Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

3-timersmødet 2017.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "3-timersmødet 2017."— Præsentationens transcript:

1 3-timersmødet 2017

2 3-timersmøderne 2017 * 3-timersmødet Initiativ
Konkrete uddannelsesinitiativer + dialog * Konkrete uddannelsesinitiativer + dialog Årlig rapport * 3-timersmødet Facilitering Vision

3 Program for 3-timersmøde
Velkomst v/mødeleder Præsentation af formål og forløb samt valg af referent Status siden sidste 3-timersmøde drøftes Introduktion til tema: Det gode lægearbejdsliv og det kvalificerende fællesskab Skema ”Status siden sidst” udfyldes i fællesskab Instruktion 1 og Individuelt arbejdsark udleveres 2-mandsgrupperne arbejder Pause Instruktion 2 og Gruppeark udleveres 4 - 8 mandsgrupper arbejder. Gruppeark udfyldes og indsamles af mødeleder Plenum, hvor Yngre lægers handlingsplan udfærdiges i fællesskab Efterfølgende sørger mødeleder for indberetning via online skemaer Version 27--september-2017

4 Status siden sidst Status siden sidst Tag udgangspunkt i initiativerne fra Yngre Lægers handlingsplan året før (2016) Kig på hvert initiativ og tage stilling: Havde initiativet den ønskede effekt? Er det endnu ikke er iværksat? Er det stadig relevant? Vær omhyggelig med at notere, så der bliver en sammenhæng til året før

5 Tema for 3-timersmøderne 2017
Det gode lægearbejdsliv og det kvalificerende fællesskab Årets 3-timersmøde har fokus på, hvordan vi kollektivt hjælper hinanden til et godt arbejdsliv. Perspektivet retter sig mod både sociale og uddannelsesmæssige indsatser, der kommer flere til gode. Hvordan kan vi være med til at kvalificere hinanden i det daglige arbejde i afdelingen og på tværs af afdelinger/sektorer. Uddybning Temaet er kommet op på tidligere 3-timersmøder , og da vi ved, at et godt arbejdsmiljø har stor betydning for uddannelsesmiljøet, har vi valgt, at det er temaet i år. Ift. det kvalificerende fællesskab er det tanken, at et godt og tillidsfuldt samarbejde, både i og på tværs af afdelingerne, er nøglen til en sikker og udviklende arbejdsplads med glade medarbejdere og tilfredse patienter. Her er det vigtigt, at I har en dialog om, hvilke kollektive initiativer rettet mod uddannelses- og arbejdsmiljøet, der kan bidrage til samarbejdet, og derved komme flere til gode.

6 Instruktion 1 OBS. positiv tilgang!
Gå sammen to og to. Først bruger I 5 min. hver for sig til at reflektere over nedenstående spørgsmål (nedskriv små sætninger, der kan illustrere dine svar på det individuelle arbejdsark). Herefter interviewer I hinanden i 2 x 10 min: Når du tænker tilbage på din tid i den afdeling, du er i nu, hvilke 2-3 gode oplevelser vil du så fremhæve ift. det gode lægearbejdsliv og det kvalificerende fællesskab? Hvad gjorde du og hvad gjorde andre (ledelsen, den uddannelsesansvarlige overlæge, din vejleder, den uddannelseskoordinerende yngre læge, andre kolleger og samarbejdspartnere), der bidrog til, at det blev til gode oplevelser? Er der nogen af de erfaringer, du har gjort dig, som du kan bruge fremadrettet til at komme med ændringer, som kan medvirke til at styrke uddannelsen af den enkelte yngre læge - og arbejdsfællesskabet? Hvilken effekt vil ændringerne få? Version 27-september-2017

7 Instruktion 2 Gå sammen med 2 - 4 andre par:
(såfremt I kun er få læger i afdelingen, kan dette foregå i plenum, men det er vigtigt, at gruppearket udfyldes) Fortæl om din makkers gode og mindre gode oplevelser, om forslag til ændringer, der vil gøre en forskel, samt mulige effekt, hvis ændringer gennemføres. Husk fokus på tema: Det gode lægearbejdsliv og det kvalificerende fællesskab Formuler i gruppen jeres fælles oplevelser (gode og mindre gode) omkring uddannelsen. Nedskriv på vedlagte Gruppeark. Formuler gruppens forslag til ændringer, der vil gøre en forskel, eller som I formoder vil gøre det. Hvilke mulige effekter forventer I? Nedskriv på vedlagte Gruppeark. Forbered jeres fremlæggelse i Plenum, hvor handlingsplanen laves. Version 27-september-2017

8 Instruktion 3 Når yngre lægers handlingsplan skal udfyldes, er det vigtigt, at I er opmærksomme på de forskellige niveauer: Hvad kan I selv gøre? (alt, hvad der kan gøres i egne rækker, er vigtigt at få med) Hvad håber vi, at andre (lægekollegaer, specialeledelsen, klinik-/hospitalsledelsen) tager fat på/hjælper med? Version 27-september-2017


Download ppt "3-timersmødet 2017."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google