Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afSara Nøhr Redigeret for ca. et år siden
1
Tjørnegårdskolen og VUC Roskilde – Fællesskaber - ensomhed: Hvornår er man med i et fællesskab, og hvordan ser man, at nogen er ensom? – Fokus på fællesskab i en klasse
2
Om fællesskaber siger drengene, at – det følger med, når man er sammen om en fælles interesse eller aktivitet – det udvikles gennem en struktur, især i forbindelse med undervisningen – det udvikles gennem aktiviteter som ‘teambuilding’
3
Om ensomhed siger drengene, at – ”Det er en hjælp at kunne ‘small-talke’ – gå hen til en gruppe og sidde ved siden af og bare engang imellem komme med en kommentar.” – ”Han trækker sig – han skal da også selv komme over til os.” – ”Alle har en dag, hvor de gerne vil være alene, men det bliver man ikke ensom af.”
4
Om fællesskab siger kursisterne på VUC – De samme 3 overordnede kategorier (resultat af fælles interesse, struktur i arbejdet, teambuilding) – Mere vægt på struktur i arbejdet: ”Faste pladser i klassen medfører faste samarbejdspartnere” ”Fællesarrangementer på tværs af klasser giver flere muligheder for at møde andre.”
5
Om ensomhed siger kursisterne på VUC, at ”Det kan være svært at se, fordi nogen skjuler det godt, mens andre ses det tydeligt på.”
6
Fokus på fællesskaber – 2 sider af sagen:
7
Tjørnegårdskolen – Samtale med lærerteam – Udarbejdelse af LP for klassen – Elevinterview – Fællesskab og identitet – Konference med lærerteam
9
Lærerne Evne til at se og støtte fællesskab som en del af læringsmiljøet Eleverne Evne til at indgå, se og støtte andres position i fællesskab
10
Lærerne Bevidst organisering af undervisningen Relationer Tydelige mål og evaluering for det sociale fællesskab i klassen Eleverne Bevidsthed om egen rolle Bevidsthed om fællesskab Egne mål – både fagligt og socialt
11
Konklusion på Tjørnegårdskolen – Læreren skal have fokus på de faglige fællesskaber og på det gode læringsmiljø for klassen – Stor opgave at udvikle evnen til at indgå i fællesskaber, hvis det ikke er til stede hos en elev – Det er nødvendigt med ekstra øjne og tid for at kunne se og støtte den sociale udvikling i klassen og hos enkelte elever
12
Konklusion på DUR – Samarbejde på tværs af institutioner – Udviklende projektgruppemøder – Personligt udbytte
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.