Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Skriftlig og mundtlig feedback Camilla Jürgensen, Heidi Andersen

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Skriftlig og mundtlig feedback Camilla Jürgensen, Heidi Andersen"— Præsentationens transcript:

1 Formativ feedback Eksempler, erfaringer og overvejelser fra den karakterfri klasse
Skriftlig og mundtlig feedback Camilla Jürgensen, Heidi Andersen Odder Gymnasium

2 Valg af projektklasse: hvad vil vi med karakternedtoningen?
Biotek-studieretningen (Biotek A, MA, Fy) Flittige, ambitiøse, målorienterede, karaktermotiverede, men ofte stille og tilbageholdende i undervisningen Ikke risikovillige, men dygtige til ”at gå i skole” Sociale udfordringer Udfordringer med robusthed i 2g - med konsekvenser for 3g og slutresultatet Sproglig studieretning (EN, SP/TY, Ps) Trivselsudfordringer Motivationsudfordringer Stille piger og skæv kønsfordeling Ofte en del faglige udfordringer Fravær

3 Karakterer og feedback
Elever blev inddelt i 4 grupper: A: Fik karakterer for deres opgaver B: Fik kun kommentarer til deres opgaver C: Fik både karakterer og kommentarer D: Fik ingen tilbagemelding (kontrolgruppe) Resultat: A: Ikke bedre end kontrolgruppen B: 30 % bedre end kontrolgruppen C: Samme som gruppe A (Judith Butler, 1988)

4 Mindset i undervisningen

5 Carol Dweck (Stanford U): To typer mindsets…
FIXED MINDSET GROWTH MINDSET Intelligens, personlighed og kreativitet er statiske Det handler om at se god ud (i timen, til eksamen, til sport, i livet) Eller det kan handle om ikke at se dårlig ud Vi har forskellige talenter og temperamenter, men alle kan ændre sig og lære nyt Det handler om at lære og blive bedre – processen vægtes højt Kortnum et al: Mindsetbaseret undervisning

6 V Carol Dweck og mindset Modellen udlånt af Viborg Gymnasium og HF
Se mere på:

7 Mindset i forskellige sammenhænge

8 Fejlkultur via mindset? Hvordan og hvorfor?

9 Det grundlæggende spørgsmål…
Vil du se god ud (på den korte bane)… eller vil du blive bedre (på den lange bane)?

10 Det udviklende læringsmiljø iflg. Carol Dweck
er et arbejdsmiljø, hvor der fokuseres på “at man er i gang med at lære og udvikle sig” frem for “jeg skal se, hvad du kan” Aflevering >< træningsopgave The power of ”yet”

11 Karakternedtoning som benspænd for lærere og elever
Hvad sætter vi i stedet for, når vi nedtoner karakterne? Indsatsområder: Skriftlig feedback Mundtlig feedback

12 3. Mindset og formativ evaluering

13 Skriftlig feedback Udfordring:
ringe overførselseffekt i skriftlige opgaver refleksion og bearbejdning bliver lærerens projekt Indsats: brug af delmål og fokuspunkter oplæg til refleksion hos eleven brug af portefølje

14 Eksempler på retteskema
Synliggør progression: hvad kan jeg, hvad skal jeg øve mig mere på ? Især i starten skal eleven også hjælpes til at finde veje til at blive bedre, hvor det er svært

15 Eleven inviterer læreren med ind i arbejdsprocessen

16 Aflevering med integreret portefølje
Evt. kan man insistere på de reflekterende overvejelser (ingen refleksion = ingen kommentarer fra læreren)

17 Pointer fra slutrapporten - Elever
Eleverne er motiverede, når de hurtigt kan afkode feedbacken og konkret kan se, hvad de bør arbejde mere med og hvor de har rykket sig. Det er vigtigt, at lærerne bruger tid på at forklare, hvilke feedbackformer de anvender, og at den samme form bliver anvendt i længere perioder, så eleverne kan vænne sig til den. Feedbacken opleves som mest anvendelig, når lærerne giver dem mulighed for at arbejde med den kort tid efter, den er givet. Det kan fx være i form af genafleveringer, gruppearbejde i klassen, henvisninger til træningsopgaver eller kapitler i bøger, der kan læses op på. Når feedbacken er mangelfuld, vil man hellere have karakterer.

18 Foreløbige erfaringer - lærere
Vær opmærksom på også at give feedback på, hvad der fungerer godt i opgaven Nye måder at give feedback på, kræver nye arbejdsvaner (proces - produkt) Forventningsafstemning Hav ”det lange lys på” - Undgå ” feedback-attack” (af hensyn til både lærere og elever) => årshjul - Afsæt tid og midler til udvikling

19 Mundtlig feedback Udfordring:
Tendens til vægring mod at lave mundtlige oplæg Lærerønske om at give mere konstruktiv feedback end ”du skal sige noget mere” Indsats: Udvikling af progressionsplaner i faggrupperne Arbejde med kendte delmål Bevidsthed om trænings- og performancerum

20 Eksempel på faglig progressionsplan
En oversættelse af de faglige mål og den faglige progression => konkret at tale ud fra ved en fagfaglig samtale med eleven og gør det muligt at give konkret feedback vedr. Fx troublespots Eksempel på Google site til elever - HISTORIE

21 Eksempel på evalueringsskema
Synliggør progression for eleven (og læreren). Kan fx bruges som udgangspunkt for en faglig samtale

22 Eksempel på træning i mundtlige oplæg

23 Pointer fra slutrapporten – elever
Både lærere og elever fortæller, at det fungerer godt, når eleverne i begyndelsen af skoleåret bliver præsenteret for de langsigtede mål for undervisningen og tydeligt får forklaret de forskellige delmål. Det motiverer eleverne at vide, hvorfor de skal igennem de forskellige forløb, og hvordan de hænger sammen. Generelt oplever både lærere og elever det som gavnligt, at der er afsat tid til at tale om forventninger og oplevelsen af det faglige niveau. Eleverne fortæller videre, at de lærere, der er gode til at skabe et trygt og risikofrit læringsrum, ofte italesætter, at ”nu prøver vi det her sammen”, og ”det er okay, hvis I kun har noget af svaret”

24 4 elementer i god feedback i gymnasiet

25 Hvor er vi nu? Ny forsøgsklasse:
”Jeg”+”vi –perspektivet” afprøves i ny 1.g forsøgsklasse med fokus på deltagerkultur

26 Effekten af karakternedtoning? Målbarhed = succes?

27 Effekten af karakternedtoning?
”Mindset er sådan en skridt for skridt læring, fordi man indgår en aftale med læreren… Og så kan det godt være, det tager tre afleveringer for dig at forstå det, men du kommer hele tiden et skridt nærmere. Man føler sig forpligtet til at gøre det ved at sige: ‘Jeg kan godt, læreren tror på mig, og vi har lavet den her aftale, og jeg vil overholde vores aftale og forstå det’” Elev, 2g ”Mindset har givet mig mulighed for at sige til mig selv, at nu arbejder du med det i 5 timer i stedet for 10, og så ser du, hvilken feedback, du får. Altså, mindset har virkelig gjort mig mindre stresset” Elev, 2g ”Jeg synes ikke, det går så godt mundtligt, men det gør skriftligt. Jeg ved, hvad jeg skal, og læreren ser mig som en person, og hvordan jeg kan blive bedre” Elev, 2g


Download ppt "Skriftlig og mundtlig feedback Camilla Jürgensen, Heidi Andersen"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google