Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

WORKSHOP 2, Gribskov Kommune, 2017

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "WORKSHOP 2, Gribskov Kommune, 2017"— Præsentationens transcript:

1 WORKSHOP 2, Gribskov Kommune, 2017
HÅNDVÆRK & DESIGN MED FOKUS PÅ DE 21. ÅRHUNDREDES KOMPETENCER OG IT-DIDAKTIK WORKSHOP 2, Gribskov Kommune, 2017

2 WORKSHOP 2 - IDEAFPRØVNING

3 13:00 – 14:00 Opsamling fra sidst – blog og dokumentation af jeres arbejde De 4 K ér – igen Kreativitet og innovation i relation til designprocessen 14:00 – 14:15 PAUSE 14:15 – 15:45 Hands - on med designopgaven: Et Bærbart Møbel – fra ideudvikling til ideafprøvning – Hvordan? (Designproces & Designtænkning) 15:45 – 16:00 16:00 – 17:00 Perspektivering: 3D-print, Tinkercad, Morten Modin, MasterPiece SAMR- model Afslutning og evaluering af dagen

4 FOTO- OG VIDEODOKUMENTATION
Undervejs i arbejdet med designopgaven skal I, i arbejdsgrupperne, foto- og videodokumentere jeres arbejde i forbindelse med designopgaven. Hver gang skal I tage ca. 10 fotos og optage ca. 2-5 min film tilsammen i gruppen. Tag gerne noter undervejs. Efter hver workshopsgang vil der blive sat tid af til, at I, i gruppen, skriver de vigtigste pointer ned fra undervisningen. Foto, video, digitalt arbejde og noter lægges i en mappe på jeres Ipad/Chrome og skal bruges i den sidste workshop. I kan gemme i de fleste formater, men hold jer gerne til de gængse formater i film (MOV, MP4) og billede (jpg, png, photoshop, pdf etc) Blog:

5 LENE TANGGAARD Forskellen på opfindsomhed, kreativitet & innovation
Film: P2AZGnA8Q&feature=youtu.be

6 LENE TANGGAARD Kreativitet er fornyelse der gør en praksis bedre, mere effektiv og bæredygtig

7 LENE TANGGAARD

8 KIE – MODELLEN - udvikling af innovative processer Ebbe Kromann mfl.
Ideudvikling Ideafprøvning produktrealisering Evaluering (eleven kan evaluere egen designproces og eget produkt)

9 PAUSE

10 DESIGNPROCES & DESIGNTÆNKNING DET ENTREPRENANTE RUM (KIE-modellen)

11 HANDS-ON MED DESIGNOPGAVEN Et Bærbart Møbel

12 FRA IDEUDVIKLING TIL IDEAFPRØVNING
STEP 1: Gå sammen 2 & 2 (én fra hver af de ”gamle” fag/bløde-hårde materialer) Find hver især jeres collager og mindmaps frem og se på dem sammen Er der nogen sammenstillinger, områder eller elementer ved collagerne der er særligt interessante, som I gerne vil arbejde videre med? Hvilke stikord fra jeres mindmaps optager jer? Diskuter hvilken designretning jeres udvælgelse peger henimod. Hvordan bliver begrebet Bærbar forstået/tolket? Som i betydningen af bæredygtigt eller mobilt?

13 SKITSERING STEP 2: Ud fra de udvalgte områder i collager og mindmap skal I skitsere med blyant på papir I skal i alt lave to hurtige skitser/forslag (ikke arbejdstegninger) Start hver især på en skitse. Vi siger til, når I skal bytte. I skal derefter tegne videre på hinandens tegninger Øvelsen er non-verbal, så der skal ikke tales sammen imens

14 HÅRDE & BLØDE MATERIALER

15 MATERIALE EKSPERIMENT
STEP 3: Se sammen på jeres blyantsskitser. Udvælg og overfør elementer/områder til materialer og form. Husk, vi er stadig i skitsering/afprøvningsfasen, så der er fokus på undersøgelse og eksperiment Afprøv de forskellige materialers muligheder. Hvad kan de bløde og hårde materialer i kombination og hver for sig? I denne fase må I gerne trække på jeres håndværksmæssige erfaring og kunnen. Hvordan kan velkendte teknikker få nyt liv i anderledes materialer? I skal ende ud med 2-3 undersøgelser/skitser

16 ANALYSE STEP 4: Se på jeres undersøgelser/skitser. Hvordan kan de forskellig elementer bruges i en møbelsammenhæng og kan de kombineres yderligere? Skal noget skiftes ud, forstørres op eller skal andre elementer tilføjes i udviklingen af et møbel? Husk at holde fast i jeres idé. Hvad var jeres oprindelige hensigt med møblet?

17 IDÉAFPRØVNING STEP 5: I skal ende med at Lave 1 møbel sammen i gruppen på cirka 40*40 cm Tænk her på håndværksmæssige løsninger i forhold til lukninger, bindinger, samlinger, overgange osv. Præmis: Der skal både bruges hårde og bløde materialer samt håndværk/teknik der stemmer overens med materialernes beskaffenhed

18 FOTO- OG VIDEODOKUMENTATION
Undervejs i arbejdet med designopgaven skal I, i arbejdsgrupperne, foto- og videodokumentere jeres arbejde i forbindelse med designopgaven. Hver gang skal I tage ca. 10 fotos og optage ca. 2-5 min film tilsammen i gruppen. Tag gerne noter undervejs. Efter hver workshopsgang vil der blive sat tid af til, at I, i gruppen, skriver de vigtigste pointer ned fra undervisningen. Foto, video, digitalt arbejde og noter lægges i en mappe på jeres Ipad/Chrome og skal bruges i den sidste workshop. I kan gemme i de fleste formater, men hold jer gerne til de gængse formater i film (MOV, MP4) og billede (jpg, png, photoshop, pdf etc).

19 PAUSE

20 3D PRINT & TINKERCAD

21 MORTEN MODIN

22

23 MASTERPIECE


Download ppt "WORKSHOP 2, Gribskov Kommune, 2017"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google