmiljø 13.30 – 14.00 Definition af psykosocialt arbejdsmiljø Psykosocialt arbejdsmiljø betegner mange faktorer, som kan påvirke arbejdsmiljøet både positivt og negativt. Det er fx forholdet til chefen, kolleger, kunder, klienter eller andre, man skal samarbejde med. Det kan også være forhold omkring arbejdet organisering fx balancen mellem ressourcer og krav, mellem indsats og belønning, om der er retfærdighed i fordeling af opgaver og om social kapital.

8 Krav på arbejdet drejer sig fx de arbejdsmængder, man skal løse og hvor hurtigt og om man får uventede opgaver. Det drejer sig om krav om at skulle forholde sig til andre menneskers følelser fx hos børn, gamle eller syge og krav om at skulle skjule sine egne følelser.  Arbejdets organisering og indhold drejer sig fx om at have indflydelse på sit arbejde, om man har mulighed for at udvikle sig fagligt og personligt, om der er variation og mening i arbejdet og om man kan involvere sig. Området dækker også arbejdsmiljøpåvirkningen fra væsentlige forandringer på arbejdspladsen eller i organiseringen af arbejdet.  Sociale relationer og ledelse drejer sig fx om forudsigelighed, dvs. om man på forhånd får at vide hvilke opgaver, man skal løse. Og det drejer sig om belønning i forhold til ens indsats, klarhed om rollefordeling, ledelseskvalitet og om social støtte fra kolleger og ledere samt om det sociale fællesskab.   Psykisk arbejdsmiljø

9 http://www. arbejdsmiljoviden
Medarbejderens forhold til arbejdet drejer sig fx sikkerhed i jobbet eller om man oplever, at man er i risiko for at miste sit job, om man er tilfreds med jobbet og om man kan få balancen mellem arbejde og privatliv til at hænge sammen. Her kan fleksible arbejdstider spille en rolle.  Værdier på arbejdet drejer sig om tillid og troværdighed mellem medarbejdere og mellem medarbejdere og ledelse, om retfærdighed og respekt samt rummelighed og socialt ansvar.  Krænkende adfærd drejer sig om sexchikane, trusler om vold, fysisk vold, mobning, drillerier, skænderier og konflikter samt sladder og bagtalelse.  Psykisk arbejdsmiljø

10 Problemløsningsmodel
14.15 – 15.00 Problemløsningsmodel Står man overfor et akut arbejdsmiljøproblem, gælder det naturligvis først og fremmest om at handle hurtigt. Men i andre situationer kan det være en fordel at bruge en problemløsningsmodel, så man kommer hele vejen rundt om problemet og får valgt den mest optimale løsning.

11 2. Hvilke konsekvenser medfører problemet?
1. Hvad er problemet? Lav en problemformulering, der kort og præcist beskriver problemet, så det er forståeligt for alle. 2.  Hvilke konsekvenser medfører problemet? Opdel problemet i eventuelle positive og negative konsekvenser. 3. Hvad er årsagen/ årsagerne til problemet? Opstil årsagerne til problemet, og begræns det til kun at være de årsager, der relaterer sig direkte til problemet.  Problemløsningsmodel

12 4. Hvilken information er vigtig for problemløsningen?
Find den information der vil være nødvendig for at løse problemet. Det kan være information fra: Personer med kendskab til problemstillingen, herunder eksterne eksperter. Vejledninger, internet og håndbøger fra branchen og Arbejdstilsynet. Undersøgelse af den praksis der er. Brugsanvisninger og etiketter 5. Kom med løsningsforslag til problemet Brainstorm over hvilke løsningsforslag, der kan være, ud fra den viden du har opstillet i punkt 1-4. Gennemgå derefter alle forslag og sorter dem efter, hvorvidt forslagene løser problemet på kort eller lang sigt eller kun delvist. Alle urealistiske forslag sorteres fra. Problemløsningsmodel

13 6. Vurder konsekvenserne ved hvert løsningsforslag
Kom med en vurdering af fordele og ulemper ved løsningsforslagene. 7. Udvælg de mest fordelagtige løsninger Ud fra de opstillede løsningsforslag udvælges de mest fordelagtige løsninger på kort og lang sigt. Problemløsningsmodel

14 Handlingsplanen skal indeholde:
8. Udarbejd en detaljeret handlingsplan For at løsningsforslaget skal have succes udarbejdes en detaljeret handlingsplan, der skal sikre, at løsningsforslaget gennemføres.  Handlingsplanen skal indeholde: Hensigten med problemløsningen Hvad der konkret skal gøres Hvem der er ansvarlig for hvad Deadline for hvornår problemet skal være løst Evt. en beskrivelse af de metoder der bruges Dato for hvornår løsningen skal evalueres. Problemløsningsmodel


Download ppt "Et suppleringskursus til den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google