Jorden og lyset Johs. V Jensen 1937 Kursus i naturgeografi B 4.10 2007 Har du forestillet dig Jorden, Tellus Mater, som en guldhaaret Gudinde stiger af.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Advertisements

Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
5 IT-didaktiske principper
Naturgeografi Jordens og livets udvikling samt menneskets tilpasning set i et geologisk og aktuelt samfundsmæssigt perspektiv Altså handler geografi om.
SRP på Faaborg Gymnasium 2013
Progression i samfundsfag
Metode i AT Religion.
Økonomiske fag på handelsgymnasiet
AT efteråret 2013 / MG & RO. Overordnet emne Kampen for det gode liv.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Det Internationale Område Studieområde 3/
Grundlæggende IT, niveau G
Prøveformer og evaluering af kompetencer i biologi
Almen studieforberedelse
Studieretningsprojektet Styringsgruppen september 2007.
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
AT-EKSAMENSOPGAVEN 2013 februar 2013 / MG & RO. Tidsplan UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 5AT-opgaven udleveres IntrolektionVejledning om valg af emne.
Almen studieforberedelse
Retorik og eksamen - den mundtlige eksamen i samfundsfag
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
Kultur- og branchestudier Opgaveforberedende forløb S3 & LT
Dagens program  Præsentation af os  Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.)  Øvelse:
Vand Problemformulering: Hvordan opfører vand sig?
Undervisning Klasseundervisning Elevernes oplæg Fælles læsning
Projekt i billedkunst Resten af tiden.
Almen sTudieforberedelse - AT
Eksamen i KS -praktiske og gode råd samt eksempler på eksamensbilag
Undervisning Klasseundervisning Elev oplæg Fælles læsning Fig. Beskrivelse (analyse) Opgaveløsning Film og efterfølgende diskussion Gruppearbejde Laboratorium.
Faglige mål for AT – forskellige metoder til komplekse problemer
PRAKTIK SOM GYMNASIELÆRER MIDTVEJSMØDE
Synopsis VIP3/2012.
CAS i matematikundervisningen Middelfart
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
Baggrunden for at indføre en ny karakterskala
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
Mundtlig eksamen Mat B Spørgsmålene til den mundtlige prøve skal offentliggøres i god tid inden prøven Eksaminationstiden er 30 minutter pr. eksaminand.
Dagens program Præsentation af os Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.)
Dagens program Præsentation af mig15 min. Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium m.m.)15 min. Øvelse:
Dagens program Præsentation af os Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.) Præsentation.
Formalia ved opgaveskrivning
Eksamen.
Fagdidaktisk kursus i biologi
Synopsis VIP13 HH3.
Eksamen psykologi synopsis synopsiseksamen 2013.
Det Internationale Område
Almen studieforberedelse
Objektorienteret Netværkskommunikation Præsentation 28: Eksamen.
Almen Studieforberedelse Orientering mandag den 31. januar 2011.
SKABELON.
KNÆK KODEN Opgave 1. Erhvervsøkonomiske område opgave 1 Med udgangspunkt i en af dig valgt virksomhed skal du udarbejde en økonomisk analyse af den valgte.
Præsentation af opgaven Tysk fortsætter A stx Konference om ny digital skriftlig prøve med adgang til internettet Fredericia den Mette Hermann.
Samarbejde mellem matematik og samfundsfag. Disposition Indledning Hvorfor skal vi bruge 2 i samfundsfag? Hvordan kan matematikken bruges? Eksempel. Oplæg.
Almen Studieforberedelse Orientering tirsdag den 27. januar 2015.
Først: Uddannelsesspecifikt fag Senere: Grundforløbsprøve Kontor, Handel eller Detail.
SRO SKRIV!.
SRP Høje-Taastrup Gymnasium 2017
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Skriveperiode (synopsis)
Den naturvidenskabelige metode
Digital præsentation som grundlag for den faglige samtale om projektarbejdet ved eksamen i dramatik.
Teoretisk pædagogikum
Naturfag.
Eksamen på B-niveau Af Signe Elise Bro, formand for Religionslærerforeningen og medlem af ministeriets læreplansudvalg.
Infomøde om synteseopgaven
SSO og EP Helle Dreyer Møller, VUC Aarhus
Informationsmøde om erhvervsområde og erhvervsområdeprojekt i tekniske eux-forløb Bjørn René Hansen, Erik Engel og Rasmus Schou Christensen Styrelsen.
Skrivedag 7: Resumé, konklusion og henvisninger
AT-EKSAMEN 2019 SSM 28. januar kl
Introduktion til mini-SOP 3. hhx
Præsentationens transcript:

Jorden og lyset Johs. V Jensen 1937 Kursus i naturgeografi B Har du forestillet dig Jorden, Tellus Mater, som en guldhaaret Gudinde stiger af Østen? Har du gjort dig klart hvordan kloden krænger over i Lyset med sin Evropaside, mens Kina og Kalifornien sænker sig i Skyggen, den halve verden der vaagner, og den anden halve der gaar i Seng? Har du fattet hvordan det fritsvævende enorme Legeme runder om sig selv i Verdensrummet, klar og blaa, klædt i oceaner og mangefarvet af fem Verdensdele, aaret af floder gennem urskove og med et isblink, som af en død mands Øjenstene, ved begge Poler?

Rammer Kursus i naturgeografi B Rammerne omkring naturgeografi B  studieforberedende  baseret på to faglige ben, tre metoder og seks emneområder.  arbejder emneorienteret med konkrete cases, globale og regionale forskelle og variationer.  kan relativt let tilpasses arbejdet i en studieretning.

Om niveauet fra 0-B Kursus i naturgeografi B Om niveauet fra 0-B ( 6-10 emner)  Som ovenstående + globale almendannende forhold  Der er skrf. karakter og min. 40 timers elevtid  Ligger oftest indenfor en studieretning, og der samarbejdes med andre fag. Faget kan involveres i studieprojektet.  Eleverne skal blive fortrolige med fagets metoder – også ud fra en videnskabsteoretisk vinkel.  Der er ingen fastdefinerede mængde og materialekrav, men GIS skal inddrages undervejs.

Om niveauet fra C-B Kursus i naturgeografi B Om niveauet fra C-B ( 6-10 emner – C-niveauet)  Bygger videre på de faglige mål, der er opnået på C- niveauet.  Der er skrf. karakter og min. 40 timers elevtid (?)  Faget har vanskeligt ved at samarbejde med andre fag. Vi kan evt. tage initiativ i AT.  Eleverne skal blive fortrolige med fagets metoder – også ud fra en videnskabsteoretisk vinkel.  Der er ingen fastdefinerede mængde og materialekrav, men GIS skal inddrages undervejs.

NATURGEOGRAFI. Faglige mål/kompetencer.  Faglige mål  Eleverne skal i naturgeografi kunne :  identificere, genkende og klassificere rumlige mønstre i geofaglige sammenhænge.  udføre simple former for planlægge og gennemføre eksperimentelt arbejde herunder systematiske feltobservationer og -målinger vedrørende geofaglige fænomener  opsøge,forholde sig til kvalitetsvurdere, fortolke og anvende et spektrum af geofaglige repræsentationsformer, som tekster, data, kort, diagrammer, profiler, figurer, billeder, såvel som reflektere over troværdighed og anvendelighed af ekspertudsagn

NATURGEOGRAFI  ud fra egne konkrete data og observationer give en samlet beskrivelse analysere og fortolke udviklingsprocesser i naturen og menneskets omgivelser.  udskille og redegør for analysere og fortolke væsentlige naturfaglige enkeltfænomener og delprocesser i naturen og menneskets omgivelser og sætte dem ind i overskuelige sammenhænge  indkredse væsentlige geofaglige problemstillinger og opstille og anvende enkle problemformulering i analysen af naturen og menneskets omgivelser  forstå og kritisk anvende enkle komplekse geofaglige modeller som forenklede repræsentationer af virkeligheden

NATURGEOGRAFI  sætte analysere og vurdere geofaglige problemstillinger i en bredere samfundsmæssig sammenhæng og udnytte geofaglig viden sammen med viden og kompetencer opnået i andre fagområder  indsamle informationer fra forskellige miljøer og  formidle faglig viden, analyser, resultater og diskussioner og argumentere logisk, mundtligt og skriftligt, henvendt til forskellige målgrupper og kunne forholde sig/samt deltage på en kvalificeret måde i den aktuelle samfundsdebat om geofaglige emner.

Skriftlig elevtid Kursus i naturgeografi B Fordelingen af skrf. elevtid på GG i alt 50 t.  5 opgaver a 3 timer  5 rapporter a 4 timer  1 projekt a 8 timer  1 mundtlig formidling med noter/PP a4 timer  Mindre opgaver i alt 3 timer Der kan ”veksles” fra store til mindre opgaver

en anden måde at lære på Kursus i naturgeografi B De faglige mål ( kompetencer) kræver en anden måde at lære på og en ny lærerrolle.  Eleverne skal fra starten gøres fortrolige med de faglige mål og kravene til de afsluttende eksamen.  Planlæg emnerne med selvstændigt elevarbejde hjemme og ude.  Skab rum for empiribaseret arbejde i de enkelte emner.  Eleverne skal gøres fortrolige med de metodiske overvejelser, som de kan støde på i arbejdet.

en anden måde at lære på Kursus i naturgeografi B  Eleverne skal være bevidste om, at de til eksamen vurderes på deres evne til at anvende og perspektivere den tilegnede viden selvstændigt.  Eleverne skal have indblik i relevansen af det, som de arbejder med.

Antal emner Kursus i naturgeografi B Hvor mange emner kan vi nå?  Husk at der sagtens kan arbejdes på tværs af kernestofområderne.  Sørg for, at der er ”buffertimer” i årsplanlægningen til afbrydelser og aktuelle hændelser.  Gør eleverne medansvarlige i årsplanlægningen – og lov ikke for meget.

Eksamenstræning Kursus i naturgeografi B Hvordan træner vi bedst den afsluttende eksamen?  Den faglige progression kommer bedst til udtryk i de løbende evalueringer.  Diskuter løbende, hvilke faglige mål, som vi arbejder med i øjeblikket.  Gør det gentagne gange tydeligt, at et godt eksamensresultat afhænger af selvstændig anvendelse af tilegnet viden.

årets eksamen Kursus i naturgeografi B De spinkle erfaringer fra årets eksamen.  Resultatmæssigt er det gået ok, og der er ingen formelle klager.  Eleverne kan generelt set godt strukturere deres besvarelse  Det empiribaserede arbejde inddrages alt for lidt, og det har endnu ikke fået status på linje med traditionelt lærebogsmateriale.  Brugen af synopsis varierer noget, og der er behov for en mere præcis karakteristik af denne.  Censor og eksaminator finder det svært at orientere sig i synopsen under eksamen.  Der kan være problemer ved elevernes trækning af opgaver.

Fra vejledningen 2007 Kursus i naturgeografi B Citat fra den nye Vejledning til naturgeografi B I forberedelsestiden udarbejder eksaminanden en synopsis for sin besvarelse af den stillede opgave på baggrund af egen viden og de udleverede materialer. Eksaminanden må gerne inddrage andet vedkommende materiale i besvarelsen. Synopsis skal i denne forbindelse forstås som en udvidet disposition for fremlæggelsen ved den mundtlige prøve og have et omfang på max sider. Det skal fremgå af synopsen, hvorledes eleven vil disponere besvarelsen af opgaven samt hvilket materiale eleven har valgt at inddrage. Synopsen er det udgangspunkt eleven anvender til at demonstrere sine evner til at udvælge, afgrænse og perspektivere opgaven.

Kursus i naturgeografi B Hvordan sikrer vi, at naturgeografi altid er et aktuelt og relevant fag med samfundsperspektiv? Hvordan skaber vi gode læringssituationer, hvor eleverne tvinges til at øge og anvende deres faglige viden? Hvordan skaber vi respekt i faget for det empiribaserede arbejde både os internt og blandt eleverne? Hvordan sikrer vi, at fagets mål og metoder fremtræder tydeligt for eleverne? Hvordan bliver vi åbne for, at eleverne kan have andre gode løsninger på eksamensopgaven end den, som vi lige havde i tankerne.