Vejledningsstrategier Vejledningens strategiske udgangspunkt og vejledningens faser Thomas Kjærgaard

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Kollegavejledning - indgange • Fag, medier og Faghæfte 48 • Skolekultur og mediekultur • Skolekultur og vejlederkultur • Skolebiblioteket som rum og funktion.
Advertisements

Opgaver Forventninger og vejledningsstrategier 1.
 Engelsk er et valgfag – det strækker sig fortrinsvis over sammenlagt 10 dage fordelt over de første to skoleperioder  Det betyder, at du har mulighed.
Læremidler til Madkamp 2015 Kirsten Marie Pedersen Madkundskab UC Lillebælt/Læreruddannelse n på Fyn.
Inklusion Helhedssyn på børn Anerkendelse, ressourcesyn og arbejdsfællesskaber Psykolog Jakob Freil,
Projekt: Fælles indsats på psykiatriområdet i Haderslev Kommune og Region Syddanmark.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Vejledning af eleven 1.
Grundforløbets 2. del SSH-rettet. Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene dansk og naturfag samt valgfag.
Rene b christiansen lektor Forskningsprogrammet for Teknologi Uddannelse Velfærd undervisnings planlægning.
1 Løsningsfokuseret tilgang Fremtidens mål Fortidens successer.
Dokumentation med mobilen i dansk - sæt komma med mobilen.
 Siden sidst – gennemgang af planer og ideer  Oplæg: modellering / observation  Opgave: afprøvning af spørgsmålstyper ud fra et oplevet dilemma, problem,
Hvem -Fagligt dygtige elever, der vælger Gymnasialt -Musikken i centrum, derfor STX -Sociale udfordringer -Personlige udfordringer -Skolens vejledning.
Model for læsevejledning baseret på aktionslæring Formål med modellen:
Velkommen til Nordregårdsskolen Informationsmøde for forældre til 5-6 årige børn.
IT i danskundervisningen Sydfalster Skole den 15.5 Kort om blogs – igenigen! SMS-noveller (sprog og kommunikation) Skriftlighed og IT Mundtlighed og IT.
Undervisningseksperimentarium Nørre Gymnasium. Undervisningseksperimentarium  Planlæg undervisning, hvor der tages udgangspunkt i ressourcer – ikke skema.
Evaluering i dansk - begreber og eksempler
Kandidatspeciale Klinisk Biomekanik Institut for Idræt & Biomekanik.
Samtalen Fokus på handleplan og delmål. Indhold Indledning Nysgerrighed Positionering Styrkelse af motivation Gennem samtalen Som mål Arbejde med tro.
Vejledningssamtale - rådgivning Skolens ledelse har en forpligtelse til at rådgive og vejlede ansatte, som har behov for det. Hvis skolens leder vurderer,
Sygeplejefaglig problemløsningsmodel -samarbejdsmodel
Modul 6: Personlig salgscoaching
Afsluttende opgave ”Digitalisering”
Program for Netværksdage onsdag d. 23.november 2016
Studieretningsprojektet
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
At udfordre eleverne på deres valg, også i forbindelse med uddannelsesmessen Lektor Marianne Tolstrup, UCL
Dagens program Vi skal tale om: Hvornår og hvordan du træffer valg?
DUBU Superbrugerrollen
Alle rettigheder forbeholdes
Læseløft Syd Samarbejde mellem faglærer ved Mad til Mennesker og læsevejleder Aktionslæringsforløb Instruktionsvideoen.
Kvalitetsenheden for Almen Praksis i Region Nordjylland
Læring der ses Temadag for didaktiske vejvisere og projektansvarlige ledere / Julie Aarø-Hansen D. 6. april 2017.
Studieretningsprojektet
Forældrenetværk Hvad – hvordan – hvilke emner
Undervisning og formativ feedback

Hvornår er en uddannelsesplan god? Bliver den brugt?
(s. 1) De projekterende og udførende sammen med bygherren gennemgår grundigt og udfordrer projektet i overgangen fra projektering til udførelse. Ved projektoptimering.
Læremidler til MADKAMP Årets fokus: Konservere din køkkenhave
Adjunkt Hanne-Lene Hvid Dreesen
Fremlæggelse af 1. deltagelsespligtigtopgave
Sammenhæng: Eleverne bliver ikke bedre til at skrive og arbejder ikke med deres fejl. Eleverne snyder: bruger oversættelsesmaskiner eller henter stile.
Introduktion til kursus for erfarne sygeplejersker
FÆLLES målstyring i matematik
Praktik på Ernæring- og sundhedsuddannelserne
Samarbejdet mellem UU, Studievalg og eVejledning
- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.
Formål Emne & produktkrav Tidspunkt Aflevering Sygdom & snyd Pjecen
Geografi Geografi omhandler samspillet mellem mennesker og natur og konsekvenserne heraf, som det kommer til udtryk gennem naturgrundlagets udnyttelse,
Skoleudvikling i Praksis 1
Hvad lærte vi af projektet?
Praktikpladssøgning Morten Jensen Flemming Trier Andersen.
Teopæd og den afsluttende opgave
Skolereformen Trivsel Faglighed Læring.
PÆDAGOGISK ASSISTENT UDD. 27/
Få succes med jeres næste projekt Et udviklings-forløb med DGI og DIF
MUNDTLIG FREMSTILLING
Nyt fra ministeriet Billeddias
BOOST- Innovativ skole i Helsingør
Alle rettigheder forbeholdes
Alle rettigheder forbeholdes
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Skriftlig og mundtlig feedback Camilla Jürgensen, Heidi Andersen
Hvordan opnår vi bedre kommunikation og dermed trivsel?
Lektion 1-2 i Blok 8 Teknologiforståelse som fag - Mellemtrin
BRUG FACEBOOK TIL AT SKABE STÆRKE, FRIVILLIGE FÆLLESSKABER
Undervisningsplanlægning
En tryg start i vuggestue – samtaleværktøj til opstartsdialog
Præsentationens transcript:

Vejledningsstrategier Vejledningens strategiske udgangspunkt og vejledningens faser Thomas Kjærgaard

Forventningsafstemning Vejledningens strategiske udgangspunkt og vejledningens faser Thomas Kjærgaard Hvad tror du dine kolleger forventer af dig som didaktisk it vejleder? Hvordan forventer de, at du kan hjælpe dem? Socrative.com ‘room number’ 46811

Vejledningsstrategier Formidlingspræget rådgivning – Teori før praksis – Rådgivning vs. Vejledning – Deduktiv tilgang Procesorienteret vejledning – Teori og praksis i vekselvirkning – Induktiv tilgang Thomas Kjærgaard

Vejledningsstrategier Gestalt orienteret vejledning Fokus på, hvordan skabes den vejledtes billede af emnet. – se nye relationer i de kendte – Coaching – den vejledte i centrum – Helhedsorienteret – Vejlederen som den gode observatør Kritisk orienteret vejledning – Refleksion og problematisering – Den vejledte skal vejledes til at se kritisk- reflekterende på opgaven. – Vejlederen som den kritiske observatør. Thomas Kjærgaard

Vejledningsstrategier I hvilke sammenhænge passer de forskellige vejledningsstrategier? Rådgivning – hurtigt hjælp på et konkret problem. ‘Jeg kan ikke invitere eleverne ind i mit mindmeister mindmap’ Procesorienteret vejledning – et længere forløb, hvor en kollega vil prøve et digital, funktionelt læremiddel i et konkret undervisningsforløb. ‘Jeg vil bruge Prezi og mindmeister i mit næste forløb om Tysklands genforening’ Thomas Kjærgaard

Vejledningsstrategier I hvilke sammenhænge passer de forskellige vejledningsstrategier? Gestalt orienteret vejledning – en mere terapeutisk tilgang, der tager afsæt i den vejledtes holdninger og vaner. ‘Jeg vil ikke bruge it, det ødelægger mit fag og det går altid galt.’ Kritisk orienteret vejledning – en vejledningstype, som lægger op til, at den vejledte er kommet langt i sin proces. ‘Jeg synes ikke jeg får nok ud af de interaktive tavler.’ Thomas Kjærgaard

Vejledningsstrategier Vejledningens strategiske udgangspunkt og vejledningens faser Thomas Kjærgaard Hvilken form for vejledning tror du dine kolleger vil efterspørge mest? A: Rådgivning – hjælp her og nu B: Procesvejledning – vejledning på længere forløb C: Gestaltorienteret vejledning – vejledning på forståelsen af teknologien D: Kritiskorienteret vejeledning – videre vejledning. Socrative.com ‘room number’ 46811

Vejledningsfaser Kontaktfasen Kontraktfasen Forberedelsesfasen Gennemførselsfasen Vurderingsfasen Thomas Kjærgaard

Vejledningsfaser Kontaktfasen Det er en vigtig vejledningskompetence at kunne initiere vejledningen med en fortrolighedsopbygning. En ‘lær’ hinanden at kende’ fase Det er afgørende at der er tillid og at rollerne defineres Mere s. 97 Inglar ’Lærer og vejleder’ Thomas Kjærgaard

Vejledningsfaser Kontraktfasen Man definerer relationerne og hvad man forventer af hinanden. Det betyder ikke at man nødvendigvis laver en skriftlig kontrakt, men blot at man laver konsensus om vejledningens karakter Mere s. 97 Inglar ’Lærer og vejleder’ Thomas Kjærgaard

Vejledningsfaser Forberedelsesfasen Vejlederen sætter sig ind i den vejledtes problemstilling. Vejledningsplan Hvordan skal vejledningen planlægges og hvilke milepæle vil I i fællesskab definere Thomas Kjærgaard

Vejledningsfaser Gennemførselsfasen – Førvejledning, Den vejledtes intentioner – Gennemførelse, Observation og logføring – Strategifase Delevaluering, hvordan gik ’det’ og hvad burde ændres. – Eftervejledning Hvad skal vurderes og hvordan. Thomas Kjærgaard

Vejledningsfaser Vurderingsfasen Evaluering af forløbet i forhold til målene. Hvad skal afprøves, hvad skal ændres, hvad skal forkastes, hvad skal implementeres i bredere forstand Thomas Kjærgaard

Lærerværelsets udfordringer Thomas Kjærgaard Usikre ikke- vejledningssøgende Usikre vejledningssøgende Sikre ikke- vejledningssøgende Sikre vejledningssøgende UproblematiskUproblematiske PROBLEMATISKEUproblematiske

Lærerværelsets udfordringer Thomas Kjærgaard Usikre ikke- vejledningssøgende Usikre vejledningssøgende Sikre ikke- vejledningssøgende Sikre vejledningssøgende UproblematiskUproblematiske PROBLEMATISKEUproblematiske mål

Råd Forventningsafstem – Hvad gør I og hvad gør kollegaen? Målsæt – Hvad er målet/målene for vejledningen – Hvilke mile pæle sigter I efter Definer et succesudfaldsrum – Hvornår er forløbet en succes – Hvornår er forløbet en fiasko Bestem evalueringsform før forløbet startes

Litteratur Per Lauvås: Kollegavejledning i Skolen Klim 1996 Tron Inglar: Lærer og vejleder Klim 1999 Thomas Kjærgaard