Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

BOOST- Innovativ skole i Helsingør

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "BOOST- Innovativ skole i Helsingør"— Præsentationens transcript:

1

2 BOOST- Innovativ skole i Helsingør
Humanistiske fag BOOST- Innovativ skole i Helsingør Udvidet Kursus dag 2

3 Målet er, at du Kender til principperne bag målstyret undervisning og synlig læring Får indblik i og forståelse for sammenhænge mellem målstyret undervisning og innovation i fag Får erfaring med tilrettelæggelse af innovationsdidaktisk undervisning i fag gennem kompasset

4 Dagens program 9.00 Velkommen tilbage
Planlægning af innovationsproces (fortsat) Pause Innovation i en målstyret skole Planlægning af innovationsproces (fortsat) 12.00 Frokost Planlægning af innovationsproces (fortsat) 14.00 Opsamling på planlægning 14.30 Vi ses på dag 3 Pauserne er ca. tidspunkter

5 Formulering af udfordringer

6 Fra tema til udfordring
I har fastsat et tema I har udvalgt kompetencemål Innovationskompetencemål – måske? Dogme i dag: underviserne definerer brugeren I praksis formulerer I sammen med eller for jeres elever og ud fra det, som de har fundet ud af. Underviseren kan definere brugeren alene, sammen med eleverne eller hun kan optage elevernes umiddelbare ideer. Fra FLYGTNING til medborger – her indkredses hvad en flygtning er. Sunde borger, hvad er en borger. Gode frikvarter for 00erne gennem spil med 2.klasserne Årstiderne – mange perspektiver, eleverne glemmer at mærke efter vejret/årstiderne ‘Udfordringen er at eleverne på vores skole glemmer at tage tøj på efter vejret’ er en didaktiske udfordring. Hvor er brugeren? Underviseren? Udfordringen er, at vores lærere bliver sure, når vi glemmer at tage tøj på efter vejret, og derfor bliver de forstyrrede i deres pauser ;-) Udfordringen er at vejret ikke altid er forudsigeligt og derfor kommer Emil, Jonas og Carl til at tage for lidt eller for meget tøj på Opfind en ‘nogen’

7 Beskrivelse af udfordring
Hvem er berørt? (brugeren) I hvilken sammenhæng er brugerne berørt? Hvorfor og hvordan er brugerne berørt? Hvilken forandring ønsker vi at bidrage til? Mens man formulerer, kigger man på, hvad man fandt ud af i Forbered og på, hvor man gerne vil hen ( læringsmål) i kommende faser.

8 Fag - Dansk Tema: Mobning
Udfordring: Skolen har haft problemer med stadig mere mobning blandt eleverne Hvordan kan vi ved hjælp af plakater (onlinebilleder) afhjælpe mobbeproblemet på skolen Skal nok ud

9 Beskrivelse af udfordring
På de sociale medier spredes onlinebilleder utrolig hurtigt, hvilket gør de implicerede på billedet ekstra udsatte for digital mobning. De er lette ofre, da de ikke kan forsvare sig, men ofte oplever chikanen, når spredningen er sket. Digital mobning er et fænomen, som oftest ses hos unge, der ikke tænker over konsekvensen af deres budskab på nettet. Hvordan får man brugeren til at have relevans for eleverne

10 Faget, innovation, kompasset og synlig læring

11 Faget, Innovation, kompasset og synlig læring
Hvor der i tidligere faghæfter var fokus på, hvad eleverne skulle igennem af fagligt stof, hvad de skulle igennem i undervisningen, er der med kompetencemålstænkningen fokus på, hvad eleverne skal lære. Lærerens opmærksomhed må samle sig om det, som eleverne forventes at have tilegnet sig efter en lektion, et forløb, et år og et helt skoleforløb. Det vil i praksis betyde, at læreren må have evalueringsværktøjer, der giver mulighed for at afdække, om den enkelte elev har tilegnet sig kompetencemålene, eller i hvor høj grad eleven har gjort det. Undervisningen skal derfor tilrettelægges på en sådan måde, at det er resultatet af undervisningen i form af elevernes præstationer (og altså graden af målopfyldelse), der tæller. Og undervisningen skal tilrettelægges sådan, at det er den enkelte elevs opfyldelse, der bliver synliggjort.

12 Faget, Innovation, kompasset og synlig læring
Eleverne skal ikke bare tilegne sig en bestemt viden og bestemte færdigheder – men også kunne forholde sig til det tilegnede. Der kan differentieres i forskellige måltyper: Minimumsmål – Mål, som alle skal opnå Normalmål – Mål, som gennemsnittet skal opnå Maksimumsmål – Mål, som de bedste skal opnå Der kan også differentieres på forskellige taksonomiske niveauer: Reproduktion Forståelse og anvendelse Vurdering Eller som Lars Qvortrup har gjort det i “Det vidende samfund – mysteriet om viden,læring og dannelse”, Unge Pædagoger 2004: Videns- og færdighedsmål – svarende til minimumsmål Kompetencemål – svarende til normalmål Kreativitets- og innovationsmål – svarende til maksimumsmål Man kunne fx bruge denne måldifferentiering i planlægningen af sine forløb Hvor i kompassets faser kunne de forskellige typer mål ligge – og hvornår og hvordan evalueres disse? Er der altid tale om en lineær proces?

13 Faget, Innovation, kompasset og synlig læring
EVALUERINGSSIKKERHED Vurdering Anvendelse/Forståelse Reproduktion MÅLKOMPLEKSITET Synlig læring Usynlig læring

14 Brug af teknik: Talende vandfald
MÅL – AKTIVITETER – TEGN PÅ LÆRING – EVALUERING Hvornår arbejdes der med fag? Hvornår arbejdes der med innovation? FORBERED Danne grupper ud fra forskellige interesser/forkundskaber Definere udfordringen nærmere Hvad kan plakater? Hvilke teknologier er til rådighed? Hvilke lokaliteter kan tages i brug? Hvad kan indgå i SUM UP? Eleverne har skabt en aldrig før set plakat! FÆRDIGGØR Produktet præsenteres – hænges op – distribueres Produkterne evalueres i forhold til den stillede opgave Processen evalueres Hvad kan indgå i SUM UP? Brug af teknik: Talende vandfald Vise eksempler på tekster, hvor tekst og billede udfordrer og undrer. Se de næste slides! LÆRINGSMÅL: Eleven har skabt en plakat, der både rummer billede i form af foto og verbalsproglig tekst FÆRDIGHEDSMÅL: Eleven kan fremstille større multimodale produktioner FORSTÅ Indkredse målgruppen Hvad vil det sige at mobbe? Hvor stort er problemet? Hvorfor mon der mobbes? De fleste véd jo godt, at man skal opføre sig ordentligt Hvad er en plakat og en multimodal tekst? Hvordan kan billede og tekst forholde sig til hinanden? Hvad kan indgå i SUM UP? Brug af teknik: Persona Brug af teknik: Tekstgenerator FORMGIV Billederne tages v.hj.a. generatoren Hvordan fanges målgruppen? Variation, men også konsistens i udtrykket Dummies udformes – og testes i forhold til målgruppen Hvad kan indgå i SUM UP? LÆRINGSMÅL: Eleven kan redegøre for, om tekst og billede forholder sig ’symmetrisk’, ’komplementært’ eller ’kontrapunktisk’ til hinanden DIFFERENTIERING: 1) Udpege i forhold til lærereksempler – 2) Selv finde eksempler – 3) Selv konstruere symmetriske, komplementære og kontrapunktiske ikonotekster FÆRDIGHEDSMÅL: Eleven har viden om virkemidler [...]

15

16 Thorstein Thomsen: Cirkeldigte Thorstein Thomsen: Cirkeldigte
Udfordrer bl.a. vores opfattelse af verbalsprog som lineært Udfordrer bl.a. vores opfattelse af verbalsprog som lineært

17

18

19 Tak for i dag Vi ses på dag 3


Download ppt "BOOST- Innovativ skole i Helsingør"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google