Kompetence-udvikling

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Foreningsudviklingstesten
Advertisements

Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Medarbejderudviklingssamtalen
Social Kapital – rig på relationer
SOCIAL KAPITAL - EN FÆLLES SAG
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Lederudvikling.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
MedarbejderUDVIKLINGSsamtale
Arbejdspladsudvikling
Nyt ansvar.
Darum skole 4. november 2013.
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Procesværktøjer.
Kodeks for offentlig topledelse
Vejlederens kommunikation
Gruppeudviklingssamtaler
Opsummering af strategiske mål fra analysearbejdet Noter alle de strategiske mål, du/I er nået frem til i analysearbejdet Prioriter, sorter, saml og tilføj.
Lederseminar 2014 Varde Kommune
Organisationsanalyse. Klar fælles vision og mål Se sammenhæng til eget job Åben kommunikation Accept af fejl Accept af teamarbejde Inddragelse/delegering.
Konference om efteruddannelse og kompetenceudvikling
Den lærende organisation
Ledelse i forskellige retninger
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Fra god til exellent Når det gælder kriterium 3: Medarbejdere  Faldgruber i HRindsatsen  Rationalet bag valgte metoder  Kvalitet i førstelinieledelse.
organisatoriske kompetencer
Lønforhandling. De vigtigste pointer Lønforhandling foregår hele året Der er penge – det er et spørgsmål om, hvem der får dem Din tillidsrepræsentant.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Sådan oversætter du centrale budskaber. Dette værktøj er for dig, som vil Blive bedre til at kommunikere overordnede budskaber til egne medarbejdere,
Kerneopgaven i forandring XX arbejdspladse – den xx.xx.201x.
Ka´du klare det? Dialogredskab - Krav i arbejdet HR Arbejdsmiljø, O&P 2015.
17. – 25. august Kl : Velkomst Kl – 17.00: Orientering og dialog om aktuelle forhold og politiske indsatser v/ Dorte Andreas og Claus.
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
Kompetenceprofil Arbejdsinstruktører. Hvornår er man en god instruktør? Hvilke personlige egenskaber skal den gode instruktør besidde?
Værktøj 2: Kan og skal krav - fokus på kerneopgaven Vi forebygger stress sammen.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Introduktion til øvelsen ”Bidrag til kerneopgaven” Formål med øvelsen Forberedelse Indledning Runde 1 Runde 2 Runde 3 Afslutning på øvelsen 2.
Aktiviteter OutputResultater kt. sigt Effekt ml. sig t Virkning lg. sigt Lokalt samarbejde med private og offentlige arbejdspladser om IKV Ledige, a-kasser.
Koncern HR, Udvikling DEFACTUM Opfølgning på TULE xxx.
Kompetenceudvikling og uddannelsesplanlægning
Samarbejdsaftale Badminton
Video med Anders Bondo Christensen om formålet med mødet
MUS samtale Kære Du indkaldes til den årlige udviklingssamtale.
Denne PowerPoint er til inspiration i forbindelse med at I skal planlægge og afvikle et møde, hvor I ønsker at drøfte HMUs forslag til ny strategi. I er.
Den røde tråd i ledelse Kirsten Agerskov Niels Jørgen Rønje
Velkommen til undervisning af arbejdsmiljøgrupper
SUF - gevinstrealisering
Introduktion til ”Sæt kerneopgaven i spil”
Overenskomst-forhandlinger 2018
TEMA 6 Præsentation: Sælg idéen

TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
Økonomi, styring og bestyrelsesarbejde på erhvervsakademierne
MEDvirk NU - en digital tjekliste til at nå i mål med arbejdsmiljøet
3-timersmødet 2017.
Fokus på kerneopgaven Kom godt i gang…. Til proceslederen:
Innovation.
Hvordan får jeg indflydelse?
Del 2 - Synliggørelse af hvordan vi hver især bidrager til løsningen af kerneopgaven. Til proceslederen: Inden du gennemfører processen med medarbejderne,
Stresshåndteringsgruppe
Personalemøde – opfølgning på MTU
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Fra anledning til udvikling
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR, Udvikling DEFACTUM.
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Værktøj 10: Forandringer og stress - Ledelsen
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
APV - Arbejdspladsvurdering
Trivselsmodel Et adhoc udvalg har i 2018 arbejdet med ideer til, hvordan ÆS lokalafdelinger kan fremme trivsel blandt frivillige. I foråret 2019 overdrog.
Præsentationens transcript:

Kompetence-udvikling Formålet med oplægget er at give klubbens medlemmer indsigt i:   Hvorfor er kompetenceudvikling relevant at forholde sig til. Både for den enkelte medarbejder og for klubben som helhed? Hvordan matcher jeg mine egne ønsker til kompetenceudvikling med det, som organisation har fokus på nu og i fremtiden? Hvad kan jeg selv gøre nu? Hvad bør vi som klub have fokus på fremadrettet?

Kompetenceudvikling – hvorfor giver det mening at forholde sig til det? Individuelt Så jeg kan … Løse nye og spændende opgaver i min nuværende stilling Opnå mere indflydelse og ansvar i kommende stilling Få mere i løn Øge arbejdsglæde og trivsel Være klædt på til fremtidens opgaver og krav (employability) Andet ??? Kompetenceudvikling er en af nøglerne til, at vi som medarbejdere opnår: Et meningsfuldt arbejdsliv Udviklingsmuligheder fagligt og personligt Mulighed for fortsat beskæftigelse (employability). Forandringerne på arbejdsmarkedet går hastigt, både den teknologiske udvikling og måden arbejdet bliver organiseres på. Det betyder, at det er vigtigt at have øje for fortsat udvikling. Også selv om man ønsker at fortsætte i det samme job. For kravene til at udføre jobbet vil forandre sig. Overdreven specialisering kan derfor indebære en risiko for, at en funktion bliver overflødig. Kompetenceudvikling er en måde at udvise ‘rettidig omhu’ med sit arbejdsliv. NB: Spørg klubdeltagerne, om de kan se andre fordele end de nævnte bullets.

Kompetenceudvikling – hvorfor giver det mening at forholde sig til det? Som klub Så vi kan … Sikre fortsat udvikling for vores faggruppe Udpege fælles udviklingsbehov på tværs Skabe gennemsigtighed om tildeling af kompetencemidler Udveksle idéer og erfaringer om kompetenceudvikling, der virker! Andet ??? Det er DM’s holdning, at kompetenceudvikling naturligvis ikke er den enkeltes ansvar. Arbejdsgiver har en forpligtelse til at sikre, at medarbejderne til stadighed kan udvikle sig. Kompetenceudvikling vil være en central del af kravene til de kommende overenskomstforhandlinger i 2018. Som klub skal vi bidrage til at sikre gode rammer for kompetenceudvikling, så det bliver mindre tilfældigt. Vi kan påvirke ledelsens tilgang til kompetenceudvikling ved at udpege nogle behov, der går på tværs. Derved kan vi give hele faggruppen et løft. Vi bør insistere på, at der er gennemsigtighed i de kriterier, der anvendes ved tildeling af kompetenceudvikling, så (de ofte begrænsede) midler bruges bedst muligt og fordeles efter principper, der giver alle relevante muligheder. NB: Spørg deltagerne, om de kan se andre fordele end de nævnte bullets.

Hvad kendetegner måden, der arbejdes med kompetenceudvikling hos os? Tilfældigt Systematisk Lukket proces Åben proces Individuelt fokus Organisatorisk fokus 1 10 1 10 NB: Formålet med denne slide er at få klubben til at forholde sig til, hvordan der arbejdes med kompetenceudvikling. Det gør de ved at score fra 1-10 på de tre dimensioner, hvor 1 er ‘dårligst‘ og 10 ‘bedst’. DM er fortaler for, at kompetenceudvikling gennemføres systematisk, åbent og med et fokus, der løfter alle i organisationen frem for tilfældigt udvalgte. SPØRGSMÅL: Hvordan vil I vurdere den måde, vi arbejder med kompetenceudvikling? Lad mig høre jeres vurdering af, hvor vi ligger på de tre linjer. ORDFORKLARING: Tilfældigt: Ad hoc, når der er penge på budgettet, efter tur Systematisk: Fastsatte mål og opfølgning Lukket proces: Ingen kender kriterier for tildeling, heller ikke hvem der får hvad Åben proces: Kravene er kendt, SU bliver orienteret af HR om årets forbrug Individuelt fokus: Personligt fryns, ingen videndeling Organisatorisk fokus: Vi løfter hele organisationen, så vi kan nå vores mål. Høj grad af videndeling, så flere får glæde af ny viden. 1 10

Kompetence – hvad taler vi om? Kompetence = Evnen til at udføre en bestemt handling eller løse en bestemt arbejdsopgave Faglige kompetencer er kundskaber og færdigheder, som man bruger i sit job. Måden man bruger de kvalifikationer, man har fået gennem uddannelse og arbejde. Personlige kompetencer er de egenskaber, som har indflydelse på, hvordan man tackler og udfører sit arbejde. Herunder samarbejds- og kommunikationsevner. Kompetenceudvikling handler i bund og grund om at videreudvikle og tilføje nye styrker. Fagligt og personligt. Det gælder det snævert faglige, som der er brug for i løsningen af vores kerneopgaver. Vi skal være opdateret på selve det faglige INDHOLD, hvis vi skal levere den kvalitet, der efterspørges, og som vi kan være stolte af. Det handler også om, at vi som medarbejderne får mulighed for at styrke vores sidekompetencer. Det er dem der gør, at vi kan sætte vores faglige viden i spil. Altså MÅDEN, vi løser vores opgaver på i samarbejde med andre (fx kommunikation, projektledelse, forhandling osv.). www.kompetenceweb.dk, KL og KTO

Kompetenceudvikling skaber mest værdi, når der er et godt match mellem medarbejderens motivation & ønsker og organisationens behov. Kompetenceudvikling skaber mest værdi, når der er et godt match mellem medarbejderens motivation og ønsker og organisationens behov. De organisationer, der er bedst til kompetenceudvikling, er dem, der: Har en systematisk tilgang, der gentages med jævne mellemrum Beskriver organisatoriske mål og krav til kompetencer Sørger for at der er tid til at gennemføre kompetenceudvikling Anerkender og belønner kompetenceudvikling. Det er ikke alle, der kan det - så vi må hjælpe ledelsen på vej. Det ser vi på, hvordan vi kan gøre i det følgende. Vi starter med organisationens perspektiv. Bagefter ser vi på det fra medarbejdernes perspektiv.

Organisation Hvad skal organisa-tionen udvikle for at nå sine mål? 1. Hvad er strategien og de vigtigste mål? Hvad er de langsigtede mål? 2. Hvilke kerneopgaver og nye udfordringer har vi? Hvad skal vi lykkes med? 3. Hvilke kompetencer kræves? Hvilke faglige og personlige kompetencer skal i spil for at komme i mål? NB: Formålet med denne slide er at give inspiration til et eller flere områder, hvor man opfordrer ledelsen til at satse på kompetenceudvikling. Man kan afdække en organisations behov for at udvikle nye kompetencer ved at lave en analyse af: Hvilke mål skal vi nå? Hvilke opgaver skal vi løse? Hvilke kompetencer kræver det? Hvad skal vi udvikle – hvordan og hvem? Det er en ledelsesopgave. Men det kan være til vores fordel, at vi i fællesskab beskriver det og i fællesskab udpeger nogle områder, hvor vi kan se at det giver mening at satse på kompetenceudvikling. Øvelse (i plenum eller grupper) På hvert niveau udpeges max 3 ting. Skriv på post-its eller pap-kort. Hvis vision, strategi eller mål ikke er kendt, skal deltagerne have mulighed for at orientere sig i relevant materiale Øvelsen afsluttes med, at kort/post-its for udviklingsaktiviteter samles, grupperes og evt. prioriteres. 4. Det skal vi udvikle Fælles kompetencestrategi Individuel handleplan

Medarbejder Det jeg KAN Det jeg VIL Det der er BRUG FOR Hvordan sikrer jeg det gode match mellem min motivation, kompetencer - og organisationens behov? Hvad motiverer mig? Hvordan bruger jeg mig selv bedst? Det jeg KAN Det jeg VIL Mine personlige styrker og faglige kompetencer? Mine udviklings-punkter? Det der er BRUG FOR NB: Formålet med denne slide er at give inspiration til, hvordan den enkelte medarbejder kan udpege de områder, hvor han/hun ønsker at udvikle sig. Modellen tager udgangspunkt i egne styrker og ønsker – og kobler det med den organisatoriske analyse, der blev lavet på forrige slide. Lav øvelsen, hvis der er tid. Ellers kan den være inspiration til at medarbejderne selv kan lave den efterfølgende, når de forbereder sig til MUS. Denne model kan du bruge til at blive mere klar på, hvad du gerne vil udvikle i fremtiden. Pointen er, at man er mest tilpas i sit arbejdsliv, når der er størst mulig overlap mellem de tre cirkler. Altså, når man har et job, hvor man bruger sine styrker, synes det er inspirerende og motiverende. Og bidrager med det, som efterspørges af arbejdsgiveren. Individuel øvelse (15 minutter) Tag et A4 ark. Beskriv dine vigtigste styrker – fagligt og personligt. Beskriv dét, der motiverer dig i dit arbejdsliv. Og brug din viden om, hvad der kræves i dit job/organisationen nu og de næste tre år. Så er du godt forberedt til den næste MUS! Hvad efterspørger organisationen nu og om tre år?

Videre herfra HUSK: Kompetenceudvikling sker ikke kun på kurser. Det kan også være gennem: Ændret jobindhold - projektarbejde, jobbytte, nye opgaver Dele erfaringer og viden med kollegaer, netværk, studiegruppe Sparring og feedback fra coach, mentor, kolleger Andre læringsformer brug evt. online learning, konferencer, selvstudie. TIPS: Aftale om individuel kompetenceudvikling MUS eller ændringer i opgaver/organisation er gode anledninger til at lave aftaler Fokuser på, hvordan du kan bidrage til øget værdiskabelse: økonomi, tid og kvalitet FÆLLES: Klubbens rolle Giv input til kompetencestrategi Insister på gennemsigtighed Opnå øgede karrieremuligheder og anerkendelse/belønning? NOTE: Denne opsummerende slide er ‘animeret’, så hver boks dukker frem ved tryk på skift-tasten. 1. HUSK: Kompetenceudvikling forgår ikke kun på kurser 2: TIPS: Hvornår er der gode anledninger til at lave aftaler? 3: FÆLLES: Klubbens rolle til at sikre udvikling for alle

Dansk Magisterforening - www.dm.dk Få mere information Dansk Magisterforening - www.dm.dk