OPLÆG TIL PRAKTIKVEJLEDERTRÆF SOSU NORD, EFTERÅR 2016.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Advertisements

Lidt om vejleder rollen
Lablæring Uddannelsesforum 2011 Projekt i Sosuuddannelsen
Præsentation Pædagogisk konsulent Erik Hønge Uddannet fritidspædagog Leder af en børnehave Leder af et fritidshjem SFO-konsulent Freelancekonsulent bl.a.
Kommunikation på CFU Molskroen December Hvad styrer kommunikation/information: •Nødvendighed •Krav / forventninger •Lyst / ulyst •Ambitioner / idealer.
Skolebiblioteket indgår som en central del af skolens læringsmiljø og fungerer som skolens innovative, formidlende og pædagogiske læringscenter. Skolebiblioteket.
Overgangsordninger Praktik- og uddannelsesrådgivningen januar 2013
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
TEMA Undervisningspraksis med og i digitale medier
Ungdomsskole – mellem reform af folkeskolen, erhvervsuddannelserne og vejledningsindsatsen Storbynetværk den 12. september 2013 Direktør Per B. Christensen,
Revideret UDDANNELSE 1. JAN 2013
Begrundelse for ændringer i uddannelsen
Job & Uddannelse i Øresundsregionen
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Kollegavejledning Læringscentrene Roskilde. Program • Velkommen igen! Vejledningsværktøjer i teori og praksis – kort oplæg Praksisrefleksioner fra igangværende.
For vejledere i opgaver og projekter i 2g og 2hf Dynamokursus d
Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus
LUP. Social og sundhedsassistent uddannelsen
Vejledningsforløb med læringskontrakt
At udforske sin egen praksis
18. April 2012 Fællesskaber for Alle - Dagtilbuddets Fællesskaber Velkommen.
Ekspert i Undervisning 1. delrapport Projektgruppemøde 6. august 2009 Læreruddannelsen i Silkeborg Projektgruppemøde 6. august 2009 Læreruddannelsen i.
Inspiration til reformarbejdet
MÅL OG METODER I MEDIEPÆDAGOGISK ARBEJDE Kultur og mediekultur Medialisering: mediepædagogik og didaktik Receptionsteori: tekst og kontekst Æstetik og.
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Hvilke lærere vil jeg have på mit lærerværelse i morgen ?
Hvad er det gode skolelederliv? - Et selvevalueringsforløb.
Ældre- og Handicapforvaltningen PRAKTIKVEJLEDERTRÆF Roller og ansvar 28/
Forudsætninger for en god samtale
Uddannelsespolitik set i et kommunalt perspektiv
Efteruddannelse og kompetenceudvikling. Efteruddannelse før reformen Eksterne faglige kurser Kurser for hele faggrupper Skolebaserede kurser Pædagogiske.
Reform til Kærbyskolen Overordnede mål - Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige de kan. -Folkeskolen skal mindske betydningen af.
MODUL 3B KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Tværfagligt samarbejde.
- en del af fremtidens skole Skoler fra Århusområdet og Fyn deltager i et forskningsprojekt Kreativ tænkning.
Fælles fagligt fundament ”nye briller i det pædagogiske arbejde
Tjørnegårdskolen og VUC Roskilde – Fællesskaber - ensomhed: Hvornår er man med i et fællesskab, og hvordan ser man, at nogen er ensom? – Fokus på fællesskab.
Alt er på hjemmesiden nyfolkeskole.wordpress.com.
LÆRING, DER SES!.
Vejlederportfolio – en arbejdsform til udvikling af vejlederpraksis. Nu med praksiseksempler Efterskolernes vejledertræf 2011 Olav Nielsen, Margrethe Brunsbjerg,
”Supervision og feedback” Skoletjenesten Den 10. september 2015.
Talentspotning og talentudvikling på grundforløbet Workshop Den 23. maj og den 25. maj 2016.
Den professionelle praktikvejleder Gry Søegaard Uddannelseskonsulent, SEVU.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
SSP SAMARBEJDE EFTER FOLKESKOLEREFORMEN SSP samarbejde efter folkeskolereformen1.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Introduktionsperioden 1.
Model for læsevejledning baseret på aktionslæring Formål med modellen:
Skole- og praktiksamarbejdets betydning for elevens læring - i skolen og i praktikken SUSANNE KAJBERG – TEAMLEDER SOSU FYN REILA FROST – UDDANNELSESKOORDINATOR.
Styrk fagligheden som professionel praktikvejleder FOA inviterer til konference for praktikvejledere på den pædagogiske assistentuddannelse og social-
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
Praktikvejlederuddannelsen Fjernundervisning. Hvad er fjernundervisning? ”Fjernundervisning betegnes som undervisning, der ikke som udgangspunkt forudsætter,
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling.
Work-shop 3 Hvordan sikrer vi lærernes kompetenceudvikling i korte forløb i virksomheder? SIP kursus Aalborg
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
Præsentation af Praktikvejlederuddannelsen. Praktikvejlederuddannelsen En basisuddannelse med muligheder!
Nye veje i uddannelses- og beskæftigelsessituationen i Østdanmark Temamøde 9. december 2011 Nye veje i uddannelses- og beskæftigelsessituationen i Østdanmark.
Didaktisk kompetence Temadag 23. november 2016.
Stærkere kobling mellem skole og praktikvirksomhed
Evaluering af projektet ”Transfer i AMU”
Kurset i fase 1 er 2-delt:  I første del og som introduktion præsenteres du for definitionen af Flipped Learning. Og du præsenteres for en didaktisk skitse.
Besøg i praksis Efterår 17.
Kompetenceudvikling af pædagoger i skolen
AP-Møller projekt: Øget læring og inklusion gennem synlige mål og kvalificering af praksis i skolen – Læring, der ses Pia Gelardi og Julie Aarø-Hansen.
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
SOSU NORD, praktikken og elevplan
SOSU NORD, praktikken og elevplan
Praktikvejleder, PAU- og SOSU-elever – ajourføring
Tværgående vejledermøder Juni 2019
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

OPLÆG TIL PRAKTIKVEJLEDERTRÆF SOSU NORD, EFTERÅR 2016

PRAKTIKVEJLEDERUDDANNELSER NYE VEJE, MED FORSKELLIGE SPOR

PRAKTIKVEJLEDERUDDANNELSEN EN BASISUDDANNELSE MED MULIGHEDER!

VARIGHED: 11 DAGE 3 SPLITFORLØB – Á 4 DAGE, 4 DAGE OG 3 DAGE 'GRUNDUDDANNELSEN' SOM PRAKTIKVEJLEDER – ”UDKOMMET” DECEMBER 2015 BLEVET TIL PÅ BAGGRUND AF EN RÆKKE TEMADAGE HVOR REPRÆSENTANTER FRA PRAKTIKKEN OG SKOLERNE HAR BIDRAGET MED GODE IDEER OG INPUT, DER HAR KVALIFICERET UDDANNELSENS MÅL OG INSPIRATIONSMATERIALE EN STYRKET UDDANNELSE MED EN DEL ÆNDRINGER OG TONINGER, DER AFSPEJLES I NYE JOBKRAV OG KOMPETENCEBEHOV PÅ ARBEJDSMARKEDET. FORMÅLET ER: UNDERSTØTTE PRAKTIKVEJLEDEREN I EN KVALIFICERET VEJLEDNING I FORHOLD TIL OVENSTÅENDE IMØDEGÅ DE ÆNDRINGER, DER ER SKET I GRUNDUDDANNELSERNE EFTER REFORMEN.

BASISUDDANNELSENS OPBYGNING

6 Transfer – skabe sammenhæng, mening og overførbarhed for eleven Mange samarbejdspartnere om elevens forløb Den overordnet uddannelsestænkning EN EUD uddannelse Det særlige!!! Mål 1

7 Politikker Organisations- og sektorkendskab Velfærdsopgave System og sektorforståelse Kerneopgaven Borgersamarbejde Tværfagligt/tværsektorielt samarbejde Mål 2 og 3

PRAKTIKVEJLEDERENS PROFESSIONELLE ROLLE 8 Hold- ninger Viden Handlinger Mål 5 er det faglige styrke som man har – og som kvalificerer det faglige indhold i vejledningen Mål 4 er ‘tilgangen’ til eleven/ måden man forholder sig på - at være den der hjælper andre til læring (skaber grundlaget). Fagprofessionel Mål 4, 5 og 6

PRAKTIKVEJLEDERENS PROFESSIONELLE ROLLE FOKUS ER ALLE DE LÆRINGSMULIGHEDER, DER ‘LIGGER LIGE FOR’ I DEN HELT KONKRETE SITUATION – AT GØRE DEM BEVIDSTE OG MÅLRETTEDE I FORHOLD TIL PRAKTIKMÅLENE - I SAMSPIL MED ELEVEN. SIKRE ELEVENS PROGRESSION – IFT. ERHVERVSFAGLIG KOMPETENCE Mål 4, 5 og 6

LÆRINGSMILJØ, PRAKSISFÆLLESKABER, LÆRINGSRUM BEGGE MÅL HAR FOKUS PÅ RAMMEN FOR LÆRING – OG HER DEN SÆRLIGE, UNIKKE LÆRING, DER UDSPILLER SIG I PRAKSIS! DE SÆRLIGE LÆRINGSRESSOURCER (KULTUREN, STRUKTUREN, RELATIONERNE) OG DEN SOCIALE LÆRING. Mål 7 og 8

DIDAKTISKE OVERVEJELSER OG FACILITERE LÆRING 11 Planlægge og strukturere lærings-forløb Formelle samtaler vejledning, evaluering Lærings-metoder og redskaber Hvilke? Hvornår? Hvordan? Mål 9,10,11

EVALUERING FRA HOLD 1 (FORÅR 2016) CITATER FRA EVALUERINGERNE: ”RIGTIG GODT FAGLIGT TILRETTELAGT KURSUS INDHOLD, MED GOD VARIATION I UNDERVISNING FRA LÆRENS SIDE, OG GRUPPE ARBEJDE ELLER WALK & TALK, SAMT ANDRE VARIATIONER. INDHOLDET ER BRUGBART, OG GIVER MENING I MIT ARBEJDE MED ELEVERNE, SELV OM JEG ER ERFAREN VEJLEDER.” ”RIGTIG GODT KURSUSFORLØB! BRUGBART I FORHOLD TIL DET JEG I PRAKSIS STÅR I, EN FORNEMMELSE AF AT MATERIALET ER GÅET OP I EN HØJERE ENHED! POSITIVE OG ENGAGEREDE UNDERVISERE! TAK FOR EN RIGTIG GOD OPLEVELSE OG FORNYET ENERGI OG LYST TIL AT GÅ TIL OPGAVERNE!” ”I STARTEN AT AF KURSET FØLTE JEG IKKE, AT DER VAR TAGET HØJDE FOR AT DER VAR NOGLE KURSISTER DER IKKE HAR VÆRET VEJLEDERE FØR, OG AT UNDERVISNINGEN IKKE VAR RETTET TIL NYE VEJLEDERE.”

OVERBYGNING : VARIGHED 12 DAGE FOR SÆRLIGE VEJLEDERE MED YDERLIGERE ANSVARSOMRÅDER FOR AT KVALITETSSIKRE UDDANNELSESOPGAVEN DE FIRE TEMAOMRÅDER FRA BASISUDDANNELSEN ER VIDEREFØRT OG UDBYGGET I UDDANNELSEN SOM EN FORTSAT VIGTIG DEL AF PRAKTIKVEJLEDERENS PROFIL. UDDANNELSEN BESKREVET TIL KOMPETENCENIVEAU 5, MED FORVENTNING OM AT DELTAGERNE EFTERFØLGENDE VIL KUNNE VARIERE OG KVALIFICERE EGEN PRAKTIKVEJLEDERPRAKSIS UD FRA ET STØRRE KENDSKAB TIL PÆDAGOGISK TEORI OG METODER. 3 SPLITFORLØB A´ 4 DAGE MEDTÆNKT MULIGHEDER FOR AT HJÆLPE PRAKTIKVEJLEDEREN TIL EFTERFØLGENDE YDERLIGERE EFTER/VIDEREUDDANNELSE, HVORFOR DER ER LAGT VÆGT PÅ AT UNDERSTØTTE UDVIKLING AF ANALYTISKE KOMPETENCER GENNEM ET SKRIFTLIGT PROJEKT, MED AFSÆT I EGEN VEJLEDERPRAKSIS.

REFLEKSIONER I GRUPPER HVORDAN MATCHER DEN NYE OPBYGNING AF PRAKTIKVEJLEDERUDDANNELSERNE JERES BEHOV? HVORDAN SER I, AT DEN NYE OPBYGNING AF PRAKTIKVEJLEDERUDDANNELSERNE KAN VÆRE MED TIL AT FORBEDRE JERES VEJLEDERPRAKSIS? HVILKE FORSLAG HAR I TIL, HVAD DER KAN INDGÅ I ET SPECIALMODUL?

BESVARELSER BESVARELSERNE INDTASTES I PADLET – SE QR-KODEN ”PRAKTIKEJLEDERUDDANNELSERNE” I HAR 30 MIN TIL REFLEKSION I GRUPPER

LINK TIL PADLET AALBORG M_MEDIUM= &UTM_TERM=BUTTON&UTM_CONTENT=VIEW_PADLET&UTM_CAMPAIGN=S TARTED_A_PADLET M_MEDIUM= &UTM_TERM=BUTTON&UTM_CONTENT=VIEW_PADLET&UTM_CAMPAIGN=S TARTED_A_PADLET HJØRRING M_MEDIUM= &UTM_TERM=BUTTON&UTM_CONTENT=VIEW_PADLET&UTM_CAMPAIGN=S TARTED_A_PADLET M_MEDIUM= &UTM_TERM=BUTTON&UTM_CONTENT=VIEW_PADLET&UTM_CAMPAIGN=S TARTED_A_PADLET