Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Innovation.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Innovation."— Præsentationens transcript:

1 Innovation

2 Definition innovation
nytænkende en forbedring relevant Ført ud i livet (ikke blot ideen alene)

3 Graden af innovation Inkrementel: en mindre grad af innovation.
Radikal: en markant innovation, som kan forandre brancher (disruption) Inkrementel Radikal

4 4p-modellen Innovation kan være innovation i forhold til de 4 begreber (innovationstype) Radikal Inkrementel Produkt Position Proces Paradigme Produktinnovation er den type innovation, vi oftes ser. Nye produkter, vi kan købe som forbruger. Procesinnovation er den type innovation, der forandre en proces – f.eks. I produktionsvirksomheder, men det kan også være processer hos slutbrugerne, som processen at læse en bog på f.eks. en Amazon Kindle. Positioninnovation er den type innovation, hvor et produkt bliver sat i scene på en helt anderledes måde end tidligere, f.eks. Var cowboybukser arbejdstøj for cowboys – men i dag er det modetøj. Paradigmeinnovation er den type innovation, som kan give et paradigmeskifte. Steve Jobs Iphone 3 fra 2007 ændrede hvordan vi omgår teknologi og hvordan vi er online og hvordan vi er sociale osv osv.

5 Idégenerering Alle er kreative, selv dem der ikke tror, de er.
Den kreative proces kan hjælpes i gang med en række ideudviklingsteknikker. Vigtig for teknikkerne er at kritik, vurdering og frasortering ikke må ske (før man har fundet en masse sjove/skøre/spændende ideer).

6 Associationsmetoden Associationer giver tanker en ny, ukendt retning baner vejen for kreativitet, her er 3 måder: Fri association: deltagerne får associationer fra deres egen hverdag eller fra andre deltagere. Styret fri association: Deltagerne præsenteres for tilfældige stimuli i form af ord, billeder eller lignende. Tvungen association m/roller: Deltagerne spørger sig selv, hvordan en bestemt person/rolle ville løse opgaven.

7 Brainstorming Alm. Brainstorming: Reglerne er: ingen holder sig tilbage (spontanitet), lav flest mulige forslag, alle ideer skrives ned, alle deltager – gerne efter tur. Negativ brainstorming: Tænk omvendt. Hvad skal løsningen i hvert fald ikke være. Reglerne er de samme som ved alm. Brainstorming. Se alle ideer igennem bagefter og se, om det inspirer til en løsning af problemet.

8 Opsummering Innovation Ide-generering
Er nytænkning, en forbedring, relevant og udført. Graden af innovation går fra inkrementel op til radikal Innovation kan defineres inden for produkt, proces, position eller paradigme (en eller flere). Ide-generering Associationsmetode (fri, styret fri og tvungen m/roller) Brainstorming (almindelig eller negativ)

9 Styret kreativ proces Øvelse 1-4 kan vælges, afh. af tid tilgængelig.
Eleverne arbejder i grupper, 2 til 4 personer Post-its udleveres til at skrive idéer på. Tidtagning essentielt. Individuelle idéer udvælges og udvides med cirkelskrivning.

10 Øvelse 1 Fri association:
Få 5 minutter i grupper til at få idéer ud og få associationer fra jeres egen hverdag eller fra andre deltagere. Notér en idé pr. post-it.

11 Øvelser 2 Associationsmetode: Styret fri association:
5 minutter til at finde på skøre idéer. Notér idéer på post-it Der kan afspilles forskellige stykker musik i de 10 minutter.

12 Øvelser 2 (fortsat)

13 Øvelse 2 (fortsat)

14 Øvelse 3 Tvungen association m/roller: 5 minutter til at finde på idéer, ud fra, hvordan en bestemt person/rolle ville løse opgaven. Skriv evt. flere roller på tavlen ved siden af, som f.eks.: lærer, teenager, Over 60 år, Sofa-elsker, sundhedsfreak, festabe osv osv.

15 Øvelse 4 Negativ brainstorming: Tænk omvendt. 5 minutter: Hvad skal løsningen ikke være. Notér hver idé pr. post-it.

16 Udvælg idé Hver elev skal nu udvælge sig en idé, bland alle gruppens post-its, som eleven ønsker at arbejde videre med. Cirkelskrivning: Alle elever skriver sin idé øverst på et A4-ark. Idéen sendes rundt i cirkel, 1 min. pr. idé, hvor elever tilføjer ”MAN KUNNE OGSÅ…” til idéen.


Download ppt "Innovation."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google