Download præsentationen
1
Deltagerstyret undervisning
2
Hvem er vi ? Jannie Dodensig Civilingeniør i arkitektur og design
Underviser til daglig på UCN, konstruktøruddannelsen Camilla Poulsen
3
Vi modtager studerende som:
Udfordringen Vi modtager studerende som: Er eksperter i at lave løsninger Er eksperter i at følge anvisninger Har et solidt fagligt fundament som er forankret i traditionen Har stor aldersspredning og erfaringsgrundlag er uddannet via mesterlærer tankegangen
4
Vi modtager studerende som:
Udfordringen Problemløser Vi modtager studerende som: Er eksperter i at lave løsninger Er eksperter i at følge anvisninger Har et solidt fagligt fundament som er forankret i traditionen
5
Vi modtager studerende som:
Udfordringen Reflekterende Problemløser Vi modtager studerende som: Er eksperter i at lave løsninger Er eksperter i at følge anvisninger Har et solidt fagligt fundament som er forankret i traditionen Kunne vidensdele
6
Vi modtager studerende som:
Udfordringen Reflekterende Analytisk tilgang Problemløser Vi modtager studerende som: Er eksperter i at lave løsninger Er eksperter i at følge anvisninger Har et solidt fagligt fundament som er forankret i traditionen Kunne vidensdele
7
Vi modtager studerende som:
Udfordringen Reflekterende Analytisk tilgang Problemløser Vi modtager studerende som: Er eksperter i at lave løsninger Er eksperter i at følge anvisninger Har et solidt fagligt fundament som er forankret i traditionen Innovative og kreative Kunne vidensdele
8
Vi modtager studerende som:
Udfordringen Samarbejde Reflekterende Analytisk tilgang Problemløser Vi modtager studerende som: Er eksperter i at lave løsninger Er eksperter i at følge anvisninger Har et solidt fagligt fundament som er forankret i traditionen Horisontal tænke Innovative og kreative Kunne vidensdele
9
Vi modtager studerende som:
Udfordringen Samarbejde Reflekterende Analytisk tilgang Problemløser Kunne aflære viden Vi modtager studerende som: Er eksperter i at lave løsninger Er eksperter i at følge anvisninger Har et solidt fagligt fundament som er forankret i traditionen Horisontal tænke Innovative og kreative Kunne vidensdele
10
Vi modtager studerende som:
Kritisk tilgang Udfordringen Samarbejde Reflekterende Analytisk tilgang Problemløser Kunne aflære viden Vi modtager studerende som: Er eksperter i at lave løsninger Er eksperter i at følge anvisninger Har et solidt fagligt fundament som er forankret i traditionen Horisontal tænke Innovative og kreative Kunne vidensdele
11
Vi modtager studerende som:
Kritisk tilgang Udfordringen Samarbejde Reflekterende Analytisk tilgang Problemløser Kunne aflære viden Vi modtager studerende som: Er eksperter i at lave løsninger Er eksperter i at følge anvisninger Har et solidt fagligt fundament som er forankret i traditionen Proces orienteret Horisontal tænke Innovative og kreative Kunne vidensdele
12
Produktorienteret Procesorienteret
13
Det er svært at bryde med en vanetænkning
Vi oplever derfor Stor frustration Forvirring Modvilje Det er svært at bryde med en vanetænkning De tør ikke fejle
14
Hvorfor netop den deltagerstyret undervisning ?
Det deduktive princip Det induktive princip Læreren præsentere regler, løsningsprincipper osv Et problem rejses for eleven. Problemet kan ikke umiddelbart løses Læreren forklarer ved eksempler eller illustrationer Der opstilles forslag til løsning af problemet (hypotesedannelse) Eleverne øver reglen, løsningsprincippet (øvelsesopgaver) Forslagene afprøves – om de er anvendelige Læreren kontrollerer indlæringseffekten Konklusion
15
Produkt orienteret Proces orienteret
Hvorfor netop den deltagerstyret undervisning ? Det deduktive princip Det induktive princip Læreren præsentere regler, løsningsprincipper osv Et problem rejses for eleven. Problemet kan ikke umiddelbart løses Produkt orienteret Læreren forklarer ved eksempler eller illustrationer Der opstilles forslag til løsning af problemet (hypotesedannelse) Eleverne øver reglen, løsningsprincippet (øvelsesopgaver) Proces orienteret Forslagene afprøves – om de er anvendelige Læreren kontrollerer indlæringseffekten Konklusion
16
Ledet diskussion Ledet skitsering Ledet evaluering
For at kunne håndtere denne udfordring har vi udviklet 3 konkrete undervisningsmetoder ud fra tankegangen om den deltagerstyret undervisning Ledet diskussion Ledet skitsering Ledet evaluering Vi har arbejdet med ”kort” som værktøj som styring af de tre ”ledet” undervisningsformer
17
Disse ”plantes” før start hos deltageren.
Ledet diskussion Ved at kombinere den traditionelle ledet diskussions metode, med nogle forberedte fokuspunkter på kort. Disse ”plantes” før start hos deltageren. Herved har alle deltagere et afgrænses område hvortil de skal bidrage til diskussionen - diskussionen er for alle og ikke de få der ”tør” sige noget. Den enkelte studerende skal derfor heller ikke rumme hele diskussionen fra start af.
18
Ledet Skitsering Her kobles den Ledet diskussion med skitseringsteknikker – her i gruppesammenhæng Diskussionen er nu både mundtlig og skriftlig – gennem tegning og skitser behandles de udvalgte problemstillinger. Skitserne evalueres og problemformuleres herefter af en ny projektgruppe – herved skabes der vidensdeling og problemstillingerne ses fra flere perspektiver
19
Ledet Evaluering De studerende præsentere udvalgt arbejde skriftlig.
De studerende har herefter selv ansvaret for at evaluerer hinanden gennem dialogen. Igen ”plantes” en række forberedte problemafklarende spørgsmål, som de studerende kan støtte sig op af – bruge til at igangsætte deres dialog Kortene sikrer det faglige niveau i evalueringen
20
Hvordan gør vi det så i praksis
Ledet diskussion Ledet skitsering Ledet evaluering Lad os se på nogle konkrete undervisningssituationer
21
Hvad indeholder kortene ?
22
Ledet diskussion som styring af dialogen
Hvordan gribes den mundtlige fremlæggelse an
23
Ledet skitsering Stimuli og benspænd
- Blokering - hindre vanetænkning Provokation - giver dialog - Inspiration - Horisontal tænkning
24
De innovative løsninger
Skitser Tre benspænd skaber når de kombineres nye løsninger Løsningerne fremtvinges gennem en skitseproces Undervejs bidrager kortene til diskussion og refleksion over de fremkomne løsningsforslag
25
Det ”fag” faglige udgangspunkt
2 1 3 4 5 Ledet skitsering Det ”fag” faglige udgangspunkt
26
Ledet diskussion som evalueringsmetode
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.