Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Undervisning og formativ feedback

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Undervisning og formativ feedback"— Præsentationens transcript:

1 Undervisning og formativ feedback
Undervisning og formativ feedback Docent Ph.d. Preben Olund Kirkegaard

2 Det grundlæggende problem
Det grundlæggende problem Læring: Forandringer Hvad der skal læres. Vilje til at overvinde vanskeligheder. Undervisning: Kommunikation: Ser, hører og forstår henvendelsen. Forstyrrelse Feedback Docent Ph.d. Preben Olund Kirkegaard: Mail:

3 læring Undervisning Tid Rettidig / - Relationen mellem tid og feedback
1. ordens feedback. læring Undervisning Tid Rettidig / - Relationen mellem tid og feedback Docent Ph.d. Preben Olund Kirkegaard: Mail:

4 læring Undervisning Forståelsesvalg/ - Relationen mellem tanke
2. ordens feedback. læring Undervisning Forståelsesvalg/ - Relationen mellem tanke og begreb Docent Ph.d. Preben Olund Kirkegaard: Mail:

5 Docent Ph.d. Preben Olund Kirkegaard: Mail: pok@ucn.dk
Feedback er en konstruktion i kommunikation læring Undervisning Feedback er ikke noget, der gives – men noget, der konstrueres på baggrund af, hvad der ses, og gives mulighed for at kommunikere om. Docent Ph.d. Preben Olund Kirkegaard: Mail:

6 Docent Ph.d. Preben Olund Kirkegaard: Mail: pok@ucn.dk
Forsknings – og udviklingspunkt. 1 Læring Undervisning Tilgængeligheden af information - så den enkelte har adgang til dette, når det er relevant for læringsprocessen. Docent Ph.d. Preben Olund Kirkegaard: Mail:

7 Docent Ph.d. Preben Olund Kirkegaard: Mail: pok@ucn.dk
Forsknings – og udviklingspunkt. 2 Læring Undervisning Feedback har et større potentiale til at fremme læring, når det forholder sig til et foreløbig læringsresultat. Docent Ph.d. Preben Olund Kirkegaard: Mail:

8 Docent Ph.d. Preben Olund Kirkegaard: Mail: pok@ucn.dk
Forsknings- og udviklingspunkt. 3 Læring Undervisning Det afgørende er ikke skriftlig eller mundtlig feedback. Det afgørende er om feedback forstås og anvendes mens der arbejdes med lærestoffet. Docent Ph.d. Preben Olund Kirkegaard: Mail:

9 Docent Ph.d. Preben Olund Kirkegaard: Mail: pok@ucn.dk
Faser Formidlings – og instruktionssituationer: Præsentation af nyt stof. Eleverne lytter. Vise hvordan det skal bearbejdes. Eleverne imitere. Afprøvningssituationer. Eleverne øver sig, laver forsøg eller bearbejder stoffet i grupper, parvis eller individuelt. Skal tydelig organiseres. Det er væsentligt at eleverne ved, hvordan de skal gå frem. Konsolideringssituationer. Eleverne skal øve i at bedømme sig selv. Læringsudbytte via selvfeedback og metakognition. Der mangler empirisk dansk forskning her. Docent Ph.d. Preben Olund Kirkegaard: Mail:

10 Docent Ph.d. Preben Olund Kirkegaard: Mail: pok@ucn.dk
Kognitivt aktiverende processer Reducere /filtrere Eleverne har i denne time: Sammenfattet lærestoffet med egne ord. Fundet nøglebegreber om stoffet. Markeret væsentlige udsagn i en tekst. Sammenfattet et skriftlig oplæg. Uddraget noget vigtig af teksten. Udarbejdet egne stikord til en præsentation. Holdt indlæg om noget vigtig med udgangspunkt i stikord. Docent Ph.d. Preben Olund Kirkegaard: Mail:

11 Forståelses-feedback
Det udvidede undervisningsbegreb Selviagttagelse. Discourse features Læringsudbytte Supportive climate Deltagelse og involvering. Cognitive activation Intervention. Instructional clarity Hvor tydelig er undervisningen. Forståelses-feedback Hvad skal elever selv gøre med stoffet. Anvisnings-feedback Stille spørgsmål til stoffet. Udarbejdelse af begrundede svar. Selvfeedback Læringsledelse. Udtrykke sig. Kommunikation om udbytte. Fejlfeedback . Docent Ph.d. Preben Olund Kirkegaard: Mail:

12 OECD 2015. Fremtidens uddannelse.
OECD Fremtidens uddannelse. Kognitive kompetencer Huske, Genkende Processer Tilegne Indhente Fortolke Anvende Reflektere Forestille Sociale og emotionelle kompetencer Opnår mål Udholdenhed Selvkontrol Samarbejde med andre Respekt Venlighed Håndtere følelser, Rolig optræden, Venlighed Docent Ph.d. Preben Olund Kirkegaard: Mail:

13 Docent Ph.d. Preben Olund Kirkegaard: Mail: pok@ucn.dk
Model med kognitive, sociale og emotionelle kompetencer Selviagttagelse. Refleksive kompetencer Selvfeedback Læringsudbytte Emotionelle og sociale kompetencer Fejlfeedback Deltagelse og involvering. Sociale kompetencer Anvisnings-feedback eller peers Intervention. Kognitive kompetencer. Forståelses-feedback Genkende Huske Tilegne Organisere Indhente Fortolke Anvende Forestille Reflektere Fremlægge Vurdere Revidere Docent Ph.d. Preben Olund Kirkegaard: Mail:

14 Selvregulering og metakognition
Selvregulering og metakognition Selvreguleret læring Pligtopfyldende Udholdende Selvdisciplineret Metakognitive færdigheder Effektive fremgangsmåder Fremstille problemer korrekt Effektiv indhentning af viden Selvregulering Metakognition Motivationelle kapaciteter Kapacitet til kontrol af læring Docent Ph.d. Preben Olund Kirkegaard: Mail:

15 Docent Ph.d. Preben Olund Kirkegaard: Mail: pok@ucn.dk
Roller og rolleskift Læring Tilegnelse af viden Formidlende og instruerende karakter Konsolidering af viden Organiserende og støttende karakter. Konsulterer viden Rådgivende karakter ved at give anvisninger og stille spørgsmål. Et fællesskab af støtte og gensidig hjælp. Vurderingsfri zone – fejl er velkommen. Docent Ph.d. Preben Olund Kirkegaard: Mail:

16 Principper for god feedback
Principper for god feedback Feedback spot on Interaktive medier og simuleringer. Umiddelbar feedback lige efter aktiviteten Give feedback på hinandens læringsarbejde Elever anmoder om den form for feedback, som de gerne vil have. Læreren kunne tage dette op i mere principielle former på holdet. Elever kunne fremhæves styrker og svagheder i eget arbejde i forhold til standarder Inden læringsarbejdet bliver afleveret. Læreren giver feedback på tre principielle ting. Docent Ph.d. Preben Olund Kirkegaard: Mail:

17 Flere principper for god feedback
Flere principper for god feedback Tage feedbacken i anvendelse. Anvende feedbacken til at forbedre arbejdet Giver feedback mulighed for forbedringer? Forbedring kan vises ved at arbejde med feedback til lærerne Give muligheder for at gentage den samme opgave Støtte elever i at genkende næste skridt i læring. Gentagelse af opgaven inddelt i forskellige komponenter Feedback alene til opgavens fx analyse Hurtig feedback er begrænset mængde af feedback så den faktisk anvendes. Docent Ph.d. Preben Olund Kirkegaard: Mail:


Download ppt "Undervisning og formativ feedback"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google