Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Kævlefolket - Et undervisningsforløb i skulptur

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Kævlefolket - Et undervisningsforløb i skulptur"— Præsentationens transcript:

1 Kævlefolket - Et undervisningsforløb i skulptur
af Rikke, Mette, Gro og Morten

2 Vores fagsyn på billedkunst
HVAD OG HVORFOR? “Før mennesket kunne læse, skrive eller tale, var der billedet…” (Morten Rattenborg Lang) Vores fagsyn fra fælles diskussion Vigtigt fag i skolen, 2 lektioner om ugen - koncentreret kvalitet af undervisningen Unges mediebrug Emneuger, billedkunstens dag eller lign. Teknologien stjæler børns kreativitet og koncentration Variation i egen undervisningspraksis - kategorial dannelse Ekstra bonus: De æstetiske læreprocesser tilgodeses under rumligt/skulpturelt billedarbejde! Vores fagsyn, æstetisk læreprocesser, lærings- og elevsyn Vi ser billedkunst som et vigtigt fag, der desværre ikke vægtes særlig højt i folkeskolen. to lektioner om ugen, hvilket skaber begrænsninger, og der skal være kvalitet i uv. Dets vigtigere er det, at bk-læreren kommer på banen ved emneuger eller billedkunstens dag eller lign. At billedkunst ikke bliver reduceret til juleklipdag en dag om året. Før mennesket kunne læse, skrive eller tale var der billedet :) Teknologien stjæler børnenes koncentration og kreativitet. Det er rig mulighed for at udnytte de æstetiske læreprocesser i et forløb med rumligt/skulpturelt billedarbejde

3 Hvad er rumligt/skulpturelt billedarbejde?
HVAD OG HVORFOR? Forenklede fælles mål: Skulptur- og arkitektur fokuserer på elevernes arbejde med rumlige udtryk. Det forstår vi som: At eleverne har mulighed for at udvikle et rumligt billedsprog, hvor de kan lege- og lære med flere sanser (Æstetiske læreprocesser), end de kan ved eksempelvis den plane tegning/maleri. Fællestræk med andre forløb indenfor billedkunst: Skabe (rumlige) billeder ud fra observation(er) eller skabe (rumlige) billeder ud fra fri fantasi “En skulptur bliver først til i mødet med dens beskuer” Hvad kendetegner rumligt/skulpturelt billedarbejde? “Det er ikke nyt for børn at arbejde med rumlige figurer. Det er en del af mange børns legeunivers - også i fem til otte års alderen...” I Læseplanen til Forenklede Fælles Mål for faget billedkunst er arbejdet med skulptur og arkitektur defineret ved at fokusere på elevernes arbejde med rumlige udtryk. Dette forstår vi ved, at eleverne kan sanse og gå rundt om skulptur-emnet - altså se det fra flere sider modsat billedkunstens andre områder med det plane arbejde i tegning og maleri. Dette giver eleverne muligheden for at få- og udvikle et rumligt billedsprog, da det i-og-med er nemmere at snakke om noget, hvor eleverne har mulighed for at trække på flere sanser. Fælles med andre forløb indenfor billedkunst: To forskellige tilgange, modellering efter observation, eller modellering fra fri fantasi “Omkring skulptur - i skolens første 5. klasser, Billedpædagogisk Tidsskrift, 2/1944” Grethe Ørskov skelnen mellem skulptur/ ikke skulptur: Kunstnerens intention → med hvilket formål Iagttageren/beskueren En skulptur bliver først til i mødet med dens beskuer

4 Faglige arbejds- og fokusområder
HVAD OG HVORFOR? “Det er ikke nyt for børn at arbejde med rumlige figurer. Det er en del af mange børns legeunivers - også i fem til otte års alderen...” Lærerens grundbog til indskolingen s. 106 Læreren skal have viden om forskellige materialer afhængig af hvilke metoder, der benyttes i undervisningsforløbet: Sammenføjning Modellering Udhugning Læreren kan ydermere have fokus på følgende: Refererende/ikke-refererende skulpturer Skulpturer ud fra observation eller fri fantasi Faglige arbejds- og fokusområder i det rumlige billed- og skulpturarbejde Have viden om forskellige materialer afhængig af hvilke metoder du benytter: Metoder: Sammenføjning, Modellering, Udhugning: Fokusområder: Refererende/ikke-refererende

5 Undervisningsplan Uv-forløb 6-10 timer
HVORDAN? Uv-forløb 6-10 timer Fagbegreber: figurativ, naturalistisk, abstrakt 4. klasse i Aalborg Overordnet mål for forløbet: At eleverne individuelt får fremstillet en skulptur, som skal udstilles på skolen. Eleverne skal tilegne sig faglige begreber, der bruges til samtaler om rumligt billedarbejde. Færdigheds- og vidensmål - Eleven skal kende til rumligt billedarbejde - Eleven skal kunne fremstille rumlige konstruktioner - Eleven skal have viden om skulptur teknikker - Eleven skal have kendskab til sammenføjningsteknikker - Eleven skal kunne samtale om skulpturer - Eleven skal kunne præsentere egne værker på en udstilling på skolen

6 Undervisningsplan Opstart (3 lektioner) Mellemfase (4 lektioner)
HVORDAN? Opstart (3 lektioner) Mellemfase (4 lektioner) Afslutning (3 lektioner) Introduktion og løsning af opgaver Præsentation af læringsmål Diasshow kulturens/kunstens billeder Samtale om skulptur/figur - forskel Gruppearbejde: Iagttagelse af skulpturer på skolen Øvelse med kroppen som skulpturelement, hvor klassen kommer med rundt. Individuel hjemmeopgave m. funktionsprincipper. Opsamling på hjemmeopgave: Præsentation og samtale om individuelle skulpturer efter funktionsprincipperne Introduktion og løsning af opgave Individuel opgave: Lav en skulptur af følgende materialer: ståltråd, brænde, plastikposer Skulpturen skal forestille et menneske. Buffer: Øvelse med kroppe, hvor man to og to laver modsætninger overfor hinanden fx. spændthed/slaphed. Udstilling og evaluering ift. mål. Opsamling på hvad er lært i forhold til de lærte begreber Monteres på sten med stålwire/hegnspæl Beslutning om placering træffes i fællesskab med eleverne. Billedsamtale om, hvad der kendetegner deres skulptur, og hvad der kunne gøres anderledes. Progression → → Progression → → Progression

7 Litteratur Lærerens grundbog til indskolingen, K.E. Christensen m.fl.
Omkring skulptur - i skolens første 5. klasser, Billedpædagogisk Tidsskrift, 2/1944 Forenklede Fælles Mål for faget billedkunst PPT af HNB November 14 PPT af HNB - Skulpturtyper PPT af HNB - Skulpturelemener


Download ppt "Kævlefolket - Et undervisningsforløb i skulptur"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google