Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Inspirationsworkshop med fokus på

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Inspirationsworkshop med fokus på"— Præsentationens transcript:

1 Inspirationsworkshop med fokus på
Forskningsviden og praksiserfaringer med inddragende og differentieret forældresamarbejde 17. september 2018

2 Et inddragende og differentieret forældresamarbejde
Er det at bruge hinandens unikke viden om barnet som en ressource? Er det at afstemme forventninger og give plads til hinandens perspektiver?

3 Hvor ved vi det fra? 3 https://www.emu.dk/omraade/dag tilbud
or%C3%A6ldresamarbejde 3 3

4 Det ved vi virker... Kommunikation mellem dagtilbud/skole og forældre
Et inddragende og differentieret forældre- samarbejde Tilrettelæggelse og organisering af forældre- samarbejde Vejledning af forældre 17. september 2018

5 Inddragende og differentieret forældresamarbejde
Udgangspunkt i familiens individuelle behov Dialog mellem dagtilbud/skole og forældre er systematisk og forankret i praksisser og kultur Fælles mål og strategier mellem forældre og personale om børnenes trivsel, læring, udvikling og dannelse Dialog mellem dagtilbud/skole er anerkende og motiverende Gensidig dialog mellem dagtilbud/skole og forældre sikrer inddragelse af forældrenes perspektiv Dagtilbuddet/skolen giver forældrene indsigt i støttende samværsformer Dagtilbuddet/skolen støtter forældre i nye handlemåder i forhold til barnet

6 Organisatorisk ledelse
Hvad kan ledelsen understøtte i arbejdet med at styrke forældreinddragelse…? Personalets læring og udvikling er tæt forbundet med hverdagens praksisser Personalet samarbejder i små grupper om at skabe viden og kvalificere praksis Det pædagogiske personale har et nysgerrigt og kritisk blik på hinandens praksis Personalet har mulighed for refleksionsrum og faglig sparring med ledelsen Fokus på ledelse som drivkraft for en vidensbaseret pædagogisk praksis Der er kontinuerligt fokus på læring både blandt børn og pædagogisk personale Pædagogisk ledelse Organisatorisk ledelse 6 6

7 Tal sammen to og to: 2 x 10 min.
Drøft følgende med din sidemand: Hvordan ser det ud i min skole/institution når pædagoger og lærer er i dialog med forældrene? Kom med nogle konkrete eksempler? Hvad kendetegner den dialog der er mellem forældre og Pædagoger og lærere? Saml pointer – som meldes tilbage til de øvrige deltagere i workshoppen.

8 Praksisperspektiv fra klynge VVK D

9 Tilrettelæggelse og organisering af forældre-
Tre tematikker som forskningen peger på Kommunikation mellem dagtilbud/skole og forældre Et inddragende og differentieret forældresamarbejde Tilrettelæggelse og organisering af forældre- samarbejde Vejledning af forældre 17. september 2018

10 Tilrettelæggelse og organisering af forældresamarbejde
Dialog mellem skole/dagtilbud og forældre er systematisk forankret i praksis og kultur Tilrettelæggelse og organisering af forældresamarbejde Udgangspunkt i familiernes individuelle behov Fælles mål og strategi mellem forældre og personale om barnets trivsel, læring, udvikling og dannelse 17. september 2018

11 Dialog mellem dagtilbud/skole og forældre
Det ved vi…? Forældresamarbejde som er tænkt ind som en fast del af dagtilbuddet/skolen som en fast del af dagligdagen har større betydning for børns kognitive udvikling end forældresamarbejde, der finder sted mere tilfældigt. De bedste resultater skabes når der er en fælles plan og forståelse og dermed systematik for hvordan forældre inddrages og delagtiggøres i samarbejdet om barnet En fælles tilgang til forældresamrbejde med fokus på inddragelse kan også bidrage til en tryggere relation mellem personalet og forældre

12 Tilrettelæggelse og organisering af forældresamarbejde
Det generelle forældresamarbejde rettet mod den brede forældregruppe, hvor der er udveksling af af viden om børnenes generelle erfaringer og dagtilbuddets/skolens fokusområder i det pædagogiske arbejde i hverdagen Det udvidet forældresamarbejde, når børn i en kortere eller længere periode har trivsels, lærings og/ eller udviklingsmæssige udfordringer, hvor det individuelle forældresamarbejde derfor kan intensiveres Det tværfaglige forældresamarbejde om børn med langvarige, særlige og flersidige behov, hvor der er involveret understøttende ressourcer uden for dagtilbuddet/skolen.

13 Tal sammen to og to: 2 x 10 min
Denne gang med din sidemand til den anden side. Hvilke ressourcer og kompetencer oplever I der er behov for i personalegruppen, for at kunne sikre at jeres samarbejde med familierne tager udgangspunkt i deres behov? Hvordan fordeler I disse ressourcer bedst muligt mellem de forskellige former for forældresamarbejde Find 2 pointer som kan deles i workshopgruppen.


Download ppt "Inspirationsworkshop med fokus på"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google