Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Praktikvejledertræf PAU den 28/9 2015

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Praktikvejledertræf PAU den 28/9 2015"— Præsentationens transcript:

1 Praktikvejledertræf PAU den 28/9 2015
Nye praktik- og kompetencemål

2 Nye praktikmål PAU - påbegyndelse: januar 2016
Før: 12 praktikmål Nu: 18 praktikmål - - ”PASS for de professionelle” For praktiksteder Vejledninger fra PASS praktikerklæringer Den pædagogiske assistent Vejledende praktikerklæringer før og efter august, 2015 september 2018

3 Nye kompetencemål PAU - påbegyndelse: januar 2016
Kompetencemålene: Før 11 kompetencemål Nu 21 kompetencemål (de 21 mål er mere målbare grundet en mere konsekvent taksonomi) Kompetencemålene er både skrevet ind i fagmål og praktikmål september 2018

4 Den nye uddannelsesordning 1/8, 2015
7.3. Praktikuddannelsen Praktikuddannelsen skal give eleverne mulighed for at tilegne sig erhvervsfaglig kompetence i et fagligt funderet praksisfællesskab gennem udførelse af og refleksion over daglige arbejdsopgaver inden for det pædagogiske område. Praktikmålene for praktikuddannelsen fremgår af uddannelsesordningen. Praktikmålene er slutmål. september 2018

5 Blooms taksonomi Nye praktikmål, men samme taksonomi: Begynder niveau
Færdighed Beskrivelse Handling Kende Løse opgaver i kendte situationer eller under vejledning. Her grundlægges selvstændigheden i opgaveløsningen Beskrive (gengive), definere, genkende og huske. september 2018

6 Blooms taksonomi Rutineret niveau Færdighed Beskrivelse Handling
Forstå Planlægge og gennemføre en aktivitet i en rutinemæssig/kendt situation. Her skal eleven selvstændigt kunne kommunikere og sætte sig ind i mere komplicerede situationer Demonstrere, forklare (gerne med egne ord) give eksempler, sammenfatte, skelne væsentligt fra uvæsentligt september 2018

7 Blooms taksonomi Avanceret niveau: Færdighed Beskrivelse Handling
Anvende Anvende kendt viden og færdigheder og til ikke-rutine situationer. Her skal eleven selv kunne tage ansvar Afprøve, afgøre, vælge/træffe valg, igangsætte anvende, udvise initiativ, selvstændighed september 2018

8 Blooms taksonomi Ekspert niveau Færdighed Beskrivelse Handling
Analysere Løse komplekse arbejdsopgaver og argumentere for valgte løsninger. Her skal eleven selvstændigt kunne deltage i arbejdspladsens innovative processer Finde, identificere, sammenligne, vurdere, begrunde. september 2018

9 Blooms taksonomi Husk ekspert niveau er forbeholdt, de elever, der ønsker og har forudsætninger for at gennemføre udvalgte uddannelsesspecifikke fag på et valgfrit højere niveau (ekspert), end det obligatoriske niveau (avanceret). Eleven kan vælge et eller flere fag på højere niveau: De fire obligatoriske uddannelsesspecifikke fag: Bevægelse og idræt (4 uger) Natur og udeliv (3 uger) Sundhed i den pædagogiske praksis (3 uger) Digital kultur (3 uger) september 2018

10 De nye praktikmål – hvilket niveau?
De nye praktikmål er slutmål – som før! De nye praktikmål vurderes stadig ud fra begynder, rutineret og avanceret niveau. Det nye er, at elever kan have valgt et talentspor eller et uddannelsesspecifikt fag på et højere niveau, hvilket gør, at de har nogle kompetencer på ekspert niveau, som de bringer med sig ud i praktikken. Varigheden for fag på ekspert niveau skal svare til varigheden på obligatorisk niveau (avanceret niveau) september 2018

11 Afsluttende prøve og sidste praktikperiode
Undervisningsministeriet har ændret bestemmelserne i uddannelsesbekendtgørelserne, så retningslinjerne for tidspunktet for afsluttende prøve er ændret. Ændringerne betyder, at eleven kan gå til afsluttende prøve, når al skoleundervisning er afsluttet, uden at sidste praktikperiode er fuldt gennemført og godkendt. Hidtil skulle praktikperioderne være godkendt for at eleven kunne gå til afsluttende prøve. september 2018

12 Fem opgaver i forhold til talentudvikling
Udvikle en fælles forståelse af talent-begrebet. Identificere og udvælge de talentfulde elever. Udvikle relevante læringsaktiviteter. Udvikle lærer- og vejlederrollen. Hvordan evaluere og bedømme talent? Ikke komme ind på de sidste to emner. september 2018

13 Hvad er et erhvervsfagligt talent på erhvervsuddannelserne?
En kompetent adfærd udtrykt ved, at personen mestrer sit fag. Personen kan tilegne sig flere faglige kompetencer og samtidig udvikle disse. Fagligt kompetent adfærd understøttes af: En socialt kompetent væremåde Kreativitet Evnen til at reflektere At have overblik Erhvervsfagligt talent er knyttet til praksis – og ikke blot de enkelte fag i (skole-)uddannelsen. september 2018

14 Karakteristika ved erhvervsfaglige talenter
Vilje Engagement Nysgerrighed Social kompetent Innovativ Overblik Rapport: Talentvejen, 2013 Begynder Rutineret Avanceret Ekspert Fokus på personlige kompetencer! = evnen til at agere i og udvikle praksis. september 2018

15 Hvordan spotte talenterne?
Ved ansættelsessamtale. Samtale med interesserede elever. Test? Lærere spotter egnede elever. Lærere spotter egnede elever – fra GF til hovedforløb september 2018

16 Hvordan stimuleres erhvervsfagligt talent?
Praktikvejledningen skal være: Praksisnær Anvendelsesorienteret Tværfaglig Helhedsorienteret Problemløsende Differentieret Foregå i et fagligt og socialt fællesskab september 2018

17 Kreativitet og erhvervsfagligt talent
Det kreative element i erhvervsfagligheden bygger på Fordybelse i traditioner og fag. ”Fuskeri” og eksperimenterende læring. Modstand fra det ”materiale”, man arbejder med. Prof. Lene Tanggaard, 2011 september 2018

18 Talentudvikling - hvad kan vi gøre?
Som igangsættende spørgsmål kan man som ’fag’ spørge hinanden om: • Hvad er værdifuld mestring i vores fag? • Hvad trækker vi frem, når vi skal beskrive den rigtig dygtige fagperson? • Hvilke faglige normer og værdier er fremherskende i vores fag og vigtige for dets udøvelse? Både alment for faget og specifikt for praktikstedet. september 2018


Download ppt "Praktikvejledertræf PAU den 28/9 2015"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google