Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afAstrid Madsen Redigeret for ca. et år siden
1
Et kursus om it som faglig udfordring og didaktisk mulighed for danskfaget. Ph.d. Jeppe Bundsgaard jeppe@bundsgaard.net www.jeppe.bundsgaard.net
2
Læse en potentiel tekst Fragmentoverblikslæsning Fragmentlæsning Overblikslæsning Fokuslæsning Kritisk læsning
3
Læse en potentiel tekst Hvad står der i den tekst jeg skal finde? Fragmentoverblikslæsning Ser disse tekster ud til at handle om det jeg søger? Fragmentlæsning Hvad står der i den tekst jeg ser uddrag fra? Overblikslæsning Var det den tekst jeg troede? Fokuslæsning Står der noget jeg kan bruge? Kritisk læsning Ved de hvad de taler om? Hvad forsøger de at få mig til? Hvad er deres interesse i sagen? Er det til at forstå for mig?
4
I funktionelle sammenhænge www.hcsoeg.dk www.hcsoeg.dk www.dynamitbogen.dk www.dynamitbogen.dk Som ”dramatisering” Internettet ned på gulvet: www.it-didaktik.dk/main/undervisningsmaterialer/internettetnedpaagulvet Netpiloten http://www.emu.dk/gsk/skolebib/udvikling/nationalt/enterx_scope.html http://www.emu.dk/gsk/skolebib/udvikling/nationalt/enterx_scope.html } Interaktive assistenter
6
Computerprogram, der tager udgangspunkt i en konkret opgave, som en elev – eller gruppe elever - skal løse Eller en problemstilling, de skal forstå Assistenten leder eleven gennem arbejdsgangen eller erkendelsen Computeren strukturerer – eleven tænker Præsenterer faglige begreber og metoder undervejs - integreret
7
Computeren sidder ikke med alle svarene – de er ikke ”multiple choice” Computeren stiller nogle gennemtænkte spørgsmål, så eleven tænker videre Computeren integrerer elevens respons i den videre proces Computeren styrer processen Computeren er god til at strukturere Eleven er god til at tænke
8
Sprogets tre aspekter Deiksis Metafor Modalitet Analyser Danmarks Kulturerklæring og: Hvem siger hvad til hvem, hvorfor, hvordan, med hvilket resultat. Hvem påvirkes af eller påvirker udsagnet? Kernemodsætninger: KønIdeologiPrivat-offentlig AlderAutoritetLand-by RaceKlasseNatur-kultur
10
Skitser ideen Hvad er de faglige mål eller kompetencemål? Hvorfor er det væsentligt for eleverne? Motivation: Mål x Personlig handleselvtillid x følelser Autentiske kommunikationssituationer Hvordan kan computeren bruges til at strukturere arbejdet? Kan computeren være redskab til samarbejde? Hvorfor giver det mening at bruge computere? Kunne man ikke lige så godt klare det uden?
11
Fortælleren beskriver sin ide og svarer på spørgsmålene. Mens I lytter, skriver I et spørgsmål og et forslag til forbedring ned. I siger jeres spørgsmål og forslag efter tur Derefter kan fortælleren svare og kommentere 5 minutters fri samtale om ideen Dernæst er det den næstes tur Vælg til sidst én af ideerne ud til behandling i plenum – det kan være den bedste eller den I har sværest ved.
12
Skitser forløbet Hvor kan der opstå problemer? Hvad skal I bruge af teknisk assistance undervejs?
13
Så giver jeg respons på dem efterfølgende Fortsæt meget gerne med at skrive i forummet om jeres erfaringer.
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.