Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Hvordan får jeg indflydelse?

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Hvordan får jeg indflydelse?"— Præsentationens transcript:

1 Hvordan får jeg indflydelse?
Konceptaktivitet

2 Hvad får vi ud dagen i dag?
Lidt teori og betragtninger om at få indflydelse Øvet at bruge værktøjerne Vi har klippe-klistret ud fra vores egne erfaringer, Karsten Brask Fischer og Sven Madsen

3 Dagens program Oplæg 30 minutter Gruppearbejde 45 minutter
Opsamling på gruppearbejde + dagen i plenum 15 minutter

4 Tre overordnede faser Proaktiv vs. Reaktiv 2. ”Aktivitet”
Forhandling, høringssvar, MED, kaffemøde, arbejdsgruppe, kredsen, ansættelsesudvalg, budgetseminar 3. Opfølgning Hvad kom der ud af det? Det der blev lovet? Egentlig implementering? Kan du stå inde for resultatet? 1. Forberedelse Samle data, alliancer, argumentere, interessentanalyse, kredsen Proaktiv vs. Reaktiv

5 Hold det ”simpelt” og hjælp hinanden
Det er en stor opgave – det har jeg slet ikke tid til…! Del ansvaret imellem jer og med de andre tillidsrepræsentanter ”Fokus og fravalg skaber fremdrift” Hjælp hinanden med at prioritere

6 Interessenthåndtering

7 Hvordan? Perspektivskifte!

8 Interessentanalyse Hvordan? Hvem?!
Brug evt. disse spørgsmål, når I skal finde frem til interessenterne: Hvem bestiller projektet, opgaven eller lign.? Hvem betaler? Hvem er brugeren? ”Kunden”? Hvem skal acceptere eller godkende resultatet? Hvem berøres, bemærker, generes, lider afsavn, får udbytte, får ændrede forhold pga. dine handlinger/beslutninger? Hvem leverer indsats, viden, kunnen og ressourcer? Hvem er med til at løse opgaven?

9 Argumentation, timing og tid
Timingen er vigtig! Hvornår er din sag aktuel? Fx budgetåret, ”møder”, opfølgning på strategier og handleplaner, valgår, og dagsordner i pressen Men husk også at ”åbne døre” ind imellem! Indflydelse tager ofte lang tid, kræver vedholdenhed og en fælles indsats…

10 Argumenter og løsninger
Lærerige (sygeplejefaglige) historier som et bredt anvendeligt redskab Personaleoplevet kvalitet Forventningsafstemning. I skal ikke ud og indsamle statistisk materiale der underbygger jeres argumenter. Spil jer stærke på den sygeplejefaglige bane. Brug erfaringer og lærerige historier fra jeres (og kollegernes) hverdag. Husk mellemregningerne! Hvorfor er det lige, at et givent forslag er skidt for trivslen? Hvorfor er et givent forslag godt for produktiviteten? Jo flere emner/hensyn du kan få med jo bedre! Godt for medarbejder Godt for leder Godt for patient

11 Argumenter og løsninger
Aftalerum Dialogrum Individuelle rum Overvej hvilket ”rum” du er i? Hvilket du gerne vil være i? Og hvornår I bevæger jer imellem dem? Forventningsafstem / Italesæt Mod og tillid… Skal vi pege på andre mulige ”rum”? – eksempelvis dialog med ledelse, dialog med kolleger, gå i medierne, løft problemstilling til FTR/kreds-niveau? Der vil ofte være forskel på mulighederne for at være reaktiv hhv. proaktiv afhængigt af hvilket rum, man er i.

12 Gruppearbejde 5 grupper – 45 minutter i grupperne – 15 minutter til sidst i plenum Holdning: ”Arbejdsmiljøproblemer angår hele arbejdspladsen og skal løses i fællesskab – også når problemerne rammer individuelt” Fx stressramte medarbejdere… Find én interessent der er i ”Ressourceperson/nøgleaktør”-feltet. Brug de tre overordnede typer af argumenter. Find en sygeplejefaglig historie, der underbygger jeres holdning. Derfor vil jeg påvirke XXXX ved at gøre YYYY. Jeg vil bruge historien ZZZZ.

13 Opsamling Forberedelsen er den mest centrale fase!
Fordi du har mulighed for at være proaktiv og dermed dagsordenssættende Hvad og hvordan skal jeg forberede mig? Hvad vil du gerne opnå?! – altså fokuser også på opfølgningen Timing er vigtigt – Bed om at få udleveret ”Årshjulet” Forventningsafstemning – ”brainstorm” eller forhandling? Relationsdannelse – Snak med ”de vigtigste” både løbende og ad hoc Argumentér og overvej gode sygeplejefaglige løsninger Vi må godt sige ”at det er for dårligt” men… Forudsigelighed Skingre, klynkende Romantisering af fortiden Usikkerhed omkring ”fakta” Vi går lidt i lobbyist-modus. Tænkningen er jo den samme. Årshjulet – jf. vores egne drøftelser om, hvornår vi skal søge indflydelse på regionens budgetlægning Relationsdannelse – interessentanalysen Kan I tænke det i sygeplejefaglige termer? - Proaktiv Forebyggelse - observation - relationsarbejde - helhedsorienteret fokus


Download ppt "Hvordan får jeg indflydelse?"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google