Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afAdam Dalgaard Redigeret for ca. et år siden
1
Vejledningssamtale - rådgivning Skolens ledelse har en forpligtelse til at rådgive og vejlede ansatte, som har behov for det. Hvis skolens leder vurderer, at en ansat ikke fungerer godt, skal skolelederen gribe ind så hurtigt som muligt. Det kan f.eks. være kontakten med børnene i undervisningen, der ikke er god, det kan være samarbejdet med kollegerne, det kan være forældresamarbejdet, der ikke fungerer osv. Lederens rådgivning og vejledning er som udgangspunkt ganske udramatisk, og knytter sig ofte til den praktiske afvikling af dagligdagen, f.eks. efter at lederen har overværet undervisningstimer.
2
Vejledningssamtale - rådgivning I det øjeblik samtalen finder sted, går man sjældent ud fra, at der senere kommer en afgørelsessag. Derfor har lederen ikke pligt til at skrive referat af samtalen. Men det hænder, at lederen gør det alligevel, fordi han eller hun vil have dokumentation for at have opfyldt sin rådgivnings- og vejledningsforpligtelse. Rådgivning og vejledning er ikke afgørelser i forvaltningslovens forstand. Der er tale om almindelig, daglig ledelsesudøvelse.
3
Vejledningssamtale - rådgivning Skolens leder kan gå ind med rådgivning og vejledning, Skolelederen kan følge den pågældende lærers undervisning Skoleleren kan eventuelt tilbyde kursusvirksomhed, hvis det skønnes relevant, hun kan følge samarbejdet i det team, læreren er med i osv. Hver gang skolens leder iværksætter nogle af disse hjælpeforanstaltninger, bør hun notere det, så det ligger i lærerens P- sag. Det er nødvendig dokumentation, hvis det senere viser sig, at det ikke hjælper, og man derfor er nødt til at afskedige den pågældende.
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.