Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afIngvar Frederiksen Redigeret for ca. et år siden
1
Kerneopgaven i forandring XX arbejdspladse – den xx.xx.201x
2
Dagens program Formiddag Hvad er kerneopgaven for en størrelse? Ledelsen introducerer til dagens ramme og indhold Tanker og refleksioner fx med Anders Seneca og Morten Christensens bog i baghovedet Arbejde med arbejdspladsen fremtidige kerneopgave 12.00 – 12.40 Frokost Eftermiddagen Arbejde med arbejdspladsens fremtidige kerneopgave (fortsat) Den endelig kerneopgave formuleres Walk and talk om kerneopgaven i forandring – husk fornuftigt fodtøj Præsentation og kvalificering af den fælles kerneopgave. Den professionelle medarbejder Hvad vil det sige at være professionel set i lyset af kerneopgaven? Kerneopgaven i forandring Drøftelserne fra walk and talk konkretiseres ift. egne arbejdsområder Vi lægger pauser ind undervejs
3
Tanker og refleksioner fra læsningen af Anders Seneca og Morten Christensens bog ”HVAD SKAL VI LYKKES MED, SAMMEN?” ”VI GØR DET RIGTIGT - MEN GØR VI DET RIGTIGE?” ”HVAD OPLEVER ’DE’, NÅR VI LYKKES?” ”LØSER VI OPGAVER FOR… ELLER MED?”
4
Kriterier for kerneopgaven Én fælles kerneopgave for hele arbejdspladsen
5
Arbejdspladsens fremtidige kerneopgave - gruppeinddeling Gruppe 1: Gruppe 2: Gruppe 3: Gruppe 4: Grupper med 4-5 medarbejdere i hver: Gruppe 5:Gruppe 6:Gruppe 7:Gruppe 8:
6
Processlide Fremtidens kerneopgave på arbejdspladsen
7
1. runde til formulering af arbejdspladsens fremtidige kerneopgave Spørgsmål til inspiration I kan fx som afsæt drøfte: Hvordan har kerneopgaven på arbejdspladsen ændret sig de sidste 5 år - og hvordan vil den forandres de næste 3-5 år? – Hvad er vi sat i verden for? – Hvilken forskel skal vi gøre? – Hvad er forventningerne til os? Formulér med ca. 10-15 ord jeres bud på den fælles kerneopgave på arbejdspladsen (sammenhængende sætning) Tid: 30 min
9
2. runde til formulering af arbejdspladsens fremtidige kerneopgave ”Nyt” fælles bud på kerneopgaven 1.Hvor er ligheder og forskelle i de to bud? 2.Formulér et revideret fælles bud – stadig maks. 10-15 ord og en sammenhængende sætning. Tid: 30 min
11
Arbejdspladsens fremtidige kerneopgave De 4 bud på kerneopgaven skrives sammen Hvor er ligheder og forskelle i de buddene? Formulér et fælles bud – stadig maks. 10-15 ord og en sammenhængende sætning. Tid: 30 min
12
Walk and talk – kerneopgavens forandring Gå sammen 2 og 2 – vælg en kollega, du ikke til daglig har et tæt samarbejde med Hvordan forstyrrer I hinanden, når kerneopgaven forandres? Hvordan ser I og handler på forandringerne? TAG NOTER TIL BRUG SIDST PÅ DAGEN
13
Præsentation af bibliotekets fremtidige kerneopgave DEN ENDELIG FORMULERING SKRIVES IND HER – FIND FIN BAGGRUND Arbejdspladsens fremtidige kerneopgave HER SKRIVES ARBEJDSPLADSENS FORMULERING…
14
Kerneopgave og professionalisme
15
Tværfaglighed..eller Tvær faglighed?
16
PROFESSIONALISME Hvad er professionalisme, dvs. hvad skal vi forvente af hinanden …når vi vil skabe en forskel for vores borgere/brugere? …når vi vil have høj faglighed i hverdagen? …når vi vil gøre hinanden gode? …når vi vil have høj motivation? Skaber vi synergi via den måde vi samarbejder på?
17
Professionalisme fordi: faglighed er knyttet op på arbejdsopgaver … det handler om både kerneopgave og arbejdsopgave professionalisme er derfor ligesom kerneopgaven en fælles platform det er så at sige en forudsætning for at lykkes med kerneopgaven, sammen
18
Gruppe 1: Gruppe 2: Gruppe 3: Gruppe 4: Gruppeinddeling til drøftelse af professionalisme: Gruppe 5:Gruppe 6:Gruppe 7:Gruppe 8:
19
Den professionelle medarbejder Hvad vil det sige at være professionel medarbejder på arbejdspladsen i lyset af jeres kerneopgave – hvad skal man kunne, være, gøre mm? Individuelt (3 min.) Grupper – max. 3 bud (20 min.) Et bud pr. post-it – formulér det i nutid og fremadrettet
20
Den professionelle medarbejder på arbejdspladsen
22
Kerneopgave i forandring Hvem skaber det værdi for – hvorfor? Vi gør det rigtigt og godt men gør vi det rigtige? Hvad skal vi have mere og mindre af med afsæt i kerneopgaven?
23
Kerneopgaven i forandring Bevæg dig rundt til de 4 plader og skriv dine bud på, hvad jeres grupper (på arbejdspladsen) skal blive ved med begynde med holde op med Du skal skrive dine ideer med at skrive VED AT… Evt. ideko?
24
24 Copyright © 2006 Finn Kollerup Hvordan gør stue rød det rigtige?
25
25 Ved at … Ved at ….. Ved at… Ved at…. Ved at …… Ved at …. Hvordan gør stue røddriftshold børn det rigtige?
26
26 Ved at … Ved at…. Ved at … Ved at …. Hvordan gør stue rød det rigtige?
27
.. og så til den daglige opgaveløsning
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.