Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Tværgående vejledermøder Juni 2019

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Tværgående vejledermøder Juni 2019"— Præsentationens transcript:

1 Tværgående vejledermøder Juni 2019
DU-IT Kick off Tværgående vejledermøder Juni 2019

2 Program 12.30 Velkomst og ramme for arbejdet i DU-IT. Personfølsomme data Brug af DU-IT i praktik 3a v. uddannelsesansvarlig Inger Skov Halgaard, AUH Digital vejledning til social- og sundhedsassistentelever i praktik v. uddannelsesansvarlig Pia Holm og klinisk vejleder Marie Lange, AUH Kaffepause Grupper: Hvad er du blevet inspireret af i forhold til din egen praksis og anvendelsen af DU-IT? Grupper: Skemaerne Din Uddannelse og SPOT-SLUT – hvad har vi brug for at overlevere til hinanden? Opsamlinger på gruppernes arbejde Afrunding DU-IT

3 DU-IT – en læringsplatform gennem elevens uddannelsesforløb
Består af 2 rum: LÆRINGSRUM og SPOT Læringsrum er et arbejdsrum for hver uddannelsesperiode. Eleven arbejder med Bearbejdning af observationer, oplevelser, indtryk i uddannelsesforløbet Refleksioner Arbejder problemløsende Forbereder sig til samtaler Laver referater Osv. SPOT er den røde tråd i elevens uddannelsesforløb Eleven uploader det væsentlige fra hver uddannelsesperiode, eksempelvis Referat af samtalen ud fra DIN UDDANNELSE Vigtig læring, erkendelse, refleksion fra uddannelsesperioden Evt. referat af midtvejsevaluering Aftaleskema ved slutningen af perioden. DU-IT

4 SAMMENHÆNG – PROGRESSION – OVERBLIK - TRANSFER
Læringsrum og SPOT LÆRINGSRUM SKOLE 4 LÆRINGSRUM PRAKTIK 3 LÆRINGSRUM SKOLE 3 LÆRINGSRUM PRAKTIK 2 LÆRINGSRUM SKOLE 2 LÆRINGSRUM PRAKTIK 1 LÆRINGSRUM SKOLE 1 SPOT SAMMENHÆNG – PROGRESSION – OVERBLIK - TRANSFER GF2 DU-IT

5 SKAL-opgaver – mindste niveau
DIN UDDANNELSE anvendes i forbindelse med opstart i en praktikperiode / skoleperiode Efter dialog mellem elev og vejleder / kontaktlærer uploader eleven DIN UDDANNELSE til SPOT I løbet af praktikken anvendes DU-IT kreativt som en didaktisk metode til at understøtte elevens læring Ved afslutningen af en skoleperiode / praktikperiode har elev og vejleder / kontaktlærer en dialog ud fra AFTALESKEMAET om, hvad eleven har lært, elevens styrker, og hvad eleven skal arbejde videre med. AFTALESKEMAET uploades af eleven til SPOT DU-IT

6 Læringsrum og SPOT – delt praktik / combiflex
SKOLE 4 LÆRINGSRUM PRAKTIK 3 LÆRINGSRUM SKOLE 3 LÆRINGSRUM PRAKTIK 2 LÆRINGSRUM SKOLE 2 LÆRINGSRUM PRAKTIK 2 LÆRINGSRUM SKOLE 1 SPOT SAMMENHÆNG – PROGRESSION – OVERBLIK - TRANSFER GF2 Delt praktik - combiflex DU-IT

7 Delt praktik praktik 1a og 1b praktik 2 – combiflex – delt praktik praktik 3a (hospital) og 3b (kommunal) Skoleperiode Praktikperiode Læringsrum a Læringsrum b Skoleperiode SPOT DU-IT

8 Hvad må man skrive i DU-IT?
Der må ikke være personhenførbare oplysninger Anvend et uddannelsessprog Ikke er noget nyt i, at man skal være opmærksom på hvilke personoplysninger, man skriver DU-IT

9 Digital vejledning af assistentelever
DU-IT

10 Program Baggrund Opgaver i praktikken Vejleder kompetencer
Elevernes læringsudbytte Fordele og ulemper ved digital vejledning Digital vejledning og DU-IT Spørgsmål DU-IT

11 Baggrund Jeppe Vetterli leder af It og Medier fra Sosu Østjylland i praktik på Lever-, Mave- og Tarmsygdomme i efteråret 2016 Fulgte klinisk vejleder og social- og sundheds assistentelever i praktikken Deltog i ugesamtaler Deltog i fremlæggelse og opgaver DU-IT

12 Baggrund Elevernes skriftlighed i praktikken
Elevernes aktivitet og deltagelse i faglige diskussioner Indhold af ugesamtaler Elevernes faglige argumentation Elevernes tilgang til at arbejde problemløsende DU-IT

13 Baggrund Hvad kan gøres anderledes?
Hvordan kan digitale hjælpemidler anvendes? DU-IT

14 Baggrund Eleverne modtager en iPad ved uddannelsesstart
Udvælge relevante apps Udgangspunkt i elevernes fokusområder i praktikken (cirkulation, ernæring, udskillelse etc.) Anvende allerede planlagte ”studieaktiviteter” Konvertere aktiviteterne til ”digitale opgaver” DU-IT

15 Opgaver i praktikken DU-IT

16 Opgaver i praktikken DU-IT

17 Opgaver i praktikken DU-IT

18 Opgaver i praktikken DU-IT

19 Opgaver i praktikken DU-IT

20 Vejlederkompetencer Rammesætning
Håndtere elevernes modstand mod digital vejledning Fokus på læringsudbyttet ved digital vejledning Sikre at elever overholder korrekt håndtering af billedmateriale It kundskaber DU-IT

21 Elevernes læringsudbytte
”..Det (optagelser) vi egentlig laver, er jo egentlig noget, som vi har brugt, så det er jo egentlig på en måde at få sat ord på, hvad det er vi går og laver, egentligt at få koblet praksis og teori sammen..” DU-IT

22 Elevernes læringsudbytte
”Jeg synes, at den (iPad) er rigtig god for eksempel, når man skal lave opgave. Man kan få nogle opgaver fra sin vejleder, hvor man skal ind og for eksempel forklare noget om, hvordan det store og lille kredsløb fungerer. Der fungerer Explain Everything rigtig godt, fordi man kan tage et billede af det og styre rundt og forklare, samtidig tager det også lidt af presset for en, fordi så skal man ikke sidde overfor vejlederen og være helt vildt nervøs. Det tager også lidt af presset af, synes jeg, hvis man er genert og har lidt præstationsangst” DU-IT

23 Elevernes læringsudbytte
”... men det der er godt ved iPad-en, det er, at at…vi skal filme det og og… så høre os selv bagefter forklare det, hvad det er, også kan man altid gå tilbage igen. Hvad var det nu…” ”Jeg tænker for eksempel, hvis man også skulle forklare andre det, hvad var det lige, at jeg sagde den gang. Så kan man finde det (optagelsen) frem igen, også få en god forklaring på det også vise det. Andre kan få noget ud af det, og jeg kan selv blive bedre” ”Ja det er helt klart, fordi det (optagelsen) kan man gå tilbage til, og man kan også gå tilbage til et oplæg på skrift, men det er noget helt andet, når der er et billede. Det her skema (væskeskema), at få et visuelt billede af skemaet foran sig, men man også får den her forklaring...” DU-IT

24 Fordele ved digital vejledning
Fokus på læring i ugesamtalen Eleverne forbereder sig til ugesamtalen Eleverne øver fremlæggelse, og er mindre nervøse, når det er optaget på forhånd Tidsbesparende alle elever er samlet om oplæggene Eleverne ser sig selv på optagelserne, hvilket giver anledning til at tale om elevernes attitude, kropssprog, sprog etc. DU-IT

25 Ulemper ved digital vejledning
Tekniske udfordringer Elevernes modstand mod denne form for vejledning Manglende tid og struktur på dagen kan udfordre, at eleverne får lavet optagelserne Omfang og varighed af optagelser- indsæt tidsbegrænsninger DU-IT

26 Digital vejledning og DU-IT
Uge evalueringer- opsamling på ugen placeres i læringsrummet i DU- IT af både vejleder og elev Skriftlig oplæg til seminar om ”overgange” i patientforløb afleveres i læringsrummet i DU-IT Evt. optagelser og fotos placeres i læringsrummet i DU-IT Ved slutevaluering udfyldes aftaleskema, og eleven kan efterfølgende uploade det i SPOT i DU-IT DU-IT

27 Digital vejledning og DU- IT Eksempler
DU-IT

28 Digital vejledning og DU-IT Eksempler
DU-IT

29 Spørgsmål DU-IT

30 Grupper Hvad er du blevet inspireret af i forhold til din egen praksis og anvendelsen af DU-IT? DU-IT

31 Grupper Skemaerne Din Uddannelse og SLUT-SPOT – hvad har vi brug for at overlevere til hinanden for sammen med eleven at kunne planlægge et godt praktikforløb? DU-IT


Download ppt "Tværgående vejledermøder Juni 2019"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google