Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Kvalitetsenheden for Almen Praksis i Region Nordjylland

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Kvalitetsenheden for Almen Praksis i Region Nordjylland"— Præsentationens transcript:

1 Kvalitetsenheden for Almen Praksis i Region Nordjylland
DDKM – nu starter vi Til Marianne: nyt billede Kvalitetsenheden for Almen Praksis i Region Nordjylland

2 Kvalitetsenheden for Almen Praksis i Region Nordjylland
Program : Sandwich til de sultne : Fælles velkomst og Introduktion : Ledelsesfunktion Lederens opgave i DDKM – arbejde med standard 4.2. : Støttefunktion DDKM og dokumentstyring : PAUSE - Kaffe, Sødt & Sundt : Ledelsesfunktion Vi arbejder med standard 4.3 : Støttefunktion Vi arbejder med standard 3.4 : Fælles opsamling og afslutning Kvalitetsenheden for Almen Praksis i Region Nordjylland

3 Kvalitetsenheden for Almen Praksis i Region Nordjylland
4 ens opbyggede moduler Hjemmearbejde I n t r o Ledelses – Funktion I Støtte – P a u s e Funktion II A f s l u t Opgaver Opsamling Kvalitetsenheden for Almen Praksis i Region Nordjylland

4 Kvalitetsenheden for Almen Praksis i Region Nordjylland
Vigtige udsagn Vi har god tid – alle skal nok nå i mål. Keep it simple Gør arbejdet vedkommende Brug os i processen – brug hinanden Gør arbejdet for klinikken – ikke for DDKM - men hav fra starten styr på det materiale der kræves for akkreditering akkrediteringsrækkefølge? Hvornår får man oplyst akkrediteringsdato? Hvor findes den? Medtag i første omgang det allermest relevante – der kan efterfølgende altid ændres på dokumenter Tag udgangspunkt i hvad I allerede gør i jeres praksis Hent dokumenter, ideer og hjælp hvis nødvendigt Kvalitetsenheden for Almen Praksis i Region Nordjylland

5 Kvalitetsenheden for Almen Praksis i Region Nordjylland
Status Kvalitetsenheden for Almen Praksis i Region Nordjylland

6 Kvalitetsenheden for Almen Praksis i Region Nordjylland
Læringsmål modul 1 Når I har gennemført modul 1 kan I Lægge en plan for klinikkens arbejde med DDKM Have overordnet struktur på ansættelse, introduktion og kompetenceudvikling Starte med at bruge DAK-E’s støtte funktion Starte med at bruge DAK-E til dokumenthåndtering Starte plan for anskaffelse, opbevaring og bortskaffelse af kliniske utensilier og medicin/ vaccine Kvalitetsenheden for Almen Praksis i Region Nordjylland

7 Kvalitetsenheden for Almen Praksis i Region Nordjylland
De 16 standarder Her nævner vi igangsættelse af patientevalueringer og gør det færdigt Kvalitetsenheden for Almen Praksis i Region Nordjylland

8 Kvalitetsenheden for Almen Praksis i Region Nordjylland
Begreber i DDKM Standard: Beskriver krav til kvaliteten og lægges til grund for akkrediteringen Indikator: Det, som klinikken vil blive vurderet på i forbindelse med det eksterne survey Procedure: En ikke nedskreven beskrivelse af hvordan en arbejdsgang gennemføres trin for trin. Der skal være enighed om proceduren blandt læger og relevant praksispersonale. Proceduren følges af alle. Det kan være en fordel at nedskrive en procedure, så alle i klinikken kan orientere sig i forhold til konkrete procedurer. Det er frivilligt om procedurer skriftlige eller mundtlige. Undtagelse: Der skal altid være en skriftlig procedure, når en procedure involverer mere end to faggrupper. Retningslinje: Et skriftligt udarbejdet dokument, som beskriver, hvordan en arbejdsgang gennemføres. Det kan eksempelvis være en klinisk retningslinje udarbejdet af DSAM eller egne udarbejdede arbejdsgangsbeskrivelser. Dokumentation: Klinikken skal kunne fremvise dokumentation i form af et referat, tjekliste, logbog, gennemgang af journal og lignende. Redegørelse: En mundtlig redegørelse af konkrete patientforløb og hvordan en given arbejdsgang håndteres i klinikken. Plan: En skriftlig oversigt over opgavefordeling, opgavebeskrivelse, kvalitetsovervågning og udviklingsmål. Kvalitetsenheden for Almen Praksis i Region Nordjylland

9 Hvad tilbyder Nord-KAP?
Jeg har fjernet det om understøtte netværk – det kan vi drøfte senere Kvalitetsenheden for Almen Praksis i Region Nordjylland

10 Gensidige forventninger
Nord-KAP understøtter processen – vi hjælper - men klinikken er selv ansvarlig for akkreditering Klare aftaler om hvordan vi kontakter hinanden – veldefineret tovholder(e) i klinikken Nord-KAP er bindeled til DAK-E og IKAS I skal have fokus på løbende kvalitetsudvikling og patientsikkerhed – i mindre grad på akkreditering. Vi godkender ikke Jeres standarder og aflægger ikke besøg Der er Ikke planlagt systematisk kontakt mellem modulerne – men brug os. Vi skal her fortælle om DAK-Es rolle og om IKAS rolle Kvalitetsenheden for Almen Praksis i Region Nordjylland

11 Kvalitetsenheden for Almen Praksis i Region Nordjylland
Modul I Intro Ledelsesspor Standard 4.2. Støttespor Dokumenthåndtering og DAK-e Pause Standard 4.3. Standard 3.4. Afslutning Standard og 2.4. Opgaver Opsamling Hjemmearbejde Vi skal sige noget om de 2 spor og om det nødvendige fremmøde – som aftales på ledermøde og personalemøde 2 moduler forår og 2 efterår – og opsamlingsmøde Kvalitetsenheden for Almen Praksis i Region Nordjylland


Download ppt "Kvalitetsenheden for Almen Praksis i Region Nordjylland"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google