Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Værdistrøms-analyse (Vejledning)

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Værdistrøms-analyse (Vejledning)"— Præsentationens transcript:

1 Værdistrøms-analyse (Vejledning)
Step for step vejledning i at kortlægge værdistrøm

2 Principperne for kortlægning
Pareto, top down, prod.familier Analyse – måske stopper I her Udvælgelse af værdistrøm Nuværende tilstand Idegenerering Fremtidstilstand Grafisk fremstilling af udgangspunktet Grafisk fremstilling af målet Hold jer til nu- situationen Bruttoliste med forbedringsforslag – aktivitetsplan og projekter, der ønskes implementeret

3 Farver Fastlæg farver for: Proces Ventetid Forbedringsforslag
Afdeling/ansvar Fejl/problem/irritationsmomenter etc. Evt. returløb Evt. transport Du vælger selv farverne, men sørg for at standardisere farverne i din virksomhed Ventetid Fejl/ problem Forbedr. forslag Retur-løb Trans-port

4 Step for step 1. Udvælg værdistømmen 2. Definér hvem kunderne er – både interne og eksterne 3. Fastlæg forventningerne til værdistrømmen, tag udgangspunkt i kundernes forventninger 4. Tilføj medarbejdernes forventninger og chefens forventninger

5 Tag arbejdsgang for arbejdsgang
Start med processerne i nu-situationen Spørg efter ventetid/lager imellem processerne og ha’ fokus på spild Gå ikke i sagsbehandling og koncentrer jer om NU-situationen og ikke løsningsforslag, løsningerne kommer senere Mgl. oplys Transport Proces Min 3 Beh. Min10 Lager venter Q-prob Over-arb.

6 Lad eventuelt medarbejderne diskutere i grupper
Hvad kan går galt i forbindelse med denne proces? Hvad oplever vi af irritationsmomen-ter og problemer i dagligdagen? Registrering oplysninger

7 Brug evt. følgende spørgeguide til at identificere spild
Er der spild? Husk de 8 spildtyper (Ventetid, lager, overproduktion, bevægelse, transport….etc.) Er der ansvarsskift, der kan elimineres? Er der opgaver, der kan slås sammen? Er der opgaver, som bør deles ud på flere? Er der kvalitetsproblemer? Er der fejlkilder? Er der dobbeltarbejde? Manglende kompetencer? Udføres arbejdet på forskellig måde Er output forskelligt? Kunne I forestille jer, at noget kunne gå galt?

8 Når værdistrømmen er færdig…
Start med at diskutere mulighederne for at eliminere spild Ha’ Lean værktøjerne for øje F.eks. Standardisering, flow, 5S, visualisering osv. Lav en bruttoliste over problemer og forbedringsforslag

9 Prioritér bruttolisten
Formålet er at få identificeret forbedringer, som kan implementeres omgående Prioritér i forhold til effekt og indsats – start altid med at diskutere effekten!

10 Lav jeres drømmeflow for fremtiden
Definér hvor langt ud i fremtiden i vil gå – ikke længere end 12 måneder, da vi lever i en foranderlig verden. Vær rimelig realistisk Brug fremtidsbilledet til inspiration til yderligere forbedringstiltag Milestone 1 Milestone 2 Milestone 3 Milestone 4 Nu-situationen Fremtidsbillede Nu Om 1 år

11 Lav aktivitetsplan og projektplan
De idéer, der kan implementeres straks sættes på en aktivitetsplan med ansvarlig og deadline. Overføres eventuelt til teamets tavle, så der sikres opfølgning og fokus Projekter overføres til A3 projektplan og projektstyres. Projekter kan også genemføres via Kaizen Events


Download ppt "Værdistrøms-analyse (Vejledning)"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google