Niels Grønbæk Nielsen Teamets planlægning af undervisningsåret.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Advertisements

Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Elevplaner på Skolen på Herredsåsen
Læring i bevægelse - hvorfor?
Velkommen til workshoppen
Når lærere samarbejder med forældre
Understøttende undervisning, Vejle Kommune, mandag d. 28. oktober 2013.
Måling af effekt af undervisningsforløb med ’Hvad er økologi?’
Temadag 16. august 2010 Projekt ”Sæt viden i bevægelse”
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
Lærerprofessionen.
Evaluering.
Kladde til informationsdias
Projektarbejde En praksishistorie.
Trinmålene henvender sig til elevernes kunnen efter 6. klassetrin
Billum skole Overordnet udviklingsplan Den politiske beslutning fra 2007 omkring skole/SFO danner baggrund for dette materiale. Planen er til debat og.
Tværfagligt undervisningsforløb
- fortsat midt i en flekstid?
Skolebestyrelsen  7 forældrerepræsentanter  2 medarbejderrepræsentanter  Alle skal udfylde en tavshedserklæring  2 elevrepræsentanter  Alle har stemmeret.
Evalueringskulturen på
Fagets formål, fokus og fagmål
Lærerprofessionen - en definition.
3-timers møder Aarhus Universitetshospital 2014
Udvikling af elevrådet på Blågård Skole
Plan for samarbejde mellem Rønnevangsskolen/Torstorp Skole
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
IT i undervisningen.
Kort præsentation af principperne bag SOL (Samarbejde Om Læring)
- Hvad kan I forvente som forældre?
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Fællemødet 1. årgang januar Kl Velkomst v/ praktikkoordinator Thomas Thorning Kl Mødet med skolen set fra praktiklæreren? Praktiklærer.
Udvikling af skole/hjemsamarbejdet på Højmeskolen
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Fagkonsulent.
Niels Grønbæk Nielsen Teamets planlægning af den tværfaglige undervisning.
Agenda Lærerprofession Professionsidealet Lovgivning
Lærer Mig og min uddannelse Lærerprofessionen Sundhedsfremmende
Styr på Sundheden Projekt Styr på Sundheden Baggrund: erfaringer fra SpS pilotprojekt Hovedprojekt 4 år – 20 skoler i 20 kommuner Følgeprojekt 2 år – 6.
Niels Grønbæk Nielsen Teamets planlægning af et undervisningsforløb.
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Lærerprofessionen.
Oplæg: Formål, mål og målsætninger.  § 1. Folkeskolen skal i samarbejde med forældrene give eleverne kundskaber og færdigheder, der: forbereder dem til.
TR møde 6. januar 2014 Reform og arbejdstid Eksempler på lokale opmærksomhedspunkter.
Resultatkrav: Sikkerhed, sundhed og trivsel Kompetenceudvikling
Sunds skole Evaluering
Skolebestyrelsen Forælder specialklasse Medarbejder Elev Leder Ekstern repræsentant?
-Akademiet NTS repræsentantskabsmøde den
Ny Fælles Naturfagsprøve
Udeskolekursus Tårnby Kommune, august 2011
Elevplaner forældreinformation. - at styrke grundlaget for undervisningens planlægning og tilrettelæggelse - at styrke den løbende evaluering af elevens.
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
Formål Struktur/organisering Fysiske rammer Indhold/pædagogik/læringssyn Samarbejdspartnere Handleplan.
Skolestart Program Velkomst Lovgrundlag og trinmål for 0. klasse
De seks bedste billeder fra gruppen
Politiske delmål og Fanefjordskolens indsatsområder.
Læringsorienteret feedback og Den dynamiske årsplan
Højere kvalitet gennem forøget brug af læringsmål?
SKABELON.
Fælles Mål Landsforeningen af 10. Klasseskoler. Læringsmål.
Evaluering.
Almen didaktik Niels Grønbæk Nielsen.
Almen Didaktik Indhold og form
Vidensbaseret praksis i botilbud
Praktikvejledertræf PAU den 28/9 2015
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Dialog om opgave- og arbejdstilrettelæggelse for skolepædagoger
IT undersøgelse på Breum Skole
Princip for kontaktforældre
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Niels Grønbæk Nielsen Teamets planlægning af undervisningsåret

Niels Grønbæk Nielsen En årsplan: Overordnede pædagogiske og faglige planlægning, der udstikker linjerne for et skoleår: hvad skal der arbejdes med, hvornår, hvorfor og hvordan? Udarbejdes før et skoleårs begyndelse Detailplanlægning Konkrete undervisningsplanlægning

Niels Grønbæk Nielsen En afdelingsopdelt skole med selvstyrende team kræver en form for koordinering som grundlag for samarbejde. afdelingårgangklasse mellemtrin 4. årgang fag 4.a 4.b Dansk Matematik Historie.. Koordinering – pædagogisk - fagligt

Niels Grønbæk Nielsen Hvordan skal årsplaner udarbejdes så de kan virke koordinerende for samarbejdet?

Niels Grønbæk Nielsen fagligt plan pædagogisk Beslutnings- grundlag plan Evaluering evaluering

Niels Grønbæk Nielsen Årsplanen som prosa Årsplanen som mål, handle og evalueringsplan MålSådan gør vi detSådan evaluerer vi Der udarbejdes løbende evaluerings og handleplaner for hver enkelt elev På grundlag af elevens portefølje og logbog opstilles der mål i samarbejde med eleven. Eleven skal selv udarbejde forslag Vi sætter særligt fokus på 5 udvalgte elever. Beslutningsgrundlag

Niels Grønbæk Nielsen Pædagogisk: Folkeskolens formål § 1 Evaluering § 13 Elevernes medbestemmelse § 18 Undervisningens differentiering § 18 holddeling § 25 Elevens alsidige personlige udvikling § 1 + faghæfte Andre forhold Beslutningsgrundlag

Niels Grønbæk Nielsen Beslutningsgrundlag Pædagogiske rammefaktorer Ydre rammefaktorer - kommunens målsætning og krav - skolens målsætning og prioriteringer - afdelingens målsætning og prioriteringer - skolens fastlagte begivenheder og arrangementer: skolefest, emneuger, lejrskoler mm Eleverne - klassen En beskrivelse af eleverne med fokus på faglige og sociale aspekter. Mål og strategier for det faglige og pædagogiske arbejde på grundlag af denne beskrivelse.

Niels Grønbæk Nielsen Beslutningsgrundlag PædagogiskFagligt Teamets redegørelse for, hvordan der i det kommende år på årgangen arbejdes med: - løbende evaluering som en integreret del af undervisningen - elevernes medbestemmelse på årgangen - undervisningens differentiering - holddannelse - elevens alsidige personlige udvikling - skole-hjem samarbejdet - andre forhold Teamets redegørelse for og opstilling af faglige målsætninger: - hvilke trinmål, der i særlig grad er i fokus på årgangen. - hvordan disse valgte trinmål fører frem til slutmål - Teamets redegørelse for, hvor der er trinmål, der i særlig grad inddrages i et tværfagligt samarbejde - Beskrivelse af arbejdet med tværgående emner og problemstillinger

Niels Grønbæk Nielsen Pædagogiske grundholdninger Regler for afdelingen: Det overordnede princip for afdelingens fællesregler er, at elever og lærere i samarbejde skaber et godt og positivt arbejdsmiljø, og at elever og lærere løbende drøfter den omgangstone og de samværsformer, der er på skolen og i de enkelte klasser. En gang årligt i januar måned drøfter afdelingens elevråd og lærerne arbejdsklima, omgangstone og samværsformer, hvilket kan medføre, at der laves kampagner med overordnede temaer. Regler for afdelingen: Undgå voldsom adfærd. Medvirk til at holde orden på skolen. Værn om dine kammerater og skolen. Pas på skolens inventar og materialer. I frikvarteret må du selv vælge, om du vil opholde dig i klassen, på gangene eller i skolegården. Alle skal være i deres lokale, når undervisningstiden begynder. Du må ikke medbringe farligt legetøj på skolen. Udstyr, der kan forstyrre undervisningen, må ikke benyttes. Hvis du ødelægger kammeraters eller skolens ejendele, kan der kræves erstatning. Beslutningsgrundlag

Niels Grønbæk Nielsen Fagligt § 5. Indholdet i undervisningen vælges og tilrettelægges, så det giver eleverne mulighed for faglig fordybelse, overblik og oplevelse af sammenhænge. Undervisningen skal give eleverne mulighed for at tilegne sig de enkelte fags erkendelses- og arbejdsformer. I vekselvirkning hermed skal eleverne have mulighed for at anvende og udbygge de tilegnede kundskaber og færdigheder gennem undervisningen i tværgående emner og problemstillinger. Beslutningsgrundlag

Niels Grønbæk Nielsen Beslutningsgrundlag Vekselvirkning!

Niels Grønbæk Nielsen Trinmål efter 3 – 6 klasse: Fag  Trinmållæremål Danskskrive refererende, beskrivende og berettende Trinmål efter 3 – 6 klasse: Fag  Trinmållæremål Natur / teknikbeskrive hverdagsfænomener, herunder elektricitet og magnetisme beskrive planter og dyr samt deres levesteder beskrive enkle, vigtige regler for sund levevis beskrive menneskers levevilkår i andre kulturer set i forhold til egne levevilkår Eksempel fagligt Beslutningsgrundlag

Niels Grønbæk Nielsen Fag  Trinmål Danskskrive refererende, beskrivende og berettende historiefortælle om familie, slægt og fællesskaber håndarbejdegive eksempler på naturens og kulturens indflydelse på udformning og anvendelse af tekstiler give eksempler fra den tekstile kulturarv idrætreflektere over og fortælle om oplevelser og situationer, hvor bevægelse indgår Kristendomkundskabgengive udvalgte bibelske fortællinger på forskellig vis Natur / teknikbeskrive hverdagsfænomener, herunder elektricitet og magnetisme beskrive planter og dyr samt deres levesteder beskrive enkle, vigtige regler for sund levevis beskrive menneskers levevilkår i andre kulturer set i forhold til egne levevilkår matematikbeskrive enkle løsningsmetoder, bl.a. ved hjælp af tegning Eksempel fagligt Beslutningsgrundlag

Niels Grønbæk Nielsen Kommunikere i forskellige former: Nat, hum, praktisk / musisk Samtale – kommunikere Udtrykke sig analysere Formulere faglige problemer vurdere Redegøre for principper Forklare årsag / virkning Fremstille modeller begrunde redegøre Forklare – nat, hum, praktisk / musisk Søge information / oplysning fortælle Eksempel fagligt Beslutningsgrundlag

Niels Grønbæk Nielsen Diskuter: 1)Hvilke punkter bør en begrundelsesdel af en årsplan indeholde? 2)Hvordan bør en plan se ud? 3)Hvordan kan der skabes sammenhæng mellem årsplanen og lærerteamets arbejde med udvikling af skolen og undervisningen, jv skolelovens § 2