HÅNDVÆRK & DESIGN - et nyt fag. DESIGN I DIALOG MED STEDET På denne workshop skal vi arbejde med, hvordan man i dialog med et udvalgt sted og andre dogmer,

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Anvendelsesorienteret undervisning – Pædagogisk It
Advertisements

FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. FORSIDE KORT TIL HANDLING - PSYKISK ARBEJDSMILJØ I SYGEPLEJEN.
De næste 3 timer skal I Til gavn for jeres mission - beboerne
Readymades / genbrugskunst
Kvalitet i Skriftlighed  Oversigt over workshop  Erfaringer med netværkssamarbejde  Materialeindsamling  5 forslag til forbedring  Arbejdsgrupper.
De 5 knapper DriftEventTværfagligtEnkelt fag Kort tidLang tidGruppeIndividuelInduktivDeduktiv.
3 ungdomsromaner i et kompetenceperspektiv
MEDIEPÆDAGOGISKE VEJLEDNINGSVÆRKTØJER
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
Læringscentret og nye vejledningsformer
Introduktion til Sprogpakken
Almen studieforberedelse
- MED BUD PÅ NYE ARBEJDSFORMER INDENFOR ÆSTETIK, MEDIE- OG KOMMUNIKATIONSPÆDAGOGIK I DET SENMODERNE - ANNE AGGER, VIBEKE NØRGAARD RØNSBO OG RASMUS FINK.
Design – en definition Dyrehaveskolen.
Henriette Lungholt Uge Kreative metoder.
MODERNE MEDIER – et 6 ugers kursus for lærere august-oktober 2012 Foto fra rapporten: Digitale medier i folkeskolen.
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Landart.
Skolereform august 2014………………
Team 9 gruppe eksamen, evalueringsproces
Kommunikation / it.
Ledelse af frivillige i det kirkelige arbejde v. Dorte Kappelgaard Roskilde d. 5. september 2011.
Deltagerstyret undervisning
Karl Henrik Flyums model
Inspiration til reformarbejdet
Et kursus om it som faglig udfordring og didaktisk mulighed for danskfaget. Ph.d. Jeppe Bundsgaard
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 1 Skolebiblioteket som læringscenter Rikke Schultz
Agenda Lærerprofession Professionsidealet Lovgivning
Lærer Mig og min uddannelse Lærerprofessionen Sundhedsfremmende
Digital skriftlig- og mundtlighed
Brainstorm Et værktøj til ideskabelse
Læringsmiljø og anvendelsesorienteret undervisning
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Samskabelse Den 19. februar 2014 blev der afholdt Visionsseminar for Kommunalbestyrelsen i Lemvig Kommune, hvor der på politisk niveau blev drøftet og.
INNOVATION I FAGENE - KONFERENCER ÅRHUS OG FREDERIKSBERG SEPTEMBER 2014 MEDIEFAG.
Usability – øvelse 1: Kortsortering
Velkommen Inddragelse af barnets udtalelse i analysen.
Øvelser Usability Metoder. I dag Evaluering af opgaver.  Aflevering.  Strukturen – (se senere). Aftenens øvelse: Usability plan.
Processen J.Lövgren & E. Stolterman
Erhvervsrettet innovation - elektrikeruddannelsen Uge 26 – Aalborg Dag 2 1.
Læremidler til MADKAMP Kirsten Marie Pedersen UC Lillebælt/ Læreruddannelsen på Fyn.
INNOVATIV KIRKE Et forløb for menigheder, der ønsker at være mere kreative og nyskabende.
Fælles Mål Landsforeningen af 10. Klasseskoler. Læringsmål.
Indsæt hjælpelinjer til placering af objekter 1. Højre klik udenfor slidet og vælg ’Gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’Vis tegne- hjælpelinjer på.
SSP SAMARBEJDE EFTER FOLKESKOLEREFORMEN SSP samarbejde efter folkeskolereformen1.
”Oplevelse, fordybelse og virkelyst” Dannelsesaspekter belyst gennem didaktiske grundbegreber Peter Brodersen Læremiddel.dk/UCL Peter Brodersen, november.
INNOVATIV KIRKE Et forløb for menigheder, der ønsker at være mere kreative og nyskabende.
Program for eftermiddagen 29/ Mindfulness (psykolog) og intro til Sokratisk Dialog (Vibeke) Kort Sokratisk Dialog i grupper.
Først: Uddannelsesspecifikt fag Senere: Grundforløbsprøve Kontor, Handel eller Detail.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
Evaluering.
Projektopgaven.
Bachelorprojektvejledning?
Kævlefolket - Et undervisningsforløb i skulptur
TEMA 1 Kortlægning: Mobilitet i hverdagen
HL, Uddannelsesforbundet og Danske Erhvervsskoler og – Gymnasier har udarbejdet denne præsentation til brug på erhvervsskolerne. Præsentationen går igennem.
Den naturvidenskabelige metode
Video club – med fokus på autonomi Motivation i praksis And
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Virksomhedssamarbejde
WORKSHOP 2, Gribskov Kommune, 2017
WORKSHOP 4, Gribskov Kommune, 2017.
Den pædagogiske læreplan
Praktikvejledertræf PAU den 28/9 2015
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
Inspirationsworkshop med fokus på
AT-EKSAMEN 2019 SSM 28. januar kl
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Barnesyn og børneperspektiv
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

HÅNDVÆRK & DESIGN - et nyt fag

DESIGN I DIALOG MED STEDET På denne workshop skal vi arbejde med, hvordan man i dialog med et udvalgt sted og andre dogmer, kan inddrage arbejdet med forskellige designparametre i undervisningen i Håndværk og design, og på den måde kan fortolke traditionelle håndværksteknikker på en ny måde.

STEDSSPECIFIKKE VÆRKER Stedsspecifik praksis, er et ønske om at give værket en kontekst, hvor betydningen bliver til i samspil med omgivelserne. Der sker altså en forskydning i fokus fra selve værket til stedet. Frem for at vende blikket indad og søge en kerne af betydning i værket, vender man blikket udad mod den kontekst, som værket er en del af. Her kan man skelne mellem værker, der føjer sig harmonisk ind i stedet eller går kritisk konfronterende imod det. Kunstnere med en stedsrelateret praksis ønsker, at beskueren skal være bevidst om sin egen tilstedeværelse som fysisk forankret krop sammen med kunstværkerne Kilde:

YARN BOMBING Begyndte som et undergrundsfænomen, der skaber værker af garn for derefter at donere dem til det offentlige rum Har til hensigt at forskønne og menneskeliggøre byrummet, er en verdensomspændende trend, der kan opleves i alle storbyer og verdenshjørner Der findes umiddelbart ikke nogen sikker definering af, hvad strikkeentusiasterne søger at opnå med deres udsmykning og kan måske netop af den grund nærmest betegnes som en blød afart af gadekunst

ttp://iyftc1oqf704bytwz45ub151.wpengine.netdna-cdn.com/wp-content/uploads/2013/05/Yarnbomb-OlekNYC-Union-Square-NYC-2.jpg

PLACERING OG SKALAFORHOLD

/

FORSKELLIGE TEKNIKKER

DEKORATION ELLER KOMMUNIKATION ?

DESIGNPARAMETRE PLACERING SKALAFORHOLD FORM (billede, tekst, abstrakt/figurativt) FARVE (symbolsk, i kontrast til omgivelser, gå i ét med) MATERIALE TEKNIK KONSTRUKTION (rumligt/plant, forgængeligt over tid) FUNKTIONALITET (budskab, taktil/sanselig oplevelse) KULTURELLE ASPEKT (hvem kommunikerer man til?) Volf Mette: Design – proces og metode, kapitel 1: Design og designprocessen.

OPGAVEARK | Design i dialog med stedet | KONTRASTER | I skal arbejde sammen i grupper på ca. 5 personer. Hver gruppe får en pose med forskellige materialer mv. Det er med udgangspunkt i de muligheder og begrænsninger materialerne giver, I skal skabe jeres værk. Opgaven består af tre dele: en idegenererings- og skitseringsfase, udførelse af værket/produktet og fremlæggelse og evaluering i plenum. Der er afsat ca.2 timer og 45 minutter til idegenerering og udførelse af værket og 45 minutter til fremlæggelse i plenum. Det er vigtigt at I både fotodokumenterer jeres proces og jeres endelige produkt, så I til fremlæggelsen har et før, under og efter billede.

FREMGANGSMÅDE I gruppen skal I udvælge et sted i området, som skal danne udgangspunkt for jeres værk. Ud fra temaet KONTRASTER skal I i fællesskab via mindmap metoden brainstorme over, hvordan man kan fortolke begrebet KONTRAST i relation til stedet. Når I i gruppen har lagt jer fast på en ide, skal I blive enige om, hvordan I vil udføre den. I grupperne afprøver og udvælger I hvilken teknik/metode I vil bruge – om I vil brodere, vikle, strikke eller? Her kan I afprøve forskellige forslag via tredimensionelle skitser. Værket udføres på stedet og fotodokumenteres efterfølgende. De øvrige deltagere på kurset kan i løbet af eftermiddagen gå rundt og se de forskellige værker i området.

KONTRAST

REFLEKSIONSSPØRGSMÅL Hvad vil I gerne sige med jeres værk - hvad er jeres budskab? Vil I arbejde med, eller imod stedets karakter? Hvilken genre vil I udtrykke jer i? Skal jeres værk være humoristisk, kritisk, abstrakt eller? Hvilke formsprog vil I gøre brug af? Overvej hvilke designparametre der bedst kan understøtte jeres budskab

DIDAKTISKE OVERVEJELSER Hvilke formål og relevans kan en sådan opgave have? Hvordan skulle opgaven evt. formuleres i skolen? Overvej rammesætning, alderstrin, gruppedannelse, konkretisering og afgrænsning af opgaven, valg af materialer, teknikker, tematik etc.

FREMLÆGGELSE I PLENUM Grupperne viser deres fotodokumentation af stedet, processen og det færdige produkt på en digital skærm. Fotosne ledsages af overvejelser over designprocessens forløb og resultat. Hvordan har gruppen fortolket temaet KONTRAST? Hvordan har I arbejdet med, genre, formsprog og designparametre undervejs? Hvilke valg og fravalg er foretaget? Didaktiske overvejelser – perspektivering til folkeskolen (Idé- og erfaringsudveksling)

FAGFORMÅL Eleverne skal i faget håndværk og design gennem praktiske og sansemæssige erfaringer udvikle håndværksmæssige kompetencer til at designe, fremstille og vurdere produkter med æstetisk, funktionel og kommunikativ værdi Eleverne skal tilegne sig viden og færdigheder om håndværk, forarbejdning, materialer og designprocesser gennem praktisk arbejde i værksteder med forskellige håndværk, primært i tekstil, træ og metal. Faget skal styrke elevernes innovative og entreprenante kompetencer. Stk. 2. Eleverne skal i arbejdet med håndværk og design lære at forstå samspillet mellem idé, tanke og handling frem til et færdigt produkt. Gennem praktiske håndværks- og designprocesser skal eleverne lære at arbejde undersøgende, problemløsende og evaluerende, så en kreativ, innovativ og entreprenant tilgang fremmes. Eleverne skal såvel individuelt som i samarbejde gennem stillingtagen og handling opnå tillid til egne muligheder og opleve glæde ved at arbejde med hænderne. Stk. 3. Eleverne skal gennem håndværk og design opnå forståelse for materiel kultur i elevernes hverdag og i forskellige kulturer og tidsperioder. Eleverne skal tilegne sig forståelse for ressourcer, miljø og bæredygtig udvikling i relation til håndtering af materialer.