Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Tjørnegårdskolen og VUC Roskilde – Fællesskaber - ensomhed: Hvornår er man med i et fællesskab, og hvordan ser man, at nogen er ensom? – Fokus på fællesskab.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Tjørnegårdskolen og VUC Roskilde – Fællesskaber - ensomhed: Hvornår er man med i et fællesskab, og hvordan ser man, at nogen er ensom? – Fokus på fællesskab."— Præsentationens transcript:

1 Tjørnegårdskolen og VUC Roskilde – Fællesskaber - ensomhed: Hvornår er man med i et fællesskab, og hvordan ser man, at nogen er ensom? – Fokus på fællesskab i en klasse

2 Om fællesskaber siger drengene, at – det følger med, når man er sammen om en fælles interesse eller aktivitet – det udvikles gennem en struktur, især i forbindelse med undervisningen – det udvikles gennem aktiviteter som ‘teambuilding’

3 Om ensomhed siger drengene, at – ”Det er en hjælp at kunne ‘small-talke’ – gå hen til en gruppe og sidde ved siden af og bare engang imellem komme med en kommentar.” – ”Han trækker sig – han skal da også selv komme over til os.” – ”Alle har en dag, hvor de gerne vil være alene, men det bliver man ikke ensom af.”

4 Om fællesskab siger kursisterne på VUC – De samme 3 overordnede kategorier (resultat af fælles interesse, struktur i arbejdet, teambuilding) – Mere vægt på struktur i arbejdet: ”Faste pladser i klassen medfører faste samarbejdspartnere” ”Fællesarrangementer på tværs af klasser giver flere muligheder for at møde andre.”

5 Om ensomhed siger kursisterne på VUC, at ”Det kan være svært at se, fordi nogen skjuler det godt, mens andre ses det tydeligt på.”

6 Fokus på fællesskaber – 2 sider af sagen:

7 Tjørnegårdskolen – Samtale med lærerteam – Udarbejdelse af LP for klassen – Elevinterview – Fællesskab og identitet – Konference med lærerteam

8

9 Lærerne Evne til at se og støtte fællesskab som en del af læringsmiljøet Eleverne Evne til at indgå, se og støtte andres position i fællesskab

10 Lærerne Bevidst organisering af undervisningen Relationer Tydelige mål og evaluering for det sociale fællesskab i klassen Eleverne Bevidsthed om egen rolle Bevidsthed om fællesskab Egne mål – både fagligt og socialt

11 Konklusion på Tjørnegårdskolen – Læreren skal have fokus på de faglige fællesskaber og på det gode læringsmiljø for klassen – Stor opgave at udvikle evnen til at indgå i fællesskaber, hvis det ikke er til stede hos en elev – Det er nødvendigt med ekstra øjne og tid for at kunne se og støtte den sociale udvikling i klassen og hos enkelte elever

12 Konklusion på DUR – Samarbejde på tværs af institutioner – Udviklende projektgruppemøder – Personligt udbytte


Download ppt "Tjørnegårdskolen og VUC Roskilde – Fællesskaber - ensomhed: Hvornår er man med i et fællesskab, og hvordan ser man, at nogen er ensom? – Fokus på fællesskab."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google